Direktlänk till inlägg 16 juni 2009

SKOGENS LJUVASTE HEMLIGHET

Av Anita - 16 juni 2009 07:33

Vi människor tar de enklaste vägarna när vi går i skogen. Stigar, över ängar och myrar, i fin barrskog.

Därför vet inte så många att dom finns, att det ibland finns hela ängar gömda bland slysnår och blöthål där myggen surrar som galningar.


Vi som vet var vi ska leta kan känna doften på långt håll... en så speciell doft att liljekonvalj, rosor och syrener kan kasta sig i väggen.

Där står dom skogens vackraste och mest exotiska blomma. Där man minst av allt väntar sig att något vackert ska växa.


GUCKUSKON eller som vi säger här i Jämtland GÖKSKON. Blomman ser ut som en liten toffla lagom att passa till fötterna på en gök.

Min farmor berättade sägnen om gökskon och kanske någon gång ska jag berätta den för dig.


Jag vet minst 8 ställen och det bästa är att jag har dom på mina ägor långt inne i de otillgängligaste snår.


När man känner den doften och ser ljuset sila in och lysa i det klart gröna bladverket och den vackert gula blomman undrar jag om man kan se något vackrare. En hel lysande äng med gökskor. Dessutom vet man att nu är det midsommar och att solen aldrig går ner utan lyser hela natten.

Alldeles i närheten av vättarna underjordiska bäck blommar dom.


Vilken gåta. Varför blommar dom där som de vackraste trädgårdsblommor?

Vilka ska dom glädja? Förutom en skogsvandrare som jag och en och annan humla.


 Är dom förtrollade prinsessor från sagans värld? Eller är dom verkligen gökens skor. Jag för min del har aldrig sett en gök fast jag hör den nästan varje dag så jag kan inte säga om dom far omkring med gökskons blommor på fötterna. Vet du?


Nåväl nu är det snart midsommar och jag ska njuta av att gå till vättarnas bäck och till guckuskoängen och vara glad för att det är snöfritt och bli myggbiten så in i norden för myggen dom är guckuskons väktare.


Dagens ord får bli ett hemgjort:

På de mest oväntade ställen kan man finna en vacker och oväntad skatt om man bara håller sinnet öppet.


 
 
Skatan

Skatan

16 juni 2009 08:47

"På de mest oväntade ställen kan man finna en vacker och oväntad skatt om man bara håller sinnet öppet."

Göran "Djupingen" Bength har fotograferat en guckosko också i dagarna... en "ljuglimt" ...
Gå in på hans blogg http://goranbength.blogspot.com och titta får du se...
Sammanträffande !

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ingen bild

isewan

16 juni 2009 09:27

Så otroligt vackra.Det finns mycket gömt i skogen,som vi människor inte har en susning om.I en dunge bakom vårat hus,växer en sorts fridlysta orkideér(hm....kommer inte på namnet)som i stort sett,bara jag och kossorna vet om.
Kram Ewan

 
Ingrid

Ingrid

16 juni 2009 09:33

Jag gillar verkligen ditt dagens ord!! Och guckoskon skulle jag vilja se, undrar om de finns på Gotland? Fast här kanske inte finns tillräckligt med myggvakter.

Kram och ha en fin dag!/Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
nellina

nellina

16 juni 2009 17:43

alltför ofta är våra sinnen alltför stängt, tyvärr! Kram nellina

http://nellina.blogdog.se

 
Sundinska

Sundinska

17 juni 2009 10:48

Drömtydningssajten är "inbakad" här:
http://overnaturligt.ifokus.se/

Ganska intressant sida, är här och läser väldigt mycket.

http://solagast.blogspot.com

 
Göran

Göran

17 juni 2009 21:51

Fin text - och vackra blommor!

http://goranbength.blogspot.com

 
Staffan H

Staffan H

28 juni 2009 23:21

Vackra blommor må jag säga. Du har dina små skatter i omgivningarna. Vacker text var det också.

http://staffanhuss.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards