Alla inlägg under juli 2009

Av Anita - 21 juli 2009 18:42

Det har ösregnat i två dagar nu. Jag hämtade bloggvännen Skatan i Bräcke i förrgår kväll och hade stora planer på vad jag skulle visa av vårt vackra Jämtland. Vi skulle bada i sjön och åka båt och se indalsledens vackra utsikt men så blev det nu inte.


Igår gjorde vi en liten runda och var till Dödafallet och på lite loppis och tittade lite i affärer.


Sonen o Emma har också kommit och broder B med familj.

Idag har Skatan, Pappersbeda med dotter och jag haft sommarcafe nere i byn.


Mycket folk har det varit hela dagen och jag har sagt till hela släkten att dom skulle komma hit och fika och det har dom gjort. Bröder med familj, syskonbarn och andra vänner har kommit och det har varit roligt.


Skatan har i alla fall fått träffa alla människor som hon hört talas om på bloggen och vi har haft roligt tillsammans och det var väl huvudsaken.


Nu är vi både trötta och hungriga och har skippat båtturen. Sonen har flyttat in grillen på förstukvisten för att klara av att grilla köttet vi ska äta ikväll. Sedan ska vi sitta inomhus och glo på regnet utanför men dagens ord får bli.


Efter regn kommer solsken och imorgon är en annan dag.

Av Anita - 19 juli 2009 12:53

Igår var det verkligen så. Jag började halv nio med att spå en kvinna och redan klockan 12 drog jag iväg till Sörbygden för att gå på klassträff. Hua så gamla vi blivit men jag tycker att vi är rätt lika ändå. Jag kände igen alla i alla fall och titta på dom här 2 kvinnorna som kramas så glatt. Är dom inte snygga och stiliga så säg?


God mat, fint väder, trevligt sällskap och god mat. Jag vann en tipsrunda och fick med en flaska vin hem.


Snabba ryck tillbaka hem och kastade mig i sjön för att svalka ner mig.

Nu är det 22 grader igen och rätt skönt.


Så nästa tillställning:

Storåsnatta. Långt uppe i ödemarken ligger en liten liten by som varje år ordnar en tillställning med öltält, dans och diverse aktiviteter.


Här är det inte dansmaffian som gäller utan alla kommer. Från alla håll, på cykel, med bil, med buss. Unga och gamla och till och med barn.


Här dricks fickljummet renat och pissas i naturen.

Här dansas det hellre än bra och stämningen är i topp.

Oj vad jag dansade. Efter öltältets stängning dök mina åkare och åkardrängar upp.


Från att vara en skitkärring när dom var nykter förvandlades jag till både vacker, sexig och underbar och alla skulle dansa med mig. (eller vad man kallar det) Underligt hur spriten kan förvandla både synen och sinnet hi hi.


Kände att det kunde räcka så jag åkte hem vid ett-tiden på natten.


Ikväll kommer ju sonen med fjälla och bloggvännen också så jag känner att jag måste städa.


Sonen brukar ju nagelfara mitt kylskåp efter gamla matvaror så det gäller att se upp så han slipper skämmas för mig. Förmodar att det är det han gör. Eller?


Idag har det molnat på och jag är rätt trött faktiskt. Nu ska jag skriva matnota, fara och handla och åka iväg till Bräcke och hämta vid tåget.


Broder B har kommit med familj och han kom susande på en fyrhjuling och drack kaffe imorse.

Gamle Anders har också varit hit och druckit kaffe.


Livet börjar ta sin vanliga sommarform nu med människor. djur och  ett fastligt tempo.


Så dagens ord får bli: Just nu är allting bra. Tillåt dig att njuta av dagen.  

Av Anita - 16 juli 2009 21:55

Man måste åka bort för att kunna längta hem och nu känns det som om det är skönt att landa hemma i Fisksjön igen efter att varit borta i flera dagar.


Ibland undrar man varför och med vilken mening man hamnar på olika saker.


De sista två dygnen har varit sådana men i positiv bemärkelse får man väl säga.


Vi skulle träffas 11 kvinnor som aldrig sett varandra förut ute på en ö i Revsundsjön. Vi hämtades med båt och välkomnades av Solvone.


Fast vi var främlingar kändes det inte så. Det var som om vi träffats förut. Jag hade inte en aning om vad som skulle hända men det är väl det som är livets äventyr. Allt ska man inte veta då börjar man bara tveka.


Dom här två dagarna har vi ätit, skrattat, gråtit och blivit ledda av Solvone genom en massa meditationer och samtal efteråt. Alla dessa kvinnor hade var och en väldigt speciella personligheter. Starka och kompetenta kvinnor med olika arbeten, dom flesta med andlig anknytning.

Jag som står med fötterna fast förankrad på jorden följde med intresse alltsammans.


Nej blir inte oroliga. Vi dansade inte nakna runt någon eld eller hade en massa mystiska riter för oss.


Däremot vistades vi mycket i skogen, ute vid bryggan och pratade och pratade och redde ut allt möjligt.


Det var så härligt att känna så mycket kvinnlig energi för mig som är omgärdad av manlig energi för jämnan.


Även om jag inte har så mycket problem mer än ekonomin så var det spännande att följa med på den här märkliga resan.

 Nu känner jag mig trött men ändå pigg och det är skönt att komma hem till katten Oskar som har klagat mycket på mig ikväll. Han tycker att jag ska hålla mig hemma. Med andra ord han är som en helt vanlig karl fast han är katt.


Känner att jag kanske ska sova i min egen säng nu en hel natt tillsammans med min lilla katt.


Det har åskat och regnat lite men för det mesta har det varit ett underbart väder. Idag när vi låg på bryggan och mediterade i solen kom det ett stilla regn och vi bara låg där och lät regnet falla på kroppen istället för att rusa in som man brukar. När åskan dundrade satt vi på en inglasad veranda och tittade på blixtarna över sjön och fick se den klaraste och finaste regnbåge jag någonsin sett.


Gemenskapen bland dom här 11 kvinnorna var otrolig och därför dagens ord:

GEMENSAMMA ÄR VI STARKA  

Av Anita - 14 juli 2009 22:29

Så började dansBritt o jag vår resa på söndagskvällen. Vi stannade vid Högakustenbron och unnade oss en riktigt god middag. Sedan åkte vi till höga kusten och började snurra runt på de otaliga vägarna som fanns där ute. Så vackert det är där runt Nordingrå men ack så svårt att hitta.

 Skit samma men jag började ju ängslas för att vi inte skulle hitta en säng att sova i. Vi ringde på ett vandrarhem och hamnade på en herrgård i Salsåker.


Vi visste inte ett dugg om den herrgården. Inte att det var Krygers herrgård en gång i tiden och att den låg på en ö där det en gång varit europas största sågverk.


Inte visste vi att några amerikaner köpt och renoverat herrgården och att den nu ägdes av Carl-Gustav som egentligen hade ett gods i Skåne men hade det här stället som en hobby.


Han och hans märkliga hund tog emot oss och visade oss vårt rum med de ljuvligaste sängar bäddade med lakan med rosknopper. Utsikten mot havet från båda fönstren.


Tog oss med in i herrgården och bjöd oss på kaffe och bröllopstårta.

 Vi var de enda gästerna och han visade oss rummen med vackra möbler, kristallkronor och tjusiga kakelugnar i varje rum. Berättade att hans hobby var att samla gamla antikviteter.


Behöver jag säga att vi sov som prinsessor.

 På morgonen väntade ett buffebord men allt man kan tänka sig upplagt i vackert porslin. Vi satt i ett vackert rum med nymaglad vit duk och var nästan rädd att spilla. Jösses vilket lyx vi hamnade i.


Gårdagen tog vi en tripp ut till Ulvön. Det var lite mulet men ändå ganska skönt utomhus. Väl på ön åt vi en fantastiskt fiskbuffe innan vi åkte tillbaka till fastlandet.


Sedan tittade vi på en underbar trädgård som heter villa fraxinus där man fick en hel del ideer kan jag gott säga.


Kvällen tillbringade vi vid Norrfällsviken. Promenerade på klapperstenfälten och hyrde en liten övernattningstuga .men det gick ju bra att sova i den också.

Idag åt lunch och tittade på konst ute vid Bönhamn och drog och sedan lite sakta hemåt.

 Vi har ätit gott varje dag.

Britt handlade en röd toppluva och jag köpte en brevpress med fiskar inuti.

En liten kul resa men herrgården och ägaren Carl-Gustav var nog det som lämnade mest intryck.


Imorgon bär det iväg på nästa äventyr men det blir en annan sak som jag ska berätta om på torsdag.  

  

Av Anita - 12 juli 2009 09:50

och de vita rosorna lyser i mörkret när DataFia och jag kommer hem från årets roligaste fest.


Med benen fulla med dans och magarna fulla med den godaste mat jag någonsin ätit (bortsett från Italien mat förstås ) sitter vi vid köksbordet och dricker en kopp te i natten och löser livets gåtor.


Vilken fest! DansAnns 50-årskalas. 100 personer.

 Med hjälp av sin man och sina barn hade dom lagat mat en hel vecka. Ett buffebord man aldrig sett maken till. Olika goda röror med öring, röding, sik och det är tur att Anns man är en duktig fiskare och jägare.

 Det var älgkalvsylta och rådjur och älgkött i många olika former. Jättegoda pajer och sallader och köttbullar som var det godaste jag ätit. Det var med honung och jordnötter och jag måste få receptet för det var verkligen något utöver det vanliga.


Hamnade vid ett bord tillsammans med dansBitt och Tompa och datafia och en hel del andra trevliga människor så vi hade ju jättetrevligt.


Tyvärr glömde jag kameran men det är bara att titta på dansanns sida för hon kommer säkert att lägga in kort från den här otroliga festen.


Tur med vädret också. Efter en veckans ihållande regn blev det varmare och solen började skina över vår lilla Ann, den mest fantastiska människa jag vet. Hon verkar ha en aldrig sinande energi och ett positivt tänkande som kan vända det mesta skit till något positivt och det ni är en konst som inte många kan, inte jag i alla fall.


Nu är det en ny dag och jag och dansBritt ska ut på äventyr. Även om man bor i paradiset kan man behöva komma ut på något nytt ibland.


Vi ska göra en repa till höga kusten, åka båt ut till Ulvön (surströmmingsön ni vet). Vi bara åker utan att ha planerat så mycket, utan att ha husrum eller annan planering men jag litar på dansBritt för det är en tuff tjej som klarar det mesta.


Så mina vänner vi ses på tisdag kväll för då ska jag vara hemma igen innan jag drar på nästa äventyr.


Dagens ord från en fegskit som ska ut på äventyr:

Livet kan bara levas på två sätt. Det ena är som om ingenting var ett mirakel. Det andra är som om allting var det

Av Anita - 10 juli 2009 15:42

Tack och lov! Efter att jag jobbat till sent på kvällarna hela veckan och missat allt kul kan jag äntligen andas ut.


Visserligen tokregnar det men att sitta  vardagsrummet och elda en brasa och bara glo är inte helt fel för en utmattat kvinna.


Min trädgård ser hemsk ut och mina tvättklälder har hängt på tork sedan i södags och man kan nog säga att dom har "hängt på blöt". Dom har blivit blötare än när jag hängde ut dom.


Funderat på en sak när jag körde hem.

Fula kalhyggen är det fulast man kan se även om någon smart skogsgubbe döpt om dom till föryngringsytor.

 Såg när jag åkte hem att moder jord varit framme och försökt läka såren genom att klä kalhygget i aprikosfärgat gräs (min farmor gjorde små korgar av sådant gräs föresten).


Så vackert. Luftigt med inslag av knallros mjölkört (almäcke kallar vi det här). Moder natur har en väldig kraft. synd bara att många människor ser till pengar och makt och både medvetet och omedvetet förstör jorden och för dom som eventuellt kommer efter oss.


Nej, nu till glädjen. Jag har sluppit ut ur mitt fängelse! Åt helvete med sura gubbar, datamaskiner och annat faanstyg.


Nu är jag fri och bestämmer själv över vad jag ska göra åtminstone i två veckor.


Dansar omkring med katten Oskar men han gillar inte det tilltaget något vidare. Kanske blir han gladare av kvällens bastubad med ölkorv och Pripps Blå.


LEDIG LEDIG Hurra Hurra

Dagens ord: BARA DET ATT GLÄDJE FINNS ÄR NOG KÄLLA TILL GLÄDJE 

Av Anita - 8 juli 2009 18:31

Jo då, men dom kanske inte alltid har vingarna på sig. Inte heller är dom alltid lika vackra och fina som på bilderna.


Min dataFia tex är en liten ängel som nu äntligen efter många timmars jobb och funderingar äntligen fått till min tjuriga dator. Hon har till och med drömt om den på natten.....


DansBritt är en annan ängel som bjöd hem mig till "sitt Skattland" härom kvällen och vi satt där och eldade i öppenspisen och lyssnade till Ammeråns forsande vatten i fotogenlampans sken och pratade och så gav hon mig en ängel som inte var smal och fin utan mer som en zornkulla med stor rumpa och breda lår. Jättehäftig....


Ännu en ängel är min ZonterapiHelen som lärt mig göra lupinvatten och skickat mig några mystiska kopparspiraler som jag ska sätta på mina dataskärmar som skydd.


Det är så att de här datskärmarna håller att ta knäcken på mig. Jag får utslag i ansiktet när jag sitter mer än 8 timmar och det är ofta jag gör det.

Dessutom är mitt pek och långfinger på högra handen svullna och jätteömma. Det är klart att sitta varje dag i minst 30 år och trycka siffror hela tiden med just dom fingrarna och innan var det räknemaskinen. Inte underligt om dom har tagit slut.


Igår flimrade jobbdataskärmen så att jag blev riktigt illamående. Då kom min nästa ängel i form av en söt datakille och bytte både skärm och dator. Oss emellan luktade han jättegott också inte alls som resten av gubbarna som stinker gammal svett och olja.


Så då de två manliga änglarna som fixar min brygga.

 Sist men inte minst min gräsängel Storfiskarn som håller min gräsmatta fin.

Stort tack till alla mina änglar.


Jag är så trött. Måste jobba över varje kväll. Ikväll missar jag onsdagsdansen. DansAnn och gänget har lovat tuta när dom far förbi jobbet och inte mår jag bättre för det.


MIssar Ankrace och allt annat kul också. Kak-kalaset i Böle hade jag velat vara på. Det är så mycket nu just den här veckan så jag är jättesur för att sitta här och må dåligt och jäkta.

 Dåligt väder är det i alla fall. Kallt och regnigt.


Jag har fått stänga alla fönster och katten Oskar låg hos mig inatt. Annars är han ute och friar på nätterna. Han försöker fria till stockholmskatten som sommargrannarna har med sig men lyckas jättedåligt. Kan kanske bero på att han är kastrerad men det fattar inte han.


Jag har fått mail från både mister P och lekkamraten och det är gott att höra att dom har det bra.


Nej nu måste jag påt igen. Skitjobbet.

 Och ett budskap till er som är lediga och kan synda så mycket ni vill.


Gör inga andra dumheter än dem du har nöje av!!!!! 

Av Anita - 6 juli 2009 21:27

Visst hade jag tänkt göra en del i helgen men jag ville inte lämna min trädgård. Den är som förtrollad. För varje gång jag går igenom den om det så är varje timme har en ny blomma slagit ut. Nya dofter, rosor och liljor.


Annars har det blivit svalare nu. Vaknade på fredag natt av att jag frös.


Lördagen hade vattentemperaturen gått ner ett par grader men ändå skönt i vattnet.


Min pappas kusin med son och sonahustru kom och hälsade på. Vilken fantastisk man. Han är 89 år men knatade på ner till sjön och vi satt på altanen till strandstugan och fikade och pratade och han minns och berättar om allt och han är stilig som få. Alltid lika roligt att träffa honom.


Annars har jag slagit lite vass och gjort vassmatta av vassen.

Jag blev lite sugen på fisk på söndag och tog metspöt och gick ut en liten bit i vattnet. Det är massor med småfisk runt benen men det kom en stor baddare som nappade på min mask.

 En stor abborre fileade jag. Jag skördade spenat ur min odling och gjorde spenatstuvning. Hämtade nypotatis för första gången ur landet och kokade med lite dill. Min syrendricka är klar nu och blandad med kolsyrat vatten blev det en jättegod dryck.


Satt på förstukvisten och åt min alldeles egen mat och inte en enda karl kom och ville dela min festmåltid med mig. Lekkamraten är ju utomlands så inte ens han kom.


Vad mer. Jo nu ska jag berätta.

Stormen tog ju mina bryggor för ett par år sedan och jag har ju gett upp hoppet om att få dom fixade men nu ni har min fd svägerskas nye man och hennes son ryckt ut med glatt humör och våldsam arbetslust så nu är halva bryggan klar och jättefint blir det !!!!! Jag är så glad och tacksam över deras hjälp.


Jag hörde en Hasse o Tagebit på radion idag och tänkte på  dom här killarnas jobb när jag hörde den. Jag som bett flera proffsiga snickare göra det men det var för besvärligt.


Dagens ord får bli: Det är proffsen som gör att rosorna dör, tacka vet jag en glad amatör.


Mina rosor dör inte. Önskar att ni kunde sitta och äta med mig och dofta på min trädgård och bli biten av myggen och vada i vattnet och göra mitt hemska arbete på jobbet.


Denna vecka blir ett rent helvete men det är väl balansen som ska till Paradis - Helvete. Lite av varje.  

  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards