Alla inlägg den 25 april 2011

Av Anita - 25 april 2011 08:54

Det går inte riktigt att fatta att bara över en dag kan våren komma.

Plötsligt är det varmt som den varmaste sommardag. Inte en vind rör sig och solen gassar och gassar. Isen börjar bli mörkblå och jag tippar på att det blir rekord när isen går upp.

 Helt plötsligt slår tussilago och krokus ut och jag drabbas av den där vårstressen som väl alla som har trädgård har.


Kratta innan det börjar blåsa igen!

 Få ordning i växthuset och laga och klippa och stöka. Dessutom ska man umgås med sina vänner.

I förrgår tog det någon timme att stöka undan efter festen.

 

Sen kom lille gullige Liam cyklande på sin nya cykel. Han har gjort det bra för det är ändå en kilometer till broder B:s stuga.

 


Så solar vi på altanen och grillar korv. Tur att jag har Liam att leka med. Vi kastar oss ner till diket och börjar rensa och få vattnet att forsa starkt och fint.

Broder B snickar till en träbåt och vi släpper den längst upp och ser hur fort det går innan den kommer ner i sjön.


Sjön föresten. Vi sitter nere vid stranden på min brygga också och naturligtvis ska brorsan ut på isen. Utan stövlar dessutom. Kan bara sluta på ett vis. Hjälp Hjälp. Med båsthake lyckades snickarMagnus dra in isflaket. Vad är det som gör att man ska leka med sådant.

 Kanske samma som gör att jag kastar mig på alla diken och bäckar man ser.


Vårskriket är närma nu. DansBritt. Du kommer väl och skriker med mig?


  Man kan för första gången ligga på gräset och åma sig i solskenet. Båda spinner av fröjd.


Frampå kvällen far vi till DataFia med familj och även där är det nu vår. Vi äter i uterummet för första gång och det är grillat som gäller.

Igår på morgonkvisten dyker brorsan med fru och Liam i en låda på cykeln. Dom ska ner till byn och hälsa på SnickarMagnus. Har man ingen barnsadel får man ta till andra lösningar. Broder B är en riktigt uppfinnarjocke och ÅsaNisse.


Igår krattade jag hela dagen i CHORTS och top. Varmt som mitt i sommaren. Jag har i alla fall lyckats kratta en gräsmatta . Nu är det bara 3 kvar. Det går bra att kratta men att frakta bort löv och ris är ett tråkigt göra. men..... till skillnad mot städning inomhus syns det verkligen skillnad och de löv som är borta är borta.

När man städar inne blir det ju skitigt igen så fort.


Frampå eftermiddagen träffades vi hos Broder B för att fika. Broder O och Sofiepropp kom också och hon följde med mig hem.


Det var meningen att vi kvinnor skulle ta en långpromenad ner på byn men jag drabbades av något konstigt, förmodligen solfrossa. Jag frös så jag skakade och SofiePropp och jag blev sittande och torrglo på en gammal film istället.


Tillfälligt var det nog för idag är jag frisk och kry igen och ska kasta mig ut och fortsätta med nästa gräsmatta.

Grannen blev helt plötsligt sjuk när jag tog fram lövkrattan. Han brukar bli det varje år så att jag ska fixa hans del av gräsmattan också. Dessutom har han börjat prata i potatislandet också. Vem ska fixa det tror ni? Jag?


På något sätt går våren för fort. Den slår till hastigt och försvinner lika fort. Man hinner inte med att njuta även om man gör sitt bästa.

Trodde att det skulle bli annorlunda nu när jag är ledig men våren är kanske mer ett tillstånd än något man kan göra något åt. Jag försöker ta det lugnt men drabbas av en oro.

 Det ä'r nu allt ska hända och helst på en gång och jag har ingen ro. Jag vill vara ute hela tiden. Jag vill inte ens gå in och laga mat.

 Jag vill känna, lukta, förnimma. Känna solen värma min vinterbleka kropp och leva, leva, leva.


Därför blir det kanske lite dåligt med bloggen nu ett tag för jag har inte ens en dator man kan bära med sig och tur är väl det kanske.


Dagens ord: Våren är alltid ny. Den som är rädd för solen ser sällan sommaren.  





Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards