Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

DRÖMMA OSS BORT IGEN

Av Anita - 18 februari 2010 18:08

I kväll tog snöskottningen och vedbärandet bara två timmar så nu kan jag vila mig resten av kvällen. Vila och drömma om sommaren.


Nu må den värsta snöälskare hålla med om att man börjar bli less på det evigt vita som bara faller och faller hela tiden.

Jag längtar efter glada färger och grönt gräs, blå himmel och blått vatten.

Hela världen är i dystra fäger och människorna ser grå och tråkiga ut.


Ändå är det bara en förklädnad för under snön väntar dom tålmodigt, alla fina blommor med de vackraste färger. Så här en hyllning till några av dom.


   

TUSSILAGO Lyssna på namnen tussilago. Låter det inte sött?

Vårens budbärare. Som glada solar i vägkanterna. En liten tufsig bukett i en svettig barnhand må vara ett av de finaste gåvor man kan få. Passar precis i en äggkopp. Alltså tussilagon inte barnhanden.


  

GULLPUDRA bara namnet får en att le.

Tittar man nära så är det som små, små brudbuketter med små guldblommor i mitten. Hittar dom i diket när jag går min vårrunda.


  

HELA FAMILEN VIOL, STYVORSVIOL, PENSEE

Färgglada. robusta. tåliga blommor, tål snö och kyla. Reser sig upp och tittar på en och påminner mig om små söta tanter med gammaldags hätta. Doftar gott gör dom också.


  

FÖRGÄT MIG EJ  Glöm mig ej.

Den speciella blå färgen som ingen annan blomma har. Liten och ansenlig men som är väldigt vacker om man ger sig tid att titta på den.


  

KATTFOT ser ut som en kattfot med ömsom vita och ömsom rosa små fötter. Så mycket fint man kan göra med kattfot. Torka dom i buketter, göra små söta kransar av dom. Dom är liksom eviga om man vill ha det så.


  


VILDROS. Blyga blomman som man kan möta överallt i skogen. Skir, nästan genomskinlig, doftande. Förgänglig. Den vill stå kvar. Ta en med dig och du finner snart att den har tappat sina kronblad och bara skaftet finns kvar.


Så till sist

  


SOLROSEN Du glada mulliga härliga blomma. Ingen vet hur stor du tänkt växa dig. Vänder ansiktet mot sola hela tiden. Vänder och vrider dig. Givmild och ger dina frön till fåglara att klara vintern med.


Så tänk på att  snart kommer dom, som genom ett under,att  komma upp ur marken och precis som blommorna kommer vi gråa och trista och sura människor förvandlas till glad och färggranna människor igen.


Vid det här laget är ni väl bekanta med att mina tankar far omkring som fladdrande fjärilar.

Småleende tänker jag på senaste gången vi danstjejer träffades.

Hue Dansbritt målade upp en bild av oss som gamla tanter.


  

Hur vi skulle sitta på en uteservering i sydeuropa (Italien om jag får bestämma) och dricka vin. Klädda i halmhatt och fotriktiga skor. Nypa de unga snygga servitörerna i häcken och låtsas vara senila om någon undrade hur vi kunde göra så. Va då vi????? He,he vad härligt det ska bli. Hela gänget nappade med glädje på det. När vi blir pensionärer då ni. ska det bli fart om vi får leva och ha hälsan som man säger.


Dagens ord: Kvinnor fruktar inte åldern. Hon fruktar bara männens åsikt om gamla kvinnor. 

 
 
zaq

zaq

18 februari 2010 19:12

åh, vackraste ödmjukaste förlägna lilla förgätmigej

http://zaq.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

18 februari 2010 20:39

Tack för ett härligt blomsterreportage.

Åk ni till Italien, där bangar inte karlarna för ett gäng pensionärstanter!

Kram!!

http://blog.stenstugu.com

 
storabh

storabh

18 februari 2010 21:46

Härliga bilder!
Flytta söderut, vetja! Karlarna här oppe vill bara ha spänt skinn!

http://storabh.wordpress.com

 
Skatan

Skatan

19 februari 2010 01:57

Jag hänger me´ ... trots min äkta hälft ... så ... hänger jag me´... söderut.

Och jag håller me´ om ... att nu får det vara nog med det där vita och kalla som lägger sig i drivor och som aldrig verkar ta slut ... Nu får det vara nog känner jag och njuter av dina fantastiska bilder ... så länge.

Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

19 februari 2010 11:44

Vilka härliga tider vi har framför oss!
Tack för fina bilder!

En av fördelarna med en så´n här snörik vinter (snöra här igen just nu) är annars att man inte GÖR så mycket. Man finns liksom bara här och nu. Livet består av ett evigt påklädande och avklädande i lager på lager och det är liksom ingen idé att jäkta på för att hinna med en massa.

Ha dé bra!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Britt

19 februari 2010 13:36

Vilken underbar bild. Precis så här härligt glada och fina i våra halmhattar skulle vi vara. Glädje smittar så vi kommer säkert att glädja många. Kram Britt

 
margit

margit

19 februari 2010 23:50

Hej vännen!
ja nu får det vara nog med snön...
skönt att du visar på allal vårblommorna...så man inte glömmer att det kommer en vår!! Även om de t dröjer...
Och du har skotat och sliti med snön du!! Jobbigt för dej!!
Önskar dig en fin helg!!
Kramen vännen!!

http://margitholm.blogg.se

 
Soldansare

Soldansare

20 februari 2010 13:24

Tack för blommorna! Tussilagon är min älsklingsblomma. Man blir så glad över dem. Men här verkar det aldrig vilja sluta snöa. Nu får det faktiskt vara nog!!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Staffan H

Staffan H

20 februari 2010 14:37

Tack för alla fina blombilder! Tussilagon har en egenhet som inte går av för hackor: plötsligt växer den upp ur de uslaste och magraste förhållanden man kan tänka sig. På jobbet brukar den växa flitigt i banvallen - som är av makadam. Sämre förutsättningar än så finns väl knappast?

Apropå slutbilden: Snacka om pantertanter, va?!

http://staffanhuss.wordpress.com

 
kokosnoet

kokosnoet

20 februari 2010 16:53

Jo faktiskt!! Trodde att det skulle sluta snöa då solen tittade fram för några dagar sedan & man fick vårkänslor..men den bara lurades!! Hm!!
Nu får det gärna vara några minusgrader, klarblå himmel & skinande sol. Inget mera snöande nu!!

(Och isen vi gick på, jo det var samma sak där, vatten när man gick av skoterspåren..)

Härliga bilder!
Ha en fin lördagseftermiddag/kväll
Kram

http://kokosnoet.blogdog.se

 
billan

billan

20 februari 2010 22:27

Tack!
Det var jätteskönt att få drömma sig bort ett tag, bort från snö och kyla. Tussilago i barnahand...:))) Underbart!
Ha en fin söndag!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Ewan

Ewan

21 februari 2010 08:57

......drömmer om sköna värmande solstrålar i Maj.....fikakorg och en tur mellan öarna,med "lillbåten".....inte så långt borta......
Kram från det Södra Oraklet

http://ninniemari.blogspot.com

 
Liliann

Liliann

21 februari 2010 10:27

Snart är den här...den underbara våren. Även om den just idag ter sig väääldigt långt borta!
Kram

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards