Alla inlägg den 21 augusti 2010

Av Anita - 21 augusti 2010 14:37

Nattligt äventyr. Det kan vara mycket det men trodde ni att jag av en slump stötte på en tjusig karl och hade sex hela natten så trodde ni fel ....men nog kan man säga att jag fick hjärtklappning och hjärtat i halsgropen.


Vi tar det från början. DataFia och jag tog ett bastubad och nu blir det ju väldigt mörkt på kvällarna. Hon åkte hem och vid 23-tiden kom jag på¨att jag hade jackan nere vid sjön med mobilen i fickan. Varning för regn och regn är inte bra för telefoner så det var bara att ta ficklampan och vandra ner till sjön.


På vägen upp hörde jag ett vrål och tokälgen reste sig ur sin nattsömn bredvid vägen ner till sjön. Han ser på mig med skräckslagen blick, jag skriker till och ser på honom med skräckslagen blick. Så står vi där båda två med uppspärrade ögon och öppen mun och bara glor på varandra. Lika uppskrämda båda två. En älg som är 3 meter ifrån en i mörkret är väldigt stor kan ni tro.

   

Till slut kom han sig för att ge sig iväg och knappast lägger han sig att sova så nära huset något fler gång.


Nu kommer vi osökt in på älgjakten som börjar om en vecka så där.

Det har liksom blivit en annan stämning nu. Båtar och bilar har försvunnit, inga glada barnskratt och vattenplask.


Nej nu är det skotten från skjutbanan som ekar, det är röjning av pass och röjsågar som brummar, det är spikande på pass. Nu är det bråttom.


Nu kommer jag säkert att reta upp en del jägare om det mot förmodan finns någon sån som läser min blogg.

Det syns lite överallt män som så här 2 veckor innan jakten kommer på att man måste motionera hundarna som stått instängda i hundburar hela året.


Det är ju ungefär som att skicka ut en soffliggare att springa maraton.

En del män tränar sina hundar och umgås med dom och ser dom som sin bästa och viktigaste jaktkompis men minst lika många ser sina hundar som ett verktyg eller en bössa. Men även den bästa bössa behöver lite omvårdnad.


Hur man kan tro att en hund som alltid står instängd i en hundbur och som man inte umgås med ska bli en bra älghund är något jag inte förstår. Jag förstår inte heller hur synbart trevliga människor kan behandla hundarna som dom gör.

Inte bry sig om dom annat än när det är jakt.


Jag orkar inte ens tänka på det för jag tycker att det är så hemskt.

Därför går vi över till något annat och trevligare.


   

Det duggregnar idag men det är ganska skönt att vara ute. Jag gick bort till Sundsvallsborna och drack kaffe. Hon berättade att vår lille harpalt äter på hennes morotsblast man att han är så söt så han måste få hållas. Den är så otroligt söt och tittar på en med så vackra pliriga ögon.

   

Har upptäckt att svalan Iris inte alls tänker ge sig iväg. Hennes kull på 5 svalungar har inlett en turbomatning. Hon har en ny kull med hungriga ungar nere i uthuset och nu är det smått om tid. Alla 7 svalor åker in och ut och matar hela tiden.

   

Ser att det kommer att bli mycket svamp iår. Tyvärr finns det mest giftsvamp häromkring och en massa sopp förstås.

   

Solrosorna har snart slagit ut och jag hoppas bara att det inte blir frost än på ett tag men man vet aldrig vad som kan hända den här tiden.

Vattnet är bara 16 grader nu och jag får ge upp min tanke att bada hela augusti ut.

Katten Oskar går runt och letar efter alla människor som plötsligt inte finns men nu har han somnat i sängen. Det nattliga råttjagandet tar på krafterna. I morse hade han lagt ut rester efter 16 sorkar på bron.


Idag har jag inte gjort många knop och det var inte meningen heller. När jag ser att humlen har växt upp på krattan förstår jag att det inte precis råder någon brådska med städandet i min trädgård.

   

Dagens ord i anledning av att börja träna hundar veckan före jakten


Det är på kvällen den late får brått.   

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards