Alla inlägg den 28 april 2010

Av Anita - 28 april 2010 18:15

Har ni tänkt på hur olika man uppfattar ljud. Ljud kan göra en stressad. Ljud kan göra en glad.


I vanliga fall är mina dagar fyllda av ljud från telefoner, knatter och  bluppande från datamaskiner och fax och skrivare som bullrar. Negativa ljud.


Idag har jag gjort en utrymning från jobbet genom att ta på mig att måla ett staket utanför som började se för gräsligt ut.


Lyssnade till ljuden. Penseln mot trät. risch risch. Barnens skratt från skolan i närheten, lite ljud från bilar som kör förbi. Fågelkvitter. Den stora hesa kråkan som sitter i grantoppen och ljudet av en vedklyv, njäääää njäääää. kling kling.

Vårens ljud. Solen tittar fram lite och värmer en aning även om vinden är kall.

Det är vår nu.


Gjorde lite flygblad till valborgsmässofirandet och en kompis med man kom och drack kaffe. Ikväll har jag varit ute och räfsat lite grann men nu kommer nog regnet snart. Druckit kaffe med två män som kom och skulle få tag i nåt gammalt fårstängsel. Några telefonsamtal. En vanlig dag.


  

men ... jag vill sluta med en Karin Boye dikt igen. Jag tycker om hennes dikter för dom är enkla att förstå. Som ni vet så tycker jag att det ska vara enkelt att förstå, enkelt att vara. Inte en massa klater.



VÅRENS LÄNGTAN         

Går jag ej rusig av rosendoft 

--ändå har inga rosor kommit--

Skälver ej allt höjt i gudomligt skir?

Hemliga löften dagrarna viska.


Fjärran ifrån nådde mig nyss en vind.

lätt som en återhållen andning,

fylld av en blyg bävande väntans doft.

Allt sedan dess ett under jag anar.


Intet jag vet -- går som i fjärran land,

går som i dröm i dröm om rosor.

Allt är som förr -- likväl är allt förbytt.

Sällsamma gåtfullhet över tingen!


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards