Direktlänk till inlägg 24 oktober 2009

NÄR LÖVEN FALLIT OCH BLOMMORNA FÖRSVUNNIT

Av Anita - 24 oktober 2009 14:25

  

Jag hade en plan. Tänkte att jag skull kunna smyga mig på pappa Bäver och få ett fint kort. Som ni ser så håller han på att dämma för ån och bygga en hydda.

Trots att bävrarna är hatade beundrar jag dom. Deras envishet. starka tänder och uppfinningsrikedom. Tyvärr hörde han mig på långt håll och dök i vattnet.


    


Jag går min lilla runda och överallt är det mossa. Mossan har växt till i sommar av någon anledning, kanske allt regn.

Tittar man nära är det så vackert som en egen liten sagovärld.Sätt er ner i skogen och se på allt det lilla och ni ska se så mycket fint det finns. Nu när allt gröna är borta så syns en helt ny värld som man inte märker när det finns så mycket annat som fångar blicken.


Det snöar och jag blir både frusen och blöt. Snart försvinner det fina och allt blir bara svart och vitt. Hujedamej.


När man går så här ensam i snön har man tid att tänka. Katten Oskar stannade inne framför spisen, gav mig bara en blick som sa mer än tusen ord. "Är du galen, gå ut nu. Nänämän."


Jag tänker på torsdagskvällens dans och tar några schottissteg.

Kurs i gammaldans och bugg. Vilken kombination va. Det går så bra så. Det dansas alldeles för lite gammaldans. Det är verkligen jättekul. Tjofaderittan, glädje och skratt.

Är det inte det vi behöver i mörkret så säg. Fram för med tjofaderittan.

Vintern skulle vara hemsk om inte dansen fanns. Jag kan inte nog tacka DansAnn som fixat det här.


Tänker också på morgondagen då jag ska åka och måla AMV:s barnbarns lekrum.

Känner hur det kliar i fingrarna att få ta penseln och måla slott, prinsessor, troll och djur eller vad det nu blir. Roligt Roligt.

Tänk om man fick ha som yrke det man kan och vill. Livet har ju lärt en att så är det minsann inte.

Det är med jobb som med bilar och män:


Det man vill ha kan man inte få

och det  man kan få vill man inte ha.


Det är ingen idé att gräma sig för det.  Det är bara att låta livet rulla på som en gammal cykel utan växlar. Går tungt och gnisslar och gnäller men går framåt ändå. och kanske om man har tur kommer det en nerförsbacke då och då.

Jaha mina vänner bara så där rakt ut kom ju dagens ord.  Glad Må solen skina på er även om snön vräker ner i paradiset Fisksjön


  

 
 
Ingrid

Ingrid

24 oktober 2009 16:05

Jag ser ju hur det snöar över Fisksjön, även om du inte gillar snön, så var det ett vackert foto.

Hoppas det kommer att gå bra med målningen.
Ha en fin helg! Kram Ingrid

http://stenstugu.com

 
Widenskan

Widenskan

24 oktober 2009 22:16

Men .. vilka vackra bilder!
Snart åker jag uppöver igen till kylan, skall bli härligt!
Kramar
Christine

http://widenskan.blogspot.com

 
billan

billan

24 oktober 2009 22:18

Snön kan gott vänta nån månad till tycker jag.....Det har varit kallt och bistert här hos mig med. Mannen och jag har stått i rusket och grillat en varsin god köttbit ( vi lagar mat ute året om som du kanske vet:) )
Glott på körslaget. Hunn har gått å lagt sig i min säng, hon börjar bli gammaloch trött, katta ligg på koskinne framför braskaminen...Måste komma ihåg ställa om klockan!
Ha en riktigt fin söndag med målning och alllt!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Skatan

Skatan

25 oktober 2009 08:57

Jag har också velat överraska bävern som finns rikligt här vid ån ... men inte lyckats hittills. Men skam den som ger sig. Jag går ju alltid där med StinaFIna så det kanske beror på det.
Jösses vad kul ... att måla vägg på deeet sättet. Släpp fantasin loss (ja, den är väl inte tämjd det minsta hos dig Skogsnuvan) och måla för fulla muggar ...
Det ... att ha nåt kul ... och att k u n n a njuta av det "lilla" är en tröst i alla fall. Det har inte kommit på ålderns höst till mig. Det har jag alltid kunnat. Njuta av det lilla. Min mormor lärde mig. Ha det bra i söndagen och jag hoppas på snöfritt för din del! Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Liliann

Liliann

25 oktober 2009 11:05

Vilka fina bilder...Vi rör oss ju ofta i skogen jag ,maken och hundarna, det är många fantastiska skapelser som moder jord förärar oss. Det gäller bara att stanna till och se/höra...
Kram

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

25 oktober 2009 12:48

Å, du har lyckat fota den lilla bägarlaven, ser jag!
Som du beskriver det, så upplever jag också naturen den här årstiden. Nu ser man det som sommargrönskan tar uppmärksamheten ifrån!
När du blir ledig nästa år, så kan du ju frilansa lite som konstnär?
Ha en skön söndag!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
mimio

mimio

25 oktober 2009 15:00

Det är vackert o spännande på marken i skogarna...
om man ger sig tid...
Som en värld i miniatyr ... man kan förlora sig i.
Lite Tomtebobarnen över det landskapet.
När man sitter o tittar kommer det snart något litet kryp traskande... ett litet kryp som behöver runda en svamp o bestiga två kottar för att komma fram på sin stig här i världen...
Det är ett annat perspektiv därnere.
Bäver har jag aldrig sett, kanske du får lägga dig i bakhåll så du får en bild av den lille gynnaren?
Maria

http://mimio.blogg.se

 
marina

marina

25 oktober 2009 19:47

Vilken härlig blogg. Skön stämning. Bara en sån sak som beskrivningen och intresset för mossan. (det skulle kunna varit jag) Ha en bra kväll. :D

http://www.gallerigavelin.blogg.se

 
Staffan H

Staffan H

26 oktober 2009 22:04

Härliga bilder, tycker jag! För övrigt håller jag med dig om att det är en ny värld som uppenbarar sig nu. Bra att du visar den med kamerans hjälp.

http://staffanhuss.wordpress.com

 
ingmarie

ingmarie

27 oktober 2009 08:53

Hittade hit genom en anna sida.
Ha det bra

http://mimmiros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards