Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

STACKARS LILLA GRAN

Av Anita - 17 februari 2010 18:40

                                


Så tog mitt experiment med påskgran ett hastigt slut. Igår kväll började fjärilarna snurra i granen och klockorna plinga. Det rasade barr så det smattrade om det och nu är den död.


Så tänker jag lite på hur det ska vara att vara julgran. Stå i skogen och plötsligt hamna inne i värmen, bli klädd som den vackraste brud och stå inne och se allt som händer.


Kanske lite som en äventyrlig människa. Leva intensivt och kort och spännande och försvinna fort.


Ja det är bara att tacka för tiden som varit och försiktigt. försiktigt bära ut den och ställa den i snön. Plocka av fjärilarna och änglarna som har fått prytt den nu i den sista tiden.


Det tar tid att städa efter en julgran och skulle tro att det finns barr ända till midssommar i alla fall. Man hittar barr på de underligaste ställen och rätt vad det är så sticker man sig i nån av fötterna.


Under tiden jag städade hade jag tvn på och råkade se "förkväll". Jag brukar inte reta upp mig på saker och ting men nu börjar man ju undra vart världen är på väg.

Visst vet jag att man opererar bröst och gör massa andra skönhetsoperationer och det kan man väl leva med men när man börjar spruta in grejor för att man ska få större muskler och se starkare ut då tycker jag att det börjar gå för långt.


Man kan ju faktiskt få större muskler av att träna och är man för lat för det så kan man väl stå för det. Nej fusk och båg. Lika med idrotten och alla jä'kla grejor dom äter bara för att bli duktigare. Så mycket fusk.

Varför kan vi inte duga som vi är?    


Dagens ord får bli ett egenhändigt: När plattfisken låtsas vara en stilig örn då  går skam på torra land.


  

 
 
Staffan H

Staffan H

17 februari 2010 19:51

Jaja, det var värt ett försök iallafall. :-)

Jag konstaterade härom dagen när jag såg en annons i tunnelbanan att det är skönt att man varken är ung eller slav under olika modenycker. Tjejerna ska vara hypersmala (läs anorektiska) vilket jag inte tycker är snyggt och killar ska se ut som muskelberg allihop. Det förutsätter ju att man har de genetiska förutsättningarna för det vilket jag aldrig haft. Naturligt är vackrast och bäst!

http://staffanhuss.wordpress.com

 
storabh

storabh

17 februari 2010 20:18

Du är härlig! Du vet gamla granar kan man få energi av, om man eldar med dom. Precis som med människor. Min gran står på altan. Den är grön och fin och ljusen brinner än. Jag tycker att det är skönt att kunna hålla liv i nåt. Inte bara i mig själv!

http://storabh.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

17 februari 2010 20:57

Jag hamnade också på Förkväll, som jag annars aldrig ser, men nu är ju TV-tablåerna helt upp och ner.

Jag tyckte att det var helt knäppt att på konstlad väg göra muskler på en kille, men å andra sidan är det väl inte så mycket konstigare det än när tjejer gör bröstoperationer. Det är lika tragiskt bådadera, att man inte kan vara nöjd med vad Gud skapat utan måste göra plastikoperationer för att få till något slags idealutseende.

Fast min jämförelse haltar förstås, för muskler kan man skaffa på annat sätt, men få små tuttar att bli större är inte lätt.

Lycka till med granbarren!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
billan

billan

17 februari 2010 21:54

Sorgligt att så många inte kan accceptera och vara nöjd med den dom är. Som du säger, vart är vi på väg????
Å andra sidan skulle det inte skada om jag rörde lite mer på fläsket..:))

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

17 februari 2010 22:20

Jag undrar ibland vilket som är värst för en gran; att bli utklädd med kulor o ljus och dö ung eller växa sig stor och bli virke eller papper? Shit the same kanske?

Det märkligaste i skönhetscirkusen är ändå att det faktiskt finns folk som utför de här ingreppen! Undrar om de lever lyckliga med sina "blodspengar"?

MYCKET bra Dagens Ord!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Skatan

Skatan

18 februari 2010 08:26

Låt oss alla åldras som julgranen. Stå där gröna och granna och bara lysa tills det är så dags ... fälla ett eller annat barr ... hänga kvar så länge det går ... för att sedan bäras ut ... med värdighet. Och förhoppningsvis lämna kvar ett eller annat "barr" som minne.
För inte skulle då jag vilja vara en sån där plastgran inte ... och "live forever". Fy sjutton!

Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
mimio

mimio

18 februari 2010 10:48

Tänk att du höll liv i lilla granen så pass länge Anita... Den trivdes säkerligen i sällskapet och var förmodligen en särdeles lycklig gran! (o;
Våran dog ganska snart efter nyår men det var så tjusig, och fick många komplimanger!
-Så mysigt det är med gran!
-Vad gott den luktar.... det är inte jul utan gran...osv.
Som sagt, komplimangerna haglade och vi älskade granen innerligt. På så vis fick den så att säga en fin sista tid,
trots den vid närmare anblick var krokig och hade brutna grenar både här o där...
Men alla kände att granen tillförde glädje och gjorde julen fin och det var precis vad vi var inställda på också. Alltså blev det så.
Inte kom det på tal att borra fast extra grenar eller att försöka räta ut stammen, man kunde ju hyvlat till den lite! Ånej.., den dög precis som den var, omtyckt av oss alla.
Det var för sorgligt att se killen som skulle spruta in mystiska saker i bröstet igår på TV.. för att se biffigare ut... fattar ingenting av sådant. Vem lurade han? sig själv naturligtvis.
Ack o ve vart är världen på väg?
Joel var på sjukhuset i helgen o hade bla fått en smäll på näsan varpå läkaren frågade:
-Brukar näsan vara så sned?
-Jajamensan, det brukar den, sa Joel och skrattade... jag har fått den av mamma, sa han och pekade på mig!
Va? hahhaaa ((o: sånt är livet!
kram
maria

http://mimio.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards