Alla inlägg den 27 maj 2010

Av Anita - 27 maj 2010 08:17

     


SMÄLT RABARBER MED MANDELKRÄM


1 kg rabarber 2 dl strösocker.  Recept för 4 personer men jag gör alltid dubbel sats för det går garanterat åt.

Skölj och skär rabarbern i bitar lägg dem i en vid kastrull och strö över sockret och låt rabarbern smälta ihop på eftervärmen, den ska inte koka sönder.


Mandelkrämen

3 ägg

1 1/2 dl socker

4 msk vetemjöl

Vispas ihop med elvisp.

Koka upp 6 dl mjölk och häll den kokande över äggblandingen under kraftig vispning, slå blandningen tillbaka till mjölkkastrullen och sjud ett par minuter.


1 hg mandel skållas och hackas och röres ner i krämen när den kallnat.

Vispa 3 dl grädde

2 tsk vanilj och blanda ner i krämen försiktigt.


Mandelkrämen kan naturligtvis användas till annan frukt eller bär.


Jag lovar att den är jättegod.


Nu är det 16 arbetsdagar kvar och enbart roliga saker fram till ledigheten.


Jag känner mig lite ledsen för att svalan Iris inte kommit ännu och ingen annan svala heller. Nu brukar himlen vara full av kvittrande och glada svalor. Än har jag inte gett upp men visst känns det lite oroväckande.


Det regnar och ruskar ute och jag har fått dra på mig sockarna igen och stängt igen fönstret mot vårnatten. Det är bara någon grad varmt på natten så jag fryser inne ändå. Jag har inte eldat något i alla fall för som sagt veden är slut så nu får man väl bara hoppas på att moder sol ska komma fram och värma mitt hus.


Tänker på att det finns dom som är lediga jämt och inte förmår uppskatta det ett enda dugg utan önskar att dom hade något att hitta på att göra och så på mig då som inte har någon tid och önskar att jag hade tid för att göra allt som snurrar runt i min hjärna. Skulle kunna fylla en hel bok med allt jag vill göra. Problemet är väl att jag vill göra allt på en gång och det kan väl bli stressande på sitt vis.

Sen måste jag ha tid att sitta i fotöljen och läsa en massa bra böcker och njuta också.

  

Som vanligt gäller det att strukturera sig och det är jag inte så bra på. Jag kommer i alla fall vara rik på tid så dagens ord får bli följande:


Den som varken har tid eller pengar är verkligt fattig.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards