Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

BUUUU

Av Anita - 31 oktober 2009 22:22

                                          

                




Blandad kompott. Halloween och Alla helgons dag. Det ena utsluter väl inte det andra. Naturligtvis har jag varit runt och tänt ljus på gravar och naturligtvis har jag gjort en halloweenllykta.


Vi tar det från början.

Igår kom min brorsdotter och vi har alltid trevligt när hon kommer och ligger över hos mig. Vi firade med att åka på hotellet och äta middag och sedan gröpte vi ur en pumpa för att göra en lykta. Innehållet gjorde vi en pumpapaj av. Det var lite kryddor i den Ingefära. kanel och nejlikor. Om jag ska göra den fler gånger ska jag nog öka på kryddorna lite grann så det blir mer smak.

Så såg vi på tecknad film, åt paj, pratade, smaskade på chips och dip och choklad och hade en mysig kväll.


Idag har det varit en disig dag men vi började med en mysig frukost.


 Sedan ringde telefonen och en man som bodde i Fisksjön som barn ringde till mig. Han hade tänkt på att han var den sista i generationen Fisksjöbor som fanns kvar och som hade varit med när det begav sig. Det var väldigt intressant att höra honom berätta saker om den här byn som jag faktiskt inte visste och precis nu när en hemsida om Håsjö är på gång. Så precis.


Sedan for brorsdottern och jag och hämtade broder O och vi åkte till mammas grav och satt ljus där.


När jag kom hem så kom DansAnn och hennes mamma och hälsade på. Ann hade med sig en bok som hon tyckte skulle passa mig precis.


Eftersom hon vet att jag hatar vinter och snö och ibland är insnöad rent fysiskt inte bara psykiskt så hette boken: Kokbok för insnöade. 41 goda ursäkter att stanna inomhus. Länge leve konserven. En bok om rätter man kan laga med nästan enbart konserver. Så fyndigt. Av mamman fick jag 4 hemstöpta ljus till adventsstaken. Vilken trevlig dag det här har varit.


Så tände jag pumpan utanför och för att även tänka på det andliga så satt jag fram en ängel.

                                       


Dags att börja stöka lite med maten för jag hade bjudit Datafia med familj på mat. Så vi åt, såg på dansbandstävlingen på tv (dom bästa gick vidare tycker jag) och sedan har vi varit ner på kyrkogården och sett alla ljus lysa för alla avlidna.

Det är en så ljummen och härlig kväll. På andra sidan sjön lyser Bernards lampa och ute på udden har man tänt ljuset vid bastun så ny ser jag 2 ljuspunkter. På hundarnas gravar lyser små ljus.


Jag hann med en liten promenad idag också. Brorsdotter och jag gick badstrandsrundan för att kika på bävern men tji fick vi. Alla blommor är döda nu och nästan alla löv borta. Dock fann jag en buske som fortfarande hade några vackar röda löv. Var så god . Till er alla.

                                      


Nu är det natt men en natt som drar mig ut. Även om jag ska ta på pannlampa och gummistövlar så går jag ut i mörkret ner till sjön för att titta på ljusen på andra sidan. För att höra vattnets klirr i den tunna isen och titta på stjärnorna och månen. Det händer att något drar mig ut och en sån natt är det inatt. Hoppas bara att ingen står bakom något träd och skriker BUUUUUU men vem skulle göra det här i ödemarken. 

Nu har oktober gått och tiden har rusat iväg. 


En sån här kväll kan man tänka på: Märligt att det som nyss låg framför oss så snart ligger bakom oss.    


                      

 
 
billan

billan

1 november 2009 01:00

Buuu på dig själv:)
Det låter som du haft en fin Halloween / Alla Helgon, jag tycker ofta att det är bra med lite både och...det behöver inte vara antingen eller.
Den där insnöade kokboken har jag med, man kanske skulle bunkra upp med lite konserver utifall att. Rätt va det är så har man snöat in:)
Må så gott!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Skatan

Skatan

1 november 2009 04:19

Du kan då ... göra dagarna till festdagar, sätta guldkant på tillvaron. Leva! Även om du själv ofta säger att du är "svartsynt" har du i alla fall förmågan att glädja oss andra ...
Ha en skööön snöfri söndag!
Kramar!
PS: Pumpapas lät gott. Själv hade jag gjort smörgåstårta efter Sonens recept. Den smakade gott den med.

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Skatan

Skatan

1 november 2009 04:20

Pumpapas ... vad sjutton är deeet? Pumpapaj skall det förstås vara ...

Ännu mera kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

1 november 2009 09:59

Vilken innehållsrik och härlig lördag du haft.
Synd att ni inte fick se bävern, det hade varit roligt att få se en bild på den, för du hade väl kameran med dig?

Hoppas du får en riktigt fin söndag också. Här är lite grått, men ganska milt och vindstilla, så det blir nog en promenadvända.

Kram Ingrid

http://stenstugu.com

 
Bittan

Bittan

1 november 2009 11:59

Är det någon som håller på med en hemsida om Håsjö? Vad skall den handla om?
Vet Du om att DIn blogg är så otroligt bra och innehållsrik. Skulle kunna tänka mig att Dina berättelser kanske passar i bokform, under ett år eller nåt, tycker faktiskt jag.

Från en som mest tokblajar på¨bloggen

http://www.hertabloggen.blogg.se

 
mimio

mimio

1 november 2009 13:34

Å vilken myyyyysdag ni haft!
Det är härligt att höra hur det varit förr. Speciellt omkring trakten där man bor. Vad kul att han ringde o berättade.
Så du är ute mitt i natten du? Modig madame.
Det var verkligen fina presenter, handstöpta ljus som är så fint... Härligt!
Trevlig Helg
Maria

http://mimio.blogg.se

 
Liliann

Liliann

1 november 2009 17:23

Verkar som en fantastisk helg tycker jag...
Kram

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Tandgnisslur

Tandgnisslur

1 november 2009 19:10

Nästan tur att inte jag befann mej i dina skogar igår då, hahaha, då hade du blivit rädd.

http://tandgnisslur.wordpress.com

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

2 november 2009 08:52

Vilken underbar lördag du haft!
Min helg har inte varit så pjåkig den heller.
Middag med gamla gänget (som vi åker MC med) i lördags kväll och middag hos svärfars sambo (svärfar är "på andra sidan") igår. Härliga hundpromenader i solsken mm mm.
Idag får vi "lägga oss i selen" igen...

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards