Direktlänk till inlägg 28 december 2010

ELD OCH VÄRME

Av Anita - 28 december 2010 18:37

  

Om man ber om värme så kan man få det. Det trodde jag inte.

Så finns det änglar i alla fall fast  förklädda till människor. Det trodde jag inte heller.


Som ni inte kan ha undgått att höra har jag dåligt med ved efter en rekordtidig och rekordkall början på vintern.

 


Första vedängeln heter Gamle A.

Han kom med tändved torr som fnöske i en sopsäck. Dessutom  dyker han upp när jag sitter och gruvar mig för att gå ut och hämta ved och det är jättekallt. Då kommer han och bär in ved till mig.

Tack för det första vedängeln.

  


Andra vedängeln är min bästa vän Pappersbeda som kom med en hel släpvagn med fin torr ved.

Tack för det andra vedängeln.

  

Tredje vedängeln är min bloggvän Skatan som skickat mig fina muddar med fårskinn inuti för att värma mina frusna händer.

Tack till min tredje vedängel.

  

Fjärde vedängeln var förklädd till DataFia som gav mig en eldkorg så jag kan elda och värma mig utomhus också nu när vintern är kall.

Tack till min fjärde vedängel.

  

Femte vedängeln var Sofiepropp som gav mig en ljuslykta i julklapp som både värmer och lyser upp mörkret.

Tack till min femte vedängel.

  

Så det mest osannolika och underbara.

För länge länge sedan umgicks jag mycket med ett härligt gammalt par men nu träffas vi bara någon enstaka gång på byn.

Dom ringde till mig igår och talade om att det skulle komma en kille med en släpvagn med ved till mig.

Dom hade köpt ved till mig i julklapp!!!!!!!!

Jag blev alldeles rörd, förvånad och mycket mycket glad.

Tala om att ge värme till både kropp och hjärta.


Jag låg länge igår kväll och tänkte på dom som visat sådan omtanke och vänskap och kände mig mycket mycket glad


Jag har sagt det förut och säger det igen.

Vänner är den största rikedom man kan ha och att ha vänner som är förklädda vedtomtar är nog till och med ett snäpp bättre än jultomten.


Sonen och jag satt uppe till 12 igår kväll och pratade och pratade. Han påstår att jag och mina tre bröder är ett speciellt släket och väldigt lika varandra någonting som jag inte alls kan förstå. Att vi försvinner in i vår egen lilla värld och blir helt  okontaktbara. I mitt fall tror han att jag hamnar bland tomtar och troll. Hujeda mig. Kan detta vara möjligt?


Idag har jag varit iväg och jobbat en liten stund. Sedan fick jag besök av två trevliga kvinnor och sedan kom en brorson och vi åt pizza för nu börjar man bli rätt less på julmaten. Med andra ord. En ovanligt trevlig dag och värmen och tacksamheten sitter kvar i hjärtat.


Dagens ord blir självklart: När nöden är som störst är hjälpen som närmast.  

  





 
 
Ingen bild

SkogsHuldran (Titti)

28 december 2010 21:01

Åååå så underbart, vad glad jag är för din skull!!!

Vet du att vänner är som

* * * * * * * * * *
* * * * * * * * *
* * * * * * * *
* * * * * * *
* * * * * *

det blir bara fler av dem!

 
Selma

Selma

28 december 2010 21:47

Man ska samla på snällingar.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Liliann

Liliann

28 december 2010 22:19

ja sa ju att det skulle vända....KRAM

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
storabh

storabh

29 december 2010 00:24

Härligt, Skogis. Gott Nytt år på dig! Kram!

http://storabh

 
Staffan H

Staffan H

29 december 2010 00:46

Åh vad glad jag blev för din skull! Nu behöver du nog inte riskera att behöva frysa på sluttampen av vintern.

Du får väl upplysa din son om att han är en del av det släktet och riskerar därför att utveckla den sidan han med. Fundera även på vad du ska dra till med när du ska berätta var han förmodligen hamnar i för värld. ;-)

God fortsättning på dig!

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Skatan

Skatan

29 december 2010 07:41

Visst är du det ... av ett speciellt släkte ... änglasläktet kanske ... men av det snälla änglasläktet (det lär visst finnas "dumma" också) ... och bland tomtar och troll ... ett änglatrollm kanske. Vad dina bröder tillhör för släkte vet jag inte ... dom känner jag ju inte så bra.

Att ett så givmilt och gästfritt änglatroll som du, Skogsnuvan, får tillbaka ... lite lite grand av vad du ger och sprider omkring dig ... är nog en naturlag ... någon balans och rättvisa skall det väl ändå vara här i världen.

Det man ger får man igen ... Är det inte så?

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

29 december 2010 08:47

Så härligt att du fått så god hjälp med veden. Och nog är du av ett speciellt släkte, som har så många goda vänner som tänker på dig. Det är inte allom förunnat.

Varm kram, ett gott slut på 2010 och GOTT NYTT ÅR önska jag dig!/Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Margit

Margit

29 december 2010 18:43

Men tänk SÅ fantastiskt!! Visst har du änglar RUNT OMKRING DEJ..och som förser dej med möjlighet till värme när det är så kallt ute och du har inte så mycket av dessa resurser själv!!
När jag läser det du skriver och berättar om de olika gåvorna...så vill min tårar komma i mina ögon.. av GLÄDJE för att du förses med ved och andra tingestar så att du inte ska sitta däruppe och förfrysa dig!!!
När man läst dina ilägg och HUR kallt och bedrövligt du har det så har man suttit och önskat att du skulle förses med möjlighet till värme i din stuga.
OCh nu skriver du om detta som man måste säga är ett UNDER av GOA människor som bryr sig om dej och förser!!!
Önskar dej allt gott dessa sista dagar på detta året och önskar dej ETT GOTT NYTT ÅR, min kära vän!!!!
Kramar till dej!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards