Alla inlägg under augusti 2010

Av Anita - 10 augusti 2010 22:14

Jo nog kan ni tro att när kinabrors dotter och barn kommer och det ska badas och fiskas och lekas utomhus då regnar det som om gud har tömt en jäkla slaskhink rakt ner över paradiset Fisksjön.


Inte för att det spelade mig någon roll för jag jobbade igår men det skulle ju varit trevligt att bjuda på lite finväder.


Nåja. idag har det varit lite bättre, bara lite duggregn då och då.

   

Dom gav sig ut på sjön och tro det eller ej Ungarna drog upp 49 abborrar på bara drygt en timme. Jag var kvar på land och förberedde våffelstekning på den gamla järnspisen nere vid sjön.


Det blev förstå lite bada av fast det var bara 17 grader i vattnet men ungar bryr sig ju inte om sånt.

  

Vi tillbringade nästan hela dagen nere vid sjön trots vädret. Lite korvgrillning blev det också.

  

 Frampå eftermiddagen kom det fint besök. Det var en av mina bloggvänner som jag inte träffats i verkligheten. StoraB med husbilen fimpen och det var verkligen roligt att träffa honom och återigen få se att verkligheten överträffas dikten och  att han var precis som jag hade väntat mig. Kul Kul.


Så dök DansBritt upp och det blev lite trevlig pratstund vid köksbordet.

Götes dotter  och barn och jag badade bastu och slängde oss i sjön och vi hann precis upp innan regnet återigen öste ner.


Nu är den här dagen slut och trots att vädret var som det var så blev det en innehållsrik dag. Nu känner jag mit rätt så trött och efter bastubad och dopp i sjön kommer jag nog att sova gott.

Trevligt glatt sällskap får ge oss dagens ord.


Lyckan kommer till den som skrattar.

Av Anita - 8 augusti 2010 22:14

När jag var liten tjej ville jag jobba på fäbovall. Jag läste Sigge Stark, Bernard Nordh och Bäckamarkus och alla gav mig en bild av fäbotöser som gick där på sommaren och vackra män som hälsade på.

Fortfarande tycker jag att det är en särskild speciell stämning på fäbovallar.


När jag var stor nog att jobba då fanns inga fäbovallar kvar och knappt några kor heller så då hamnade jag på kontor och ni vet väl alla vad jag har tyckt om det.


Åter till dagen som har varit idag.

Mulet och regnigt i morse och kinabror och jag bestämde oss för att göra en liten utflykt. Vi åkte till Thailändska paveljongen i Utanede.

   

Hur den imponerande paveljongen blev byggd här är en alldeles för lång historia men väldigt spännande faktiskt.


Det var riktigt roligt att gå omkring och titta där och fint var det.

   

Fick berättat för mig att det första dom gör innan dom bygger huset är att bygga ett litet hus för anden som ska beskydda det riktiga huset. Man ska hålla sig väl med anden så att det ska gå bra för huset och dess innevånare.


Osökt kommer jag att tänka på våra hustomtar och vättar som man också ska hålla sig väl med. Det finns likheter mellan oss människor var vi än bor.


Vi åt middag på holmstagården och sedan åkte vi kung Tholallongkorns väg nerför nipan och vägen tillbaka över Annedal och Bispgården.


Vi var kaffesugna och kinaBror hade aldrig varit till Svarthålsbyn så vi svängde in där och Lekkamraten och Leila var hemma och bjöd på fika. Sedan tog vi en promenad ner till älven för att leta smultron mina favoritbär.

   

Lärde Lekkamraten att han skulle trä dom på strå och ta hem till Leila. Alla tjejer uppskattar en sådan gullig liten grej, det vet jag.


Hem och vi tog ett bad och nu har jag bytt sängkläder i alla sängar för imorgon kommer KinaBrors dotter och barnbarn.


Vet du, eftersom livet är så bra just nu så måste jag ändå reta mig på något.

Undrar varför man hakar upp sig på bagateller men ikväll gör jag det.


När man ska trä på påslakan och det inte är några öppningar där uppe som man kan hålla i täcket genom blir jag så förbaskad. Det är så besvärligt att få det på plats. De finaste och dyraste påslakan (som jag vunnit) borde väl ha såna finesser men nej då.  Nåja, jag har fått på påslakana och bäddat och gjort iordning så nu kan man krypa till kojs.


Dagens ord: Rynkor ska bara visa vad ett leende har suttit.



Av Anita - 8 augusti 2010 10:24

Som söta smultron på strå har de sista dagarna varit . Den ena dagen sötare och ljuvligare än den andra.

Gårdagen var ett riktigt saftigt och gott smultron att minnas länge.


Det var broder B och fruns sista dag i Paradiset och vi bestämde oss för att åka på en liten utflykt.


Först åker man på vanliga vägen. Sedan en mil på en grusväg som bär rätt uppåt högre och högre. Sedan en 2 km på en väg som får Fisksjövägen att framstå som en autostrada.


När man kommer fram står det bilar efter vägen, nerkörda i skogen överallt, massor med bilar och så kommer man till


KAMFSFEST I SPRÅTTABERGET

   

Östjämtlands enda levade fäbovall där det till och med finns fjällkor en ras som nästan är utdöd numera. Såna hade vi när jag var liten och det är de sötaste kor jag vet.

Numera härsjar man inte hö men här finns en gammaldags höhärsja precis som förr i tiden. Gamla gärdsgårdar runt omkring överallt. Härligt.  


Helt otroligt så mycket folk som har samlats här på skogen. Vädret var helt perfekt, kön till kamsen lång och musiken från spelmännen var fin. Tombola och tunnbrödstut med getost kunde man få och en massa annat roligt. Man kunde gå gåbingo också men det stod vi över



 Vi satt oss i gröngräset med våra kamstallrikar och njöt av maten.

   


Så åkte vi hem och tillbringade resten av dagen nere vid stranden.

Jag eldade i bastun och tog mig ett bastubad och hoppade i sjön flera gånger. Det är varmt och skönt i vattnet nu.

   

Kinabror fiskade lite som vanligt och vattnet var bara spegelblankt och småfisken simmande runt benen. Ute på ön hördes barnskratt och längre bort i byn skällde en hund annars vara det bara tyst tyst. Jo det är klart några änder dök och man hörde plasket efter fiskarna.

   

Så kom broder B med fru och vi kokade kaffe och B tog på dykardräkten och snorklade lite grann. Broder O som varit i Dalarna på backtävling med sin black beautie kom också och hälsade på en sväng. Så satt vi där och jag tänkte på att alla nyss kommit fast det gått lång tid. Sommaren går så fort.


Dagens ord: Ljuva, goda och söta är sommaren precis som sommarens smultron.     

Av Anita - 6 augusti 2010 22:15

  

Förr eller senare så är det tvunget. Va, då tvunget. Jo, städa. Nu är det skitigt överallt och inte är det konstigt så många hundra steg och fötter som sprungit på det här golvet, så många smörgåsar som trillat ner och så många saftglas som spillts ut sista tiden.


Fast egentligen gick det riktigt bra. Jag gillar inte att städa men det är ju tacksamt när det verkligen är riktigt skitigt så vattnet blir svart och golven blir rena så det verkligen syns.


Jag begriper mig inte på dom som städar varje vecka vare sig det behövs eller inte. Nej som attan. Städa gör man när det behövs.

När jag skurade trappen satt en liten harpalt och glodde på mig och funderade kanske över vad jag höll på med. I djurens värld städas det nog inte så mycket.


   

Trädgården blommar för fullt nu och jag måste säga att det är betydligt roligare att städa ute i trädgården än inne.

Helt ok om man som jag får gå ut och sätta mig i solen med en kopp kaffe och sedan trava ner till sjön, lägga mig med en bok på sidentäcket och ta ett nakenbad i härligt vatten.

Precis när jag hoppat i kom BroderB ner med en termos med kaffe och visst är det härligt att sitta här med ett badlakan om sig och dricka nykokt kaffe tillsammans med sina bröder och vänner.


   

Sedan var det dags för nästa äventyr.

Vi var bjudna till en liten by som heter Fångsjöbacken tillsammans med StockholmsKarin och StockholmsAnders.

Där är vår pappas nästan 90-åriga kusin och dotter som bjöd dit oss.

   

En helt underbar plats nere vid sjön och helt underbara människor. Vi brukar träffas en gång om år och det är alltid lika trevligt. God mat fick vi och vi blev kvar där flera timmar och pratade om gamla minnen och nya tankar.


Det är fint att omge sig med trevliga människor och det har jag verkligen gjort den här veckan. Tänk så härligt. Här går dag efter dag och ingen skäller på mig en endaste gång. Nu har min förkylning börjat ge sig så tillvaron känns desto bättre och jag känner mig starkare och starkare.


Dagens ord: Livet är som att cykla. För att hålla balansen måste du vara i rörelse.

   

Av Anita - 5 augusti 2010 18:17

  

Har man inte vindruvor som hänger i klasar får man vara nöjd med humle. Har man inte fruktträd som dignar av frukt får man vara nöjd med att man har blåbär, hallon och åkerbär på tomten. Ja vintbären har jag inte kollat. Dom är väl snart klara också.


Men det var inte det vi skulle prata om. Kanske om gårdagskvällen då DansAnn, KinaBror och jag drog iväg på dans. Dansen som skulle bli en test hur till vida jag ska fortsätta att dansa eller inte.


Som tur var fick jag dansa en hel del och inte bara på damernas. Det var faktiskt karlar som bjöd upp också och inte bara gamla bekanta så nu kommer det här kanske inte bli sommaren då jag slutade dansa Hurra för det.


Som sagt idag har jag varit fruktansvärt slö. Fint väder och förmiddag på altanen med lille Liam och bror B:s fru.


Sedan blev det surströmming mitt på dan hos grannen. Snaps i stora glas men jag stod över det i alla fall.


Liten stund nere vid sjön, tupplur i strandstugan som fortfarande luktar lite surströmming efter förrgårskvällen.


Nu fiskar kinabror igen och just nu är jag ensam på torpet. Grannen var nyss in och gamle Anders har varit hit och hälsat på en sväng. Såg att Sundsvallsborna har kommit till stugan och jag ska gå och prata lite med dom för jag har inte hunnit med.


Tänk att jag trodde att 8 timmar mer per dag skulle göra en väldig skillnad. Jag skulle hinna med så mycket. Nu när vi åkte hem igår från dansen var det kolmörkt och det gick upp för mig att sommaren är snart slut och jag har inte hunnit med ens en liten del av allt jag tänkt. Vart tar tiden vägen? Vart tar sommaren vägen?


Jag är ju lycklig som har ett sådant paradis att ösa ork och energi ifrån för hur skulle jag annars orka med det helvete till vinter som det är här. För kort är sommaren i alla fall. Det är ett som är säkert.


Dagens ord får bli:

Tiden går alltför fort när man har roligt. Varmt går över fort men kallt varar länge.



Av Anita - 4 augusti 2010 14:51

Vi börjar med MAKTEN. Jag har faktiskt jobbat ett par dagar nu alldeles frivilligt.

Tänk att det kan kännas så annorlunda när man inte är tvingad.

Man säger ju att konstnärer inte blir värda något och sedda förrän dom är döda och det känns lite så fast tvärt om.

Jag har varit osynlig och värdelös men nu när jag börjat leva är jag helt plötsligt välkommen och sedd.

Möts med tacksamma tillrop och jag har MAKTEN  i min hand. MAKTEN att komma när jag vill och gå när jag vill. En härlig känsla.


Nå väl då kommer vi till HÄRLIGHETEN,

HÄRLIGHETEN  var att komma hem till en varm eftermiddag, kasta sig i sjön och bada och duka nere på altanen till strandstugan för nu skulle det blir SURSTRÖMMINGSFEST.


DansAnn med man, DansBritt, kinaBror och jag skulle sitta i kvällsolen och njuta av norrländska specialiteten. Det var lugnt och fint på sjön. Allt var upplagt för en härlig kväll. Det kan man också kalla HÄRLIGHETEN.


Jo pytt skit i pannan.

Precis när gästerna kom seglade fula svarta moln upp och vi hann inte ens sätta oss innan regnet vräkte ner och blåsten blåste bort både tallrikar och glas. Ända in på innerväggen på altanen blev det blött.


Jag har ingen tur med vädergudarna. Kanske någon där uppe vill tala om för mig att jag ska ge faan i att försöka ha fest.


  

Min strandstuga är inte större än ett lite rymligare skithus men nöden har ingen lag. Vi knulade in oss i stugan och började rensa surströmming och skala potatis.

Fönstren immade igen av både surströmmingsoset och våra andedräkter.

Tur att vi alla har ett stort mått av humor så vi kunde skratta åt alltihop. 


Klart som korvspat så drog molnen och styggvädret bort så fort vi hade ätit klart och vi kunde njuta av resten av kvällen ute på altanen med lite kaffe och en härlig solnedgång och trevligt småprat. Nåväl det blev väl till slut en rätt ok kväll.

   

Ikväll är det dans i Hällesjö som gäller. KinaBror ska med och han kommer säkert att hitta gamla skolkamrater att prata med.

Jag gruvar mig lite för som jag berättat så har det varit dåligt med dansen i sommar.

Sagt förut att om ingen bjuder upp mig på herrarnas så kommer jag att sluta dansa. Vet att på något sätt har jag tappat min dragningskraft. Inte kan det väl vara åldern? Tappade liksom sugen i Härnösand när ingen ville dansa med mig.


Vi får se. Vet att en sommar kommer det. Den sista sommaren jag dansar. Vet ju att många av mina jämnåriga slutat, åtminstonen kvinnorna.

Männen blir ju aldrig gamla som ni vet. Pytt skit.


Regnar gör det idag men det ger sig nog framöver kvällen.

Dagens ord är ju ganska givet i anledning av gårdagens surströmmingsfest.


Finns det hjärterum finns det stjärterum (även om vissa får balansera på sängkanten) hi hi

Av Anita - 2 augusti 2010 18:11

  

Vissa dagar är onekligen bättre än andra och man kan känna sig riktigt nöjd med livet och tillvaron.


Beslutade mig för att göra klart  taket på bastun och det gick riktigt bra och rätt snabbt också.

Varmt och skönt ute.

Tvätten torkade och var bara att ta in den.

KinaBror klippte klar gräsmattan och när man ringde från jobbet och ville att jag skulle jobba imorgon bestämde jag mig för att lata mig resten av dagen.


Tog min bok och satt mig nere på bryggan. Kinabror fiskade och det nappade bra idag också. Han har minsann fullt upp med att rensa och filea och röka fisken

  

Så kom broder B och gullige Liam och för första gången gick han ut i vattnet för att försöka fånga småfisk i hinken.


En sådan här sommardag i augusti drar molnen fram och det blir ett väldigt regnväder men vad gör det. Det är bara att gå in i strandstugan och lägga sig i sängen och dra på sig en filt.


Min hosta börjar ge med sig som tur är.

Det blir grillning i broderB:s stuga ikväll så man behöver inte tänka på någon mat.


Vad mer i paradiset Fisksjön. Jo, någon har tjuvskitit i brorsans stuga och igår var galne älgen ända fram till verandan. Lockar man på den stackarn så kommer han och vill sällskapa.


Så dagens ord får bli: Om man är stor måste man vara snäll.

    

Av Anita - 1 augusti 2010 15:05

Jag har sagt det förut och säger det igen. Om jag inte bodde i paradiset Fisksjön skulle jag gärna bo i Hällesjö, en liten by vid en sjö med en vacker hög ås där det vimlar av gamla vackra trähus, en fin kyrka och en enastående dansplats. men......det är inte allt. Där bor det massor av människor som är eldsjälar och är otroligt kreativa och trevliga.


Igår besökte vi det nyaste på byn. Tänk dig en gammal åker långt inne i buskigtland. Där finns en liten by som heter

  

Där kommer man några hundra år tillbaka till Vilda Västern. Där heter tuppen precis som min katt Oskar. Där finns allt som det fanns i en gammal guldgrävarstad. Klart att man kan vaska guld där också.

  

Salon, bordell,cheriff, bankkontor, dögrävare, ja allt man kan tänk sig. Många avbyns innevånare har förvandlats till riktigt tvättäkta cowboys.Jag blev erbjuden jobb på bordellen Rosis men  jag tro jag avböjer.

 Man har ju sett på film hur skitiga kopojkarna är när dom kommer efter att ha vari på prärien länge. Hujeda med att ligga tillsammans med en sån dynggris.

  

Klart att det dök upp en del hästar också även om det int finns så många i byn.

  

Inte nog med det. Ett billigt och gott fika fanns det också och om man ville kunde man till och med äta wildavästerngryta med bönor.


En del tycker att det är lite barnsligt och rynkar på näsan men va då. I så fall finns det väl massor av barnsligheter. Ta alla raggarbilar som gamla gubbar far omkring i på sommaren och leker sig tillbaka till sin ungdom.

All jäkla sport där vuxet folk på fullt allvar jagar efter en boll eller slår med klubba.

All jakt där man klär sig i dyra och fina kläder och drar omkrig.

Barnsligt är bra och vem har inte älskat att leka indianer och vita. Far dit och lek du också. Både barn oc vuxna mår bra av att leka lite mer, tro mig. 


Jag är imponerad och full av beundran när så många i en by gör något sådant här.

Det är kreativt om något.


Så finns det mer att göra i Hällesjö en sån här vanlig lördag i juli.


 På hembygdsgården var de hantverksdag där man fick prova på olika hantverk. Jag blev ju fast vid luffarslöjden och hoppas kunna gå en sådan kurs till hösten.


  

Så hade dom kams och flyg in och det har jag längtat efter hela sommaren. Vi satt på dansbanan och mumsade och jag kom ihåg förl länge, länge sedan då pappa och stockholmsKarin dansade hambo och dansade omkull just där.


Det var inte slut på aktiviteter med detta. En bekant till mig har en loppis uppe på åsen och dit åkte vi Hon och hennes  man har flyttat hem från Sundsvall och gjort om sin gamla ladugård till loppis.Modigt och kreativt.


Efter en så trevligdag for vi hem till Fiskjön och solen började komma fram och det blev en strålande kväll.

En sådan kväll man måste njuta av. Kan man tänka sig bättre än att sätta sig nere på bryggan och läsa en bra bok.

Pojkarn var ute på sjön och fiskade och fick flera gäddor och en halv hink med abborrar

  

Vi stannade nere vid sjön hela kvällen.Under över alla under var det varken mygg eller broms.

 Den tokiga älgen snurrade runt omkring och betade så nu fick KinaBror ta fina kort.  Vi grillade lite korv, drack lite kaffe och vid 9-tiden gick solen ner och broder B dök upp och killarna drog ut på sjön igen.


Nu har kinaBror rökt abborrar och jag ska ta en spisbrödsmörgås med rökt abborre på och ett glas iskall mjölk.

Dagens egenhändigt påhittade ord.


Även om regnet öser ner och hostan aldrig ger sig kan man njuta av en macka med rökt abborre.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards