Direktlänk till inlägg 26 juni 2009

RAPPORT FRÅN PARADISET

Av Anita - 26 juni 2009 08:28

Ibland när jag inte vet googlar jag. Så får jag veta att min följeslagare runt badstrandsrundan härom dagen var en rätt sällsynt fjäril som heter Makaonfjäril. Sveriges största fjäril en hel dm mellan vingspetsarna. Sällsynt men här hos mig har jag 4 stycket som far omkring i min trädgård.


Nåväl.

Härligt att gå ner till sjön när man kommer svettig från jobbet, klä av sig naken och gå ut i 20-gradigt vatten (24 inne vid land). Sanden mjuk under fötterna och fullt med småfisk runt benen.

Härligt att lägga sig att torka på röda sidentäcket, en ny deckare, halmhatten, tunnbrödmacka med skinka, iskallt vatten, kaffe-termosen. En knippa rädisor från trädgårdslandet, knapriga krispiga. mmmm.


Kikaren beredd att titta på fåglar. Ett herrans liv ute på sjön. Fiskmåsar dyker efter fisk.


Änder, lomar och skäggdoppingar simmar runt. Eftersom jag ligger stilla kommer dom nära land.


Sädesärlan trippar runt så nära att jag nästan kan ta i henne.


Blomdoften är nästan berusande.


Ingen mygg idag, en svag svalkande vind jagar bort dom.

Fjärilarna snurrar runt i luften, mest dom skimrande blå men även dom stora gula)

Bor jag inte i paradiset så säg (åtminstone just idag) Snöfritt Hurra Hurra


Dagens ord: Vissa dagar kan livet vara en gåva och en fest.

 
 
kokosnoet

kokosnoet

26 juni 2009 10:18

Ståtlig fjäril!
Vad härligt att du har 4st på din gård : )
Ha en fin & solig dag!
Kram

http://kokosnoet.blogdog.se

 
nellina

nellina

26 juni 2009 10:26

God Morgon!
Vad härligt efter en lång dags arbete få slänga kläderna, underbart!
www.mabs.se
där finner du härliga strumpor för alla så härliga tillfällen /Kram Nellina

http://nellina.blogdog.se

 
Skatan

Skatan

26 juni 2009 10:28

Åååh vad härligt. Hoppas att vattenvärmen håller i sig... för jag är en riktig badkruka. Det är klart att du har såna sällsynta fjärilar omkring dig... Du som är vän med alla djur och fåglar och insekter... inte knott då...men annars. Dom "känner det på sig", Makaonfjärilen också...Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

26 juni 2009 18:22

Så underbart med en så vacker fjäril i trädgården, en sådan har jag aldrig sett.
Ha en fortsatt riktigt härlig helg (utan snö)!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com

 
Staffan H

Staffan H

28 juni 2009 23:29

Det var en mycket vacker fjäril. Har mig veterligen aldrig sett någon sådan förut. Extra roligt blir det att du har flera stycken av den hos dig eftersom den är så sällsynt.

Här är det klent ställt med kunskaperna när det gäller fåglar och fjärilar, men jag kan ett och annat om asfalt... :-D

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Soldansare

Soldansare

29 juni 2009 20:02

Ja det låter som om du lever i paradiset. Låter underbart även om jag inte är någon större badare. Kräver ca 34 grader. I vattnet

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards