Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

MISSLYCKAD ?

Av Anita - 25 januari 2010 16:56

  


En dag satt jag som den negativa surkärring jag är och klagade över att jag hade misslyckats så fullständigt med mitt liv.


Som tur är finns det människor runt om som kan tänka lite annorlunda.


Hon frågade vad jag hade misslyckats med och jag började min sorgliga uppräkning.


Jag valde helt fel jobb. Fast jag visste att jag inte ville jobba på kontor så valde jag det, eller trillade in i det bara av en slump. Det var det första verkliga misstaget.


Sedan valde jag att inte följa med resten av familjen till Skåne och köpte hemgården istället och blev kvar.  Mitt liv skulle ha blivit ett annat om jag flyttat.


Alla mina män som jag lämnat en efter en och sitter nu ensam i ett gammalt hus med en katt.


Dåligt samvete för att jag alltid jobbat och inte hade tid med min son så mycket som jag ville när han var barn. Inga pengar har han fått heller.


Dåligt med pengar och aldrig någon som jag kunnat stödja mig på. Alltid varit tvungen att klara mig själv. 


Åkrarna som växer igen och huset som behövde underhållas men som jag inte har råd och tid till.


Då ser hon på mig och säger:

Hur vet du om det blivit bättre om du flyttat? Tänk på vad det har inneburit att du haft föräldrahemmat kvar. Alla dina släktingar och vänner har haft möjlighet att komma och njuta av din gästfrihet. Tänk vad många som har haft glädje av att du bor i paradiset Fisksjön.


Alla barn som haft så roligt hos dig och som du har ägnat så mycket tid och möda på.

Du borde vara stolt för att du klarat av det här mot alla odds.


Du har visat mod när du vågat lämna männen när du känt att något inte har varit bra. Hur många stannar inte kvar ett helt liv av bekvämlighet och feghet.

Du borde vara stolt.


Ingenvuxna åkrar har väl alla nuförtiden och vem har gjort den vackra trädgården med alla blommor trots klimatet. Du borde vara stolt.


Modet att byta jobb när du var 40 även om det kanske inte blev vad du trodde.


Din son som vuxit upp till en duktig och trevlig man. Du borde vara stolt.


Så sluta gnäll och var stolt.

Jaha...... så blev vi störda av något och jag tänkte inte mer på det här.


Så igår när jag satt i bilen så började jag fundera. Stolt är ett ord jag aldrig använt. Tror aldrig att jag känns stolt över något. Jo kanske för bastun jag lyckades få ihop pengar till på loppis. Då tyckte jag att jag gjort något bra.


Misslyckad är ett ord jag använt och tänkt desto mer. Kanske blev man uppfostrad sån. Att inte vara något. Jantelagen. Att inte duga.


Vi i den här generationen  bär kanske med oss det. Vi borde kanske tänka mer på det bra vi gjort än det dåliga eller halvmisslyckade.

Kanske ordet stolt borde användas mer. Tänk efter. Vad är du stolt över? 


Då får dagens ord bli det: Om man känner sig misslyckat blir man det.


  

  

 
 
Herger

Herger

25 januari 2010 19:16

Inte för att ta bort din positiva attityd du lyckades att få fram, men man kan vara delvis misslyckad. Man misslyckas med vissa saker och lyckas med andra: Det är dock aldrig för sent att ändra sig. Lycka till, du verkar vara en som tänker till, och sådant ska uppmuntras.

Och angående din kommentar om rovdjuren Du har helt rätt förutom att jägarna förnekar byteskonkurransen, det är just det som de inte gör. Vi får hoppas på att jägarna går ut och råkar skjuta varandra.

Ha det bra

//Herger the Joyous

http://stoppaidioternu.bloggagratis.se

 
zaq

zaq

25 januari 2010 20:41

Första tanken var -wow vilken bild, underbara purpurfärger!
Sen...
Men du är ju så jätteduktig, så stolt, ja det kan du allt vara!

http://zaq.blogg.se

 
angelica

angelica

25 januari 2010 22:05

Det finns alltid något att vara stolt över om man tänker efter. Ena dagen kan det vara något så litet som att man rest sig ur sängen i tiden och nästa dag är det kanske något större. Jag håller med hon som sagt åt dig att vara stolt. Jag hade aldrig orkat att varje dag ta mig iväg till ett jobb som jag inte trivts med och du klarar det galant. Sen är det inte så trevligt alltid men det är väl då man ska känns sig mest stolt kanske :)

http://aangelicaa.blogg.se

 
margit

margit

26 januari 2010 00:19

Ja dom tankarna ...kan även delvis passa in på mej...men som du sen gjort...VÄNDA tankarna och se det positiva ATT DU KLARAT AV!!! BRA!!! DU ÖR BÄST!!!
Mim mamma sa alltid:"va månde bliva av detta barn"...de va om mej...dom orden kan jg ibland bli påmind om...Men precis som du::TROTS mycket jobbaiga saker...som JAG kanske har fått gå igenom...fÖR ATT jag gjort felaktiga val..kanske. men dock så har det format mig till den jag är idag!!
Vi tar varann i hand!! "VA BRA VI ÄR OCH HAR GJORT DET"!!!!
Kramis!! min vän!/Margit

http://margitholm.blogg.seg.se

 
Ann

Ann

26 januari 2010 10:32

Ja, Fisksjön och Vikbäcken...2 paradis på jorden...Tänk Dej framöver vårvintern, soliga dagar, en fäll, ett pimpelspö, en apelsin...Och SOLEN....MMmmm

http://dansann.blogg.se

 
mimio

mimio

26 januari 2010 12:10

Kära Anita
tycker ditt dagens ord är utmärkt o sammanfattande.
Livet blir så som man tänker,
känslan, tankarna man har, är också den energi man sänder ut garanterat
får man likadan energi tillbaka...

http://mimio.blogg.se

 
Soldansare

Soldansare

26 januari 2010 12:52

Klok väninna du har. Lyssna på henne, för hon har rätt. Du kan säkert göra en likadan lista över saker som du har lyckats med om du tänker efter. Och är på det humöret. Somt lyckas man med som inte. Och jag skulle definitivt läsa om du skrev en bok om din släkt, för jag vet ju att du visst KAN skriva. Ingen kan måla upp en bild och ta med sig läsaren in i den som du. Känns som jag har varit i dit hus och varit med på dina promenader.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
kokosnoet

kokosnoet

26 januari 2010 13:36

Ingen vet ju hur det skulle ha blivit om man valde den andra vägen...
Tycker du ska känna dig stolt!!!!

Va rädd om dig!! Kram

http://kokosnoet.blogdog.se

 
Skatan

Skatan

26 januari 2010 15:43

Du har då inte misslyckats med bilderna till inlägget ... Det är då ett som är säkert.
Och det är stora frågor du tar upp.
Jag valde också fel ... kan man tycka så här i efterskott. Fel utbildning, fel jobb, ... fel inställning (att jag skulle följa Mannen i torrt och vått) men hade jag valt annorlunda ... hade jag väl suttit här och sagt: Jag valde också fel ...

Jag säger som Soldansare m fl ... Du har ju massvis som du har lyckats med ... och kan vara stolt över och kommer att lyckas med i framtiden ... som att skriva, fotografera, måla, hantverka och sälja på marknader osv osv ... och ha hela tjocka släkten (+Skatan) hos dig i ditt eget hus i det underbart vackra Fisksjön.

Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
The Secret Garden

The Secret Garden

26 januari 2010 18:14

Känner igen mig i det där. Att få höra att man inte duger, inte är nån. Inte kan nåt. Jantelagen är den rätta lagen...och jag kämpar emot .. och får på pälsen för det och får höra samma saker som när jag var ung.."du kan inte nåt, alla andra är bättre!!!"

http://hemligatradgarden.blogspot.com

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

26 januari 2010 19:30

"Det är tur att en blev som en blev, när en inte blev som en sulle!"
Eller hur?!

Kramar!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards