Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

GÖMD I BADKARET

Av Anita - 29 januari 2011 10:18

  

Egentligen skulle jag åkt på födelsedagskalas igår kväll men eftersom jag inte är riktigt återställd från magsjukan vill jag nte smitta ner någon så jag får väl stanna hemma och festa på te och skorporistället. Festa föresten, det är det enda jag ätit på några dagar nu så om man nu ska säga som en del flåshurtiga optimister så är det ingent som inte har något gott med sig. Jag har i alla fall sparat på matpengarna. Fan trot om det är någon tröst.


Jag vill inte tänka på magsjuka, inte på nerfallna stegar, bil som inte gick genom besiktningen, takras som blockerat vedbodörren med hård is och vad gör man då?


Jo, man kryper ner i badkaret och letar fram en Rosmunde Pilcher.bok Ända sedan jag lärde mig läsa har jag flytt från världen genom att försvinna i en annan och bättre värld.


Läser om Skottland, doftande hedar, gamla slott och kärlek. Försjunker i hennes mästerliga, målande beskrivningar av minsta småsak. Antingen älskar man eller hatar hennes böcker för egentligen händer det inte så mycket rafflande. En del böcker kan vara förutsägbara men "Vildhonung" var inte så och skit samma. Livet är väl ofta förutsägbart men hennes förmåga att se och berätta gör det möjligt att ramla in i en annan värld. Tror att jag har alla hennes böcker som har blivit översatta till svenska och det är en kär skatt. När jag inte har något att läsa och känner mig nere så kan jag alltid ta fram och läsa dom igen och igen.


När jag nu ligger i badet och försöker komma bort från den hårda och kalla verkligheten full av förtretligheter och besvär tänker jag på att det finns vissa människor som är ljusbärare. Människor som bara genom att komma in i ett rum och få alla att le och känna sig på bra humör.


Det är inte de flåshurtiga optimisterna som försöker få en att tycka att allt är så jävla bra även om det är skit, utan de är de stillsamt lysande människorna.

Jag har en del i min närhet, tex min lille Liam som bär ett starkt ljus inom sig och så förstås Solvone min lärare. Det finns några fler också och har funnits en del som tyvärr inte längre finns i livet.

Det skulle finna fler ljusbärare....... då skulle livet kanske vara som jag ville ha det.............lätt att leva.

  


Dagens ord:Det ä'r inte lätt att vara människa, jag vore hellre katt.   

 
 
Liliann

Liliann

29 januari 2011 10:46

Krya på dig bästigaste Anita! En författare som jag läst tre gånger vid det här laget är Diana Gabaldon och hennes serie om Jamie och Claire en kvinna från 1900talets värld som hamnar i Jamies 1800 tal. Lite fantasy som jag tror du skulle gilla vill du låna dem? Hon skriver också otroligt målande...
KRAM

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

29 januari 2011 11:06

Fortsätt krya på dig!
Jag hoppas att du snart vågar äta lite mer än te och skorpor.
Att fly in i böckernas värld är ett alldeles utmärkt sätt att glömma alla förtretligheter och motgångar.
Ha en bra helg!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
billan

billan

29 januari 2011 12:11

Här har du en till som önskar sig vara en katt i ide... Eftersom det verkar svårt att få till det där med att gå vinteride, är badkaret en fin fin plats när man vill fly från januarieeländet....
Ha en skön helg och krya på dig!
Kram.

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Selma

Selma

29 januari 2011 12:13

Jag tror ofta att jag vill bada men väl i karet är det för varmt. Trist!

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Soldansaren

Soldansaren

29 januari 2011 14:52

Jag älskade Snäcksamlarna när jag läste den för flera år sedan. Kanske dags att läsa om den...
Kan rekommendera Maria Gripes Skuggserien: Skuggan över stenbänken, ...och de vista skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skuggömman. Tror att du skulle gilla dem.
Kram och god bättring!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Skatan

Skatan

29 januari 2011 17:59

Åh ... vad mycket motgångar på en gång och då är det verkligen fantastiskt att det finns böcker att försvinna in i och bort från eländet. Hoppas att du blir bra väldigt snart och så får du fråga någon stark karl i din närhet om han inte kan hjälpa dig att hacka bort isen framför vedbon.

Massor av krya-på-dig-kramar!

PS Visst är det bra jobbigt många gånger att vara människa men inte skulle jag vilja byta ut det mot att vara en katt ... inte heller en hund för den delan. :-)

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Ann

Ann

29 januari 2011 20:58

Vad är flåshurtig....räknas man dit? Kram från en obotlig optimist

http://dansann.blogg.se

 
skogsnuvan själv

skogsnuvan själv

30 januari 2011 09:08

Flåshurtig----Tänkte nog mest på typ Susann Lanefelt- knip. HON är flåshurtig

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Ann

Ann

30 januari 2011 17:59

Puh! Vart lite orolig där vettu, det lät som att Du inte hade nåt till övers för "flåshurtig"... å jag visste inte ens vad det kunde betyda annat än att det hade med optimistiska personer att göra... Förresten, du kan slå dej ihop med Stig Malm, hitta på nya ord till svenska ordlistan....
kram !

http://dansann.blogg.se

 
Ingen bild

Titti

30 januari 2011 18:25

imorgon är en annan dag!

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards