Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Anita - 11 mars 2009 16:40

En gråmulen dag kan man inte hjälpa att tankarna fladdrar iväg till annat. En park i Kina med klippta figurer och ett jättestort växthus med orkideer. Jag som gillar blommor var helt tagen. Jag hade aldrig sett något liknande. Det var faktiskt det finaste minnet av Kinaresan. Det och Lilli som tog hand om mig som en syster.


Nu tänker jag på att minnen är ofta korta ögonblick som fastnat i hjärtat. Ibland kan det var något till synes väldigt enkelt.

Som när jag som liten gillade regn väldigt mycket. Jag låg ute på trädgårdsmöbeln med en rosa regnkappa över mig. Den var nästan genomskinlig men hela världen blev rosa och jag låg där och hörde regnet smattra och kände doften av grönt gräs och jord.


Musik är också minnen men för mig är det ofta något jag använder för att trösta mig och balansera och göra det som är jäkligt och trist lite trevligare.


Så när jag är tvungen att städa spelar jag rockig och häftig musik för att städningen ska gå fort och gå över snabbt.

Köra bil gör mig nervös och då vill jag ha mjuk och fin musik för att lugna ner mig. Italiensk musik och kärleksballader passar där.

När jag kapade ved hade jag hörlurar och lyssnade på en cd varje kväll. En cd sedan väntade jag till nästa kväll. Spelade igenom hela cd-förrådet och brände många batterier innan veden var färdigklyven.

Julstök då spelar man julmusik naturligtvis.

Ibland när jag ligger i badet och är stressad lyssnar jag på musik med panflöjt för att gå ner i varv.

Innan man far på dans spelar man förstås dansmusik för att komma i humör.

På jobbet går radion hela dagarna så att jag kan känna att jag är med i världen och inte bara sitter isolerad med en illasinnad dator hela tiden.

Om inte musiken fanns skulle negativa Anita alldeles ta över. Musik är tröst och hjälp. Sådetså.


Ikväll ska mister P och jag äta vår sista middag tillsammans och idag har vi ätit lunch för sista gången innan han flyttar till Småland. Människor kommer och människor går. Sånt är livet. Av alla lär man sig något och mister P har lärt mig en del och jag hoppas att han lärt sig något av mig också även om han ibland ser på mig med förundran.

Så mister P Lycka till och kom ihåg att vara dig själv och låt ingen försöka bestämma över dig eller ändra på dig.


Föresten till er andra också: Våga vara dig själv och låt ingen försöka bestämma över dig eller förändra dig.

Du är bra som du är.



 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards