Alla inlägg den 27 april 2010

Av Anita - 27 april 2010 13:58

  

Efter helgen kurs landade jag i verkligheten. For till brorsan på födelsedagskalas.


Tog min lilla vandring. såg att bäcken äntligen hade funnit sig tillbaka till sin fåra.

Såg och hörde den första storspoven.

Såg att trolltuvorna kommit upp ur snön. Att stedesbacken var bar. Dock inga blommor.


Stannade framför resterna av den enda ladan som finns kvar på gården.

  


Då jag var liten fanns det minsta 6 st lador. Alla hade fina spåntak. Tänk vad tidens tand kan gnaga. Alla har rasat och den här är på god väg.

Det tog 100 år att bygga upp det här stället och 50 år sedan var allt fördärvat. Sorgligt är det.


Skogen tar tillbaka åkrarna. Ladugården och djuren är borta.

Grannen och jag en sorglig rest där det förut fanns ca 15 människor på den här gården. Det enda djur som finns kvar är katten Oskar.


Så ser det ut överallt runt omkring i byarna. Hur det ska vara om 10 år vill man inte ens tänka på.


Ingrid på Gotland visar sin gård och där var det grönt och fint.

Här är min gård och här finns inte ett grönt strå, bara skitiga snöhögar och gult gammalt gräs men men snart blommar paradiset.

   

Katten Oskar vägrade att komma in igår kväll. Man är ju så fjantig. Jag vaknade klockan 1 och var ut och ropade, klockan 2 klev jag upp igen och klockan 3.


Då satt han på trappan och glodde på mig och ville inte komma in. I bara mässingen klev jag ut på bron.

Då kom dom NATTFJÄRILARNA


Vita, genomlysta i månskenet. Där står jag lite huttrande med min vinterbleka kropp omgiven av fladdrande vita fjärilar. Dom landade i mitt hår, satt sig på mina axlar och händer. En landar på Oskars huvud.


Dom dras ju till ljuset och jag var väl det ljusaste där jag stod med mitt vita utslagna hår och min vinterbleka kropp.

Nästan högtidligt kändes det.


Vårens första fjärilar i fullmånens tid. Katten Oskar, fjärilarna och jag i den ljumma och tysta vårnatten.


Dagens ord: Den mörkaste natt kan förvandlas till ett äventyr om du låter det ske.   

     

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards