Alla inlägg den 24 februari 2009

Av Anita - 24 februari 2009 19:54

Semlor och bruna bönor med fläsk ska det naturligtvis vara en sådan här dag. Igår hade en av killarna på jobbet med hemgjorda semlor som fick mig att minnas.


När jag var liten var fettisdagen en viktig dag. Männen som arbetade i skogen bodde i skogskojor och det var tradition att kvinnorna och barn skulle komma dit med bruna bönor och semlor den dagen (och kanske en liten sup också vad vet jag) Minns bara att det kändes som första vårdagen. Fåglar kvittrade och det var dagsmeja och droppade och började lukta lite vår. Doften av nyhuggna timmerstockar och hästskit. Det var både lite spännande och roligt att hälsa på männen i kojorna. Ibland blev det till och med lite dans och lite glam och hade man tur kunde man få åka på timmerkälken tillbaka ner till byn.

Konstigt att smaken av en semla kan väcka sådan minnen. När jag berättade det för min faster kom hon ihåg när hon var barn (hon är över 80 år)

Då klädde barnen ut sig till fettisdagsgubbar med fula kläder och masker och gick till gårdarna och tiggde godis och bullar.


När jag kom hem ikväll hade jag tänkt lacka skåpet och göra en hel del annat men jag hade fastnade i tiden långt tillbaka och började läsa lite bouppteckningar och gamla papper och hittade så  spännande saker som jag ska berätta för en en annan dag.


Idag har prinsessan Viktoria förlovat sig och det efter att dom varit tillsammans 7 år. Då är det väl dags. Ett fasligt ståhej är det och det har pratats om det hela dagen. Jag fattar ingenting. Vad är det för märkvärdigt med det då. Jag har förlovat mig flera gånger och inte var det nåt märkvärdigt. Fast.....jag är ju inte någon prinsessa förstås, det ska gudarna veta.


Som sagt ikväll har jag varit rent hemskt lat. Legat i badet och pratat med min faster i telefon och just ingenting mer. Det är skapligt varmt utanför och jag är fortfarande mätt efter bruna bönorna idag.

Egentligen ingenting att klaga på!!!! Hörde ni Jag har ingenting att klaga på.


Dagens ord apropå förlovningar: Man måste kyssa många grodor för att hitta en prins.  Men om man är princessa kanske det är lättare. Att hitta en prins alltså.       

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards