Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

VISST BEHÖVER MAN DRÖMMA

Av Anita - 28 oktober 2009 12:59

En grå och mulen och mörk höstdag så kanske man kan unna sig att drömma sig tillbaka till en härlig sommardag.

Följ med, vet jag, Till paradiset Fisksjön  i Jämtland.

Jag tror att vi kikar in genom gröna porten.


Morgon i midsommartid. Luften klar och doftar av nyslaget hö och syrener (syrenerna blommar sent här)

Fåglarna kvittrar för fullt och sjön är lugn och klar. Det kommer att bli en fin dag.


   

Du, vi sätter oss på bänken under björken tillsammans med trollet och dricker morgonkaffe.

Vill du ha älgstek, majonäs och gurka på din macka eller bara ost?

Gott va?

Ser man på: Det börjar blomma i stora rabatten nu. Borde kanske rensa lite ogräs men nej, inte idag.


    


  

Känner mig rätt nöjd med min hemgjorda gärdsgård. Blommorna står fint mot det grå, tycker du inte.


 


Rosor jag älskar rosor. Synd bara att det är så få sorter som trivs här uppe men dom vita rosorna doftar underbart.


    


Runt dammen frodas jättedaggkåpan och nu på morgonen ligger skimrande droppar i bladen och glittar så vackert i solljuset.

   


Gyckelblomstren är härliga blommor som blommar hela sommaren. Sedan stoppar man undan krukorna i jordkällaren och tar fram dom nästa vår och dom börjar blomma genast. Dom kallas också fö  "potta full" och är rent fantastiskt tåliga.


   


Vet du, ska vi inte gå ner till sjön lite grann och känns om vattnet är varmt. Visst. Kom så går vi.    


  


Vi går förbi kryddgården på vägen ner. Det börjar växa till lite där nu. Ta en bit gräslök och tugga på. Dra med handen över örterna och känn så gott det doftar.

Se fjärilarna har börjat fladdra runt. Härligt Härligt.


 

                                                  
                 

                                           


                                                  


                                         


Stoppa ner fötterna i vattnet nu. Äsch, fjaska dig inte, det är varmt känner jag.


  

Fiskmåsarna dyker efter småfisk och längre ut simmar skäggdoppingen med ungarna på ryggen.

Titta! Borta mot badstranden står en häger. Den står  alldeles drypstill. Den ser nästan ut som en staty så stilla står den.


  


Vi tar och går hem nu. Är du hungrig? Brorsan röker fisk. Tror du det skulle vara gott med en spisbrödmacka med varm nyrökt aborre på. Jo, jag tänkte väl det.


  


Vi sätter oss på altanen och äter så kan vi titta på blommorna under tiden. Kom skynda dig.


  


Mätt, bra. Bara för du är så gullig så ska du få en blombukett av mig att ta med dig hem.


  


En sån här underbar sommardag går ju fort och jag har lust att fara till Hällesjö och dansa. Häng med vet jag.


  

  



Så kul vi hade. Alla mina glada danskompisar var där och luften var full av glädje och skratt.


 Nu är klockan ett på natten och det är fortfarande ljust. I skymningen lyser lupinerna och syrenerna. Visst är det magiskt och den speciella känslan finns fortfarande i kroppen.

 Ska vi gå ner och bada svettiga som vi är? Inte, men du vill ligga i min strandstuga inatt i alla fall. Lyssna på fåglarna och vågorna kluckande.

 


Ok jag hoppar i och badar nu. Lägg dig i strandstugan du och sov så gott. Imorgon är en ny fin dag och jag lovar att du ska få kaffe på säng.

   

Jaha, vännen. Då dyker vi väl ner i den grå verkligenheten i det kalla och grå paradiset Fisksjön

men......... efter vinter kommer vår och förhoppningsvis ska blommorna slå ut igen och solen komma tillbaka till vår värld. Under tiden kan vi minnas och drömma.

 
 
Ingen bild

pia i östansjö

28 oktober 2009 14:14

UNDERBART

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

28 oktober 2009 16:03

Lyckost dig, som bor vid en sjö! Att kunna se ut över vatten är det enda vi saknar där vi bor. (visst ser vi Herdens kräftdamm när det är avlövat, men det är inte samma sak)
Tack för den guidade turen! Och tänka sig att jag fick gå på dans också!
Frukosten smakade underbart och hälsa nu bror och tacka för den rökta fisken!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

28 oktober 2009 16:57

Tack för en härlig tur tillbaka till sommaren!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com

 
Ingen bild

Susanne

28 oktober 2009 17:29

åhhhhh vad kan man annat säga än att kan vi få sommar NU :)

 
bigganl

bigganl

28 oktober 2009 19:16

Förtjusande blogg du har. Fastnade för namnet Fisksjön när jag kollade av lite av de nominerade bloggarna. Jag är från Jämtland och bott i Bomsund. Lycka till i tävlingen.

http://bigganl

 
Skatan

Skatan

28 oktober 2009 19:19

Ååååh vad härligt att tänka sig tillbaka till Fisksjön och Skogsnuvan och sommar... även om det regnade mest de där dagarna när jag hälsade på så var det ... härligt ändå där i skogen vid sjön med dig och de dina ... Jag kommer tillbaka (om jag fååår förstås) nästa sommar och du till mig, kanske? Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
billan

billan

28 oktober 2009 21:12

Tack för att du tog mig med på en finfin sommarvandring i Fisksjön. Jag älskar din fina gärdsgård och lupinerna mot sjön! Abborren smakade mums, och föresten tack för den fina violbuketten jag fick av dig efter promenaden. Gonatt, nu kryper jag in i strandstugan, å du min vän... svart kaffe imorgonbitti tack:)

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Liliann

Liliann

29 oktober 2009 07:35

Tack för den turen, jag kunde känna alla härliga sommarkänslor, den är snart här igen även om det just i november kan kännas långt bort!
KRAM

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Ann

Ann

29 oktober 2009 07:37

Hej Anita! Mitt städdille under några dagara har gjort att mina kommentarer blivit "framflyttade" ...Tills nu!
Jag säjer bara: - Älskade Fisksjön!!! Smultronstället nummer ETT!!! Åsså lite dans på Hällesjö "på de"!

Jag har en liten "knasig present" till Dej, ska försöka komma förbi under helgen...Om Du är hemma?

Ha de så gott! Snart helg ...och myssovmorron!!!!
Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Ann igen!

Ann igen!

29 oktober 2009 07:39

Hej igen!! Måste bara säja: - Jag känner blomdoften, hör hur Fisksjön kluckar mot stranden, känner lukten av nyrökt fisk...det pirrar i magen efter allt skratt...Känner lugnet från Fisksjönatten...Mmmmm...!!!

http://dansann.blogg.se

 
kokosnoet

kokosnoet

29 oktober 2009 16:03

Hej,
Tack för denna underbara tillbaka blick till sommaren : ) Det värmde & det kändes som man var där på plats..
Helt underbara bilder å beskrivning..

Såg i en komentar att du blivit nominerad med din blogg.. Gu va roligt! Grattis!! : )Vart kan man gå in å rösta på Dig????

Kram Kokosnoet

http://kokosnoet.blogdog.se

 
Widenskan

Widenskan

29 oktober 2009 19:57

Herre gud..
Jag kommer på besök!! När passar det ? ;-)
Ljuvliga bilder !
Pst: Ost o gurka på mackan tack :-)
Kramar
Christine

http://widenskan.blogspot.com

 
Soldansare

Soldansare

29 oktober 2009 20:02

Tack för denna härliga sommardag. Underbart. Precis vad jag behövde. Det är så trevligt hos dig!!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingen bild

L8P8

29 oktober 2009 20:15

Underbart!! Du kan verkligen konsten att få oss att må bra. Måste få komma och hälsa på dig i Fisksjön nån gång, din trädgård fick mig att börja drömma om våren igen, att planera för rabatter och annat sånt som är så härligt avslappnande. Vet att de andra "tjejerna" på jobbet varit dit tidigare, men det kan väl bli fler gånger och då hänger jag med. / Lotta

 
Staffan H

Staffan H

29 oktober 2009 22:40

Vilken härligt somrig och fin bildberättelse du lagt ut och vad fint du visar dina omgivningar! Ett stort tack för detta. Jag satt och tittade och läste med ett stort mysleende i hela ansiktet.

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Äppelblom

Äppelblom

28 oktober 2018 07:23

Tack Anita för den fina sommarkänslan fast det är slutet på oktober!

http://Skogsvandring

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards