Alla inlägg under februari 2011

Av Anita - 2 februari 2011 09:38

  

Vaknar vid 8-tiden. Sakta, sakta öppnar jag ögonen mot en ny dag och ser ljuset sakta smyga in genom fönstret. 

Ser att änglatrumpeten börjat få små gröna blad och att alla vänt sig mot ljuset.


Det är mjukt och tyst bara katten Oskars spinnande hörs. Vi har vår mysstund på morgonen han och jag då vi ligger och pratar lite innan vi stiger upp.


Det känns inte kallt i sovrummet. Jag har bara behövt ett täcke och inget flanellnattlinne inatt.


Ligger och planerar dagens äventyr. Ingen jäkt. Ingen stress. Allt går sakta och njutningsfullt. Börjar vänja mig lite smått nu med att inte behöva skynda. skynda hela tiden. Alla stora förändringar i livet tar tid. Från att alltid ha bråttom till att ta det lugnt.


Nu är spisen tänd. Två spisbrödmackor med kaviar och kaffet står framför mig och ryker och luktar så gott. Första telefonsamtalet från grannen är avklarat.

Ser att det bara är -5 grader. Ifjol den här dagen var det -36 så jag är evigt tacksam för dagens temperatur.


Vänder på pelargonerna i köksfönstret. Dom drar sig mot ljuset även dom.


Över sjön ligger en tunn tunn slöja som ett brudflor.

Bergen har en disigt blå ton som förgätmigej.

 Trots allt det vita börjar naturen få lite mer färg. Snön har rasat av träden och det är bara att konstatera. Det finns hopp.

  


  Några dagar har gått utan större missöden. Jag har jobbat en dag.

 Varit och lånat en hög med böcker. Jag ska läsa Maria Gripes böcker nu.

Det har varit dagliga sparkturer och DataFia och jag har varit ute och gått ett par kvällar.


Sista veckan har det liksom snurrat i mitt huvud. Planer vi pratat om en längre tid. Alla kvinnor som jäktar och stressar och lämnar sig själva åt sidan för allt som krävs av dom av män. av barn. av jobb. Vad är jag i allt detta? Vad kan jag göra?


Här i stora lugnet med min spraknde bras och den mjuka tystnaden där ingenting stör.

Nu ska det bli. Jag har ju faktiskt redskapen. Jag har bildat en meditationsgrupp och en kväll nästa vecka sätter vi igång och jag känner att det blir bra.


Utan störningar och med avslagna telefoner ska vi ta oss en timme eller två och bara koppla av och stressa ner. Spännande ska det bli.


Medan jag skriver ser jag brudfloret från sjön lösas upp och ersättas av de första solstrålarna. Dom lyser upp bergen, kastar långa lekfulla strimmor av ljus över sjön. Skatan som sitter på bänken har silverskimmer på hela kroppen och sitter och vänder sig mot ljuset.


Det här blir en bra dag. En långpromenad på sjön kanske.

Jag är fri.

Jag gör som jag vill.

Jag får vara ute och vända ansiktet mot ljuset.

Jag känner mig frisk.

Allt är fint. Allt är bra.


Dagens ord: Lägg sorgerna och bekymren i en gammal säck och knyt ihop hårt.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards