Alla inlägg den 22 juni 2010

Av Anita - 22 juni 2010 22:31

  

Nog har jag varit onödigt positiv nu ett tag men idag känner irritationen jäsa inom mig.

För det första skulle det bli fint väder idag enligt prognoserna men inte, regn var vad det blev.


Fordonsdatorerna krånglade och det var ett strul på jobbet.


   Jag skulle bjuda DataFia med familj på middag som tack för hjälpen med läckande rören.


Såg mig själv stå vid stora järngrytan och göra en god italiensk köttfärssås med färska örter ur kryddlandet. Stå där och röra medan doften av basilika, timjan,oregano och lök skulle fylla köket med de mest ljuvliga dofter.


Plan ett är redan raserad. Den med att göra köttfärssås på älgfärs. Det blir det mustigaste och godaste.


Nu är det så att trots att jag har älgarna inne på gården och alla män runt omkring är jägare så får jag inte tag i något älgkött iår.


Ett viltslakteri har öppnat och får man för mycket kött säljer man överkottet dit så slipper man stycka. Så därför är jag för första gången utan älgkött och det är verkligen en brist.


Nåväl. Vi har ju en affär på byn där jag jobbar så det är väl bara att gå in och köpa lite köttfärs. Jo pytt och pang i karamellen. Trodde jag ja. Man hade ingen köttfärs. Trodde att det var ett ganska vanligt livsmedel!

40 km att åka till nästa affär och om en timme står sex jättehungriga människor på min bro och trampar.

Så är det ett bo på landet.


Plan 3 blev att köpa vanliga frysta köttbullar och så gjorde jag en tomatsås till spagettin men jag tycker det är skammen att bjuda på det då jag vet hur mycket godare min köttfärsås kunnat bli.


   

Faan vad sur jag blir.

Ja,ja, jag vet att det är en bagatell men jag tycker så mycket om att göra god mat och det minsta man kan begära är väl att det ska finnas mjölk, smör och köttfärs.


Nåja nu är allt uppätet i alla fall. Jag har hunnit klippa en bit av gräsmattan och det har slutat regna. Det droppar inte av rören på toaletten.


Förmodligen är det bara att lugna ner sig och förstå att bo i glesbygd har sitt pris.

Som turisterna och politikerna tänker men inte säger högt.

"Skyll dig själv din dumma jävel som tjurar på med ditt dumma: Vi flytt int"


"Låt landsbygden leva" är bara en klycha som inte alls gäller norrland.

När banker och järnvägsstationer och skolor och bussar försvinner och hyreshus rivs och vägarna blir sämre och sämre och trots det har ett av Sveriges högsta skatt och lägsta inkomster så förstår man ju vilket skitsnack det är.


"Låt landsbygden leva." Kyss mig någonstans sådant bakslugt dyngprat.


Vi är ju bevars "tärande". Elen som kommer från våra kraftverk (7-8 st) bara i Indalsälven den tas emot med glädje minsann. Trots att den är så nära har vi dyrare el än i Stockholm.


Alla hemska kalhyggen som står som sår i naturen. Vart går virket någonstans. Jo, minsann Söderöver förstås.


Vore man inte tjurig som en gris hade man dragit för länge sedan. Visst får man betala bra för frisk luft och rent vatten och för att slippa ha larm på husen och kunna hänga nyckeln på en spik och hoppas att någon går in och kokar kaffe tills man kommer hem. Eftersom maten tog slut så får dagens ord bli.


Hungern är bästa kryddan.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards