Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

NATTENS VÅNDOR OCH TANKAR

Av Anita - 27 oktober 2010 12:20

  


Vinden viner. Får den nyfrysta isen att blåsa upp igen under ett skarpt klirrande.

Mörkt, mörkt men på andra sidan sjön lyser Bernards lanterna son en stjärna i natten.


Vaknar av en ilsken telefonsignal och ser ett okänt mobilnummer på mobilen.

När någon jag inte känner ringer den här tiden på natten svarar jag inte men ligger och funderar vem det är.


Vid tredje signalen vid halv 2 tiden då kan jag inte hejda mig. Måste upp, sätta igång datorn och kolla på "Hitta" vems nummer det är. Finns inte där och nu är jag klarvaken.


Det är en mörk natt. En del säger att det blir ljusare när det är snö men det har jag aldrig märkt.


Hör hur vinden piper och tjiper överallt. Vet att det finns dom som gillar blåst. Att det är mysigt att ligga inomhus och känna sig trygg men det är en villfarelse.'

Ingen är trygg när stormen slår till.


Funderar, tänker på året som har gått. Ännu en sommar borta, ännu ett år av glädje och sorg. Så fort tiden gick. Så stark jag blivit av det jag genomlidit. Så trött jag blivit. Så gammal jag blivit. Ändå har jag äntligen funnit en del av mitt livsmål FRIHET 


Längtan, jag har alltid en längtan. Vet att man ska leva i nuet men när näsan och fingrarna är kalla av köld finns den där likväl. Längtan och saknad av sommaren.   


Så tänker jag och minns:

Så ta det livet som är ditt.

Gör det bästa av det.

Se det vackra.


Känn vattnets ljumma värme mot din hud.

Se fjärilarna som fladdrar som flygande blommor.

Känn syrenernas doft.

Hör fågelvitter i natten och hur vinden leker med spetsgardinen i det öppna fönstret.

Känn fötterna röra sig över dansbanans golv fulla med glädje och kraft.

  

En svart natt i oktober är det lätt att glömma att det var en sommar och att det kommer en ny vad det lider. Att känna vemod och saknad är också känslor man måste få känna.


Så dagens eller nattens ord: Ta det livet som är ditt. Det är bara ditt och du kan bara göra så gott du kan.   



 
 
Skatan

Skatan

27 oktober 2010 13:47

Och det är du Skogsnuvan med dina tankar och funderingar som får mig att tänka efter, varva ner ... blir mer "i mig själv". Du mer än alla doktorer i världen.

Ja vemodet kommer man inte ifrån i våra år. Vart tog alla år vägen, förresten? Och nu gäller det att leva den tiden man har kvar här på jorden så gott man bara kan ...

Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
storabh

storabh

27 oktober 2010 22:29

Vackert och klokt!

http://storabh.wordpress.com

 
Ingen bild

Titti

28 oktober 2010 10:23

Du är en äkta "Klok Gumma" du Skogsnuvan!

 
Ingrid

Ingrid

28 oktober 2010 14:49

Så vackra animeringar och så vackert du skriver.
Njut av din frihet!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
zaq

zaq

1 november 2010 10:26

Hur sant som helst, det är bara du som kan påverka hur DITT liv ter sig, vill man gå i lera och sörja, då blir ens liv grått, ledsamt och trist, men vill man vara ute på hal is och ha det glatt, så blir det åka av, både i sorg och glädje!

"låt inte gårdagens sorger och bedrövelser förmörka och förstöra framtiden"

http://zaq.blogg.se

 
Kristina

Kristina

2 november 2010 15:22

Så vackert ock tänkvärt du skriver. Ja det gäller att ta ansvar för sitt eget liv!
Och fylla det med det som känns bra för mig!
Imorgon ska jag dansa frigörande dans efter det bli det lunch och djupa samtal med en vän. Sen ska jag på massage. jag längtar till imorgon!!
Kram till dig och dina fina tankar

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards