Direktlänk till inlägg 22 december 2010

DESSA KALLA HEMSKA NÄTTER

Av Anita - 22 december 2010 22:46

  

Det blir bara värre och värre för varje dag. Kallare och kallare och jävligare och jävligare. Nu är det 35 grader kallt.


Jag går ut i månskenet för att sätta i motorvärmaren i bilen och skotta bort snön och hämta ved. Bara den lilla stunden får mig att huttra av iskylan när jag kommer in i värmen och kör ändan in i braskaminen så det fräser i brallorna.


Det känns precis som kylan har ätit sig in i min kropp och är nästan omöjlig att få bort.


När kylan blir värre och värre känner jag mig mer och mer instängd och deppad. Jag är sällan deppad men det här känns som en förbannelse.


  

Allt går på tok när det är så här kallt också även om man är inne.

Här är ett axplock av vad som hänt en sådan här dag.


Kokat gröt till 30 personer. Blev inte bra så nu kokar jag ny gröt och trött är jag men känner att det är bäst att vara uppe och elda lite till.


Körde en ny panering på skinkan efter att ha sett "Ernst" igår på tv. Blev inte ett dugg bra. Ramlade av när man skar i skinkan.


Skinkan var inte heller bra. En sån där som är senig och köttbitarna åt olika håll.


Skulle laga mina marshalltomtar och skar mig i handen och naturligtvis min vänstra som jag ska använda till det mesta.


Känner mig stel och har ont överallt som jag får när det är så här kallt.


Så är det då kalldeppen. Den kommer över mig. Spelar ingen roll att jag är inne, den bara kommer över mig som en varulv och sliter och drar i mig så kom inte och säg att jag ska vara positiv.


Vad kan man se för positivt av att frysa och frysa och frysa och ha så gjort i snart två månader och det blir kallare och kallare för varje dag. Det är ju många månader kvar av den förbannade vintern som försöker ta kål på mig. 


Förgäves försöker jag hitta något positivt med den här tiden. Möjligen att jag har tak över huvudet och inte är uteliggare i Stockholm. Det måste vara för hemskt.


Dagens ord: Ta vara på den här dagen. Imorgon kan det vara ännu jävligare och ännu kallare.

 
 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

23 december 2010 00:18

låter tufft

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Skatan

Skatan

23 december 2010 07:23

Jag kommer aldrig aldrig i dessa tider uppmana dig att vara positiv ... hur fasen skulle du kunna uppbåda såna känslor med minus 35 grader utomhus. Rena Sibirien!!! Hoppas du får igång bilen så att du kommer iväg och får lite värme och sällskap ... förutom av Oskar förstås. Inte skall det bli varmare de närmaste dagarna vad jag kan se på Nyheterna.

Försök och HÅLL UT ... och KRAMAR i massor till dig. Låt Kalldeppen ta över fullständigt bara ...

Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Skatan

Skatan

23 december 2010 07:25

Låt INTE Kalldeppen ta över fullständigt ... skulle det ju vara förstås ...

Så nu passar jag på att ge dig ännu en värmande kram!

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ingen bild

Ewan

23 december 2010 13:49

Från Södra Helvetet.Till Norra Helvetet.
En Riktigt God Jul!
Kram Ewan

 
Ingen bild

Lise-Lotte

23 december 2010 13:57

Från gnällbältet kommer här en önskan om en riktigt God Jul trots kylan!

 
Margit

Margit

23 december 2010 14:41

Stackars dej Anita!!
Det var mycket på en gång..som gått dig emot. Det skulle räcka med den HEMSKA KYLAN som du har däruppe, men sen allt andra detta som du "drabbats av"...och gröten, VAD hände med den? Brände den fast eller???
Och sen allt det andra.
Jag kör skinkgriljeringen "som vanligt": ägg senap och ströbröd på det...Lasse tycker att jag skär bort allt fett..så i kväll när vi gör den skinkan vi skall hayt till juldagen..DÅ får väl en FETTRAND vara kvar...så får dom ta bort de...när dom äter...
Har dammsugat och torkat golv på övre våningen..och Lasse får dammsuha på nedre våningen i kväll.
SEmn ska jag göra en liten och en stor Jansson..till julaftonen och juldagen då vi blir ca 20 pers.
Julafton ska vi åka till Eskilstuna till min äldsat dotter...tillsmmmans med henens 3 barn. Min yngsta dotter (också hon i E-tuna)väljer att fira med en kompis..och det känns lite tråkigt...men det är henens val...Så på Julldagen så blir det båda mina döttrar och Lasses barn med anhöriga..
Kram till dej!! Önskar att jag kunde dela med min lite värme till dig...VIA datorn.../Din vän Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

23 december 2010 18:04

Ha hopp, jag tyckte att jag såg att fram i helgen skulle ni bara få runt tio grader kallt! -35 det är bara för grymt, undra på att kalldeppen ger sig till känna, vem skulle inte deppa då. Jag tror att det kallaste jag varit med om är -27, då frös gödseln i gödselrännorna bakom korna, men det var bara något dygn vi hade så kallt.
Jag önskar dig en GOD JUL!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
billan

billan

24 december 2010 09:17

Säger inget om vädereländet:( Tittar bara in för att sända dig en värmande julkram med en önskan om en fröjdefull jul.
God Jul!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Ingen bild

Marja

24 december 2010 14:46

Önskar Dej en God Jul! Mamma och Pappa blev kvar i Pålgård för att att kolla huset, eftersom det är så kallt. Varma kramar från oss alla tre./Marja

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards