Alla inlägg den 10 september 2009

Av Anita - 10 september 2009 19:05

    

 Hör bara på namnet ÄNGLATRUMPET. En himmelsk blomma som ändå är så väldigt giftig.


Min favoritblomma.

 Den har sådan energi och sådan växtkraft. Den har stått inne i mitt sovrum i vinter. Bara en kal pinne. Redan i mars började bladen bara flöda ut och den växte och växte. Ett par blommor kom också och fyllde sovrummet med den mest ljuvliga doft.

I mitten av maj var jag tvungen att försöka bära ut den i växthuset. Den var så stor så jag nästan inte fick ut den genom dörrarna.

Så strax före midssommar fick den sin riktiga plats i en gammal tvättbunke och fick stå ute på altanen. Där har den växt högre och högre. Nu är den i höjd med köksfönstret så där 2,5 meter hög lite drygt.

Knopparna började komma. Som små gröna bananer ser dom ut. Fler och fler. Skulle tro att dom är ca 50 st.


Då kommer rädslan för att frosten ska komma innan dom hinner slå ut men så blev det inte  iår.

 Innan dom slår ut blir dom ljust gula för att sedan ta en vitrosa ton när dom blommar för fullt.


Och doften. Ni skulle känna. Det är lite svårt att förklara men något mellanting mellan vanilj och kanel. En lite söt och ändå kryddig doft. Helt underbar.


Nu har jag inte många dagar kvar innan jag åker till Sardinien och jag vet att när jag kommer tillbaka är alltsammans dött men ännu några dagar kan jag njuta av att glo ut genom köksfönstret och titta på alla mina fina änglatrumpeter.


Naturligtvis kom det en väldig regnskur när jag kom hem. Som vanligt denna kvällsregnens sommar.


Jag är lite orolig för katten Oskar.  

Han har inte syns till ännu och han brukar alltid komma springande när jag kommer med bilen. Hoppas att det bara är att han hittat ett perfekt råttställe.


Det är ju som sagt älgjakt och det far bilar på vägen stup i ett. Jakthundar springer förbi och Oskar är ju så kaxig och tror att han får bestämma över alla och nu är dom ju precis som karlarna upphetsade och mordlystna så man vet inte vad som kan hända.


Jag har tagit en kvällspromenad och det har slutat regna. Imorgon är den sista dagen på jobbet före semestern. Jag kan knappt tro det.

Nu ska jag koka mig en kopp te och sätta mig framför tvn en stund. Kanske gå ut och lukta på min änglatrumpet ännu en gång.

Dagens ord:

Även av en till synes torr pinne kan det bli den mest underbara blomma.     

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards