Alla inlägg den 1 januari 2011

Av Anita - 1 januari 2011 19:32

Alla sova på enslig gård djupt under morgontimma.

Alla utom jag som röjer efter nyårsfesten.

  

Tänk så mycket disk och flaskor det blir efter en sådan fest.


En nyårsfest i Fisksjön är troligen inte likt något annat.

Jag började redan kl 7 med att laga mat.

En hel plasthink med exotisk sallad och det ska jag säga er att det är en faslig massa hackande och skalande för att göra det.


Så göra hjärtan av bröd till förrätten räk och laxröra.


Baka in kasselrn och göra röra av örtost och annant smått och gott.


Sonen och kompisen bar in bord och stolar och dukningen blev så här.

  

AMV  med man kom lite tidigare och det var bra för då fick jag hjälp.


Sedan började dom strömma in .

  

Brorsonen kom med rosor som doftade så gott och Datafia hade en vit ros med. Jag älskar rosor och blommor över huvud taget.

Sam o Leila kom med iransk choklad. saffran och en musmatta som såg ut som en persisk matta.

Det kom vin och choklad och lite av varje.


Det var bara att dra igång festen. Sonen hade eldat så svetten lackade och vi var till och med tvungna att öppna ett fönster.

Jo det är sant! Har aldrig hänt på vintern förut.

Så kom broder O med sambo och tre hundar och så brakade festen loss.

  

Tror vi blev 17 personer och tre hundar och en katt. Mitt hus är för stort i vanliga fall men när vi är många är det nästan för litet.


Oj vilket liv och vilket flöj det blev . Jag gillar när det är så här, hundarna tigger, någon sover på sängen. några skrattar och alla pratar i mun på varandra.


Det snöar utanför men är bara några grader kallt. Vi har tänt marchaller och ljuslyktor överallt för att lysa upp mörkret i storskogen.


För att svalka och och smälta maten klär vi på oss och tar en promenad.

Det blir badstrandsrundan som nu är uppkörd av snöskotrar. Det är mörkt. Först går DataFias man med jättestora steg med sina långa ben och vi blir nästan efter.

Jag går med pannlampan och sedan kommer resten av gänget stojande och pratande. Snön faller i stora flingor, det är mörkt och stigen är smal genom skogen. Tomtarna tittar fram bakom granarna och hundarna hoppar omkring vilda av glädje.


Hem igen och det vankas kaffe, glögg, efterrätt och godis. 


Så är det då dags för ett GOTT NYTT ÅR Vi fyller glasen med mousserande  vin och Champis och skålar för det nya året precis som alla andra runt omkring oss gör.


Fisksjön är fyrverkerirädda hundars paradis en sån här kväll.

Vi har inga smällare men 10 såna där luftballongenr som man eldar under och får att flyga iväg. Inte gick det så bra, men tre stycken for iväg mot skyn trots det ymniga snöandet.


Vi eldade i min eldkorg hela kvällen och vi slutade festen med att grilla korv på den och det gick ju bra.


Några for hem, någon låg över och jag rasade i säng fram på småtimmarna.

Till sorlande röster låg jag i min säng och kände att mina åderbråcksben värkte men jag kände mig nöjd med kvällen.

Det är precis som det ska vara. Många människor. Mycket skratt och glädje.


Den första som dök upp i morse var broder B och M på skotrarna. Broder B är lite märklig på sitt sätt. Han ville ha kaffe men inte sitta inne utan ute på bron och dricka det????????

Sedan kom snöröjargubben och vi drack kaffe.

Så dök SnickarMagnus, M och broder B upp igen och en stund senare Broder B:s fru och lille Gullige Liam.


Alla är liksom lite sega idag och jag blev glatt överraskad av att vi blev bjudna hem till broder B på middag så jag slapp maten.


Jag och sonen vandrade iväg i mörkret och nu är vi tillbaka hemma och ska ta en verkligt lugn kväll med tv.tittning och slöande. En bra början på ett nytt år.


Dagens ord: Finns det hjärterum finns det stjärterum även om man måste låna till lite stolar. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards