Alla inlägg den 12 maj 2011

Av Anita - 12 maj 2011 08:53

  Igår kom första åskvädret. När jag sitter på förstukvisten och har dragit ur telefoner och datorer och bara hör hur åskan närmar sig över sjön. Ser att löven på björkarna slagit ut på ett par dagar och hör hur fåglarna väsnas med oroligt kvitter och då förstår jag att det kommer att bli ett väldigt bombardemang.


Det är speciellt att sitta och ser hur det blir gråare och gråare över sjön och blixtrarna korsar varandra över vårkallhöjda.


Så kommer det : Dånet när störtregnet närmare sig över sjön. Börjar med några lätta tatter på taket och sedan bara dån dån och det fullkomligt sprutar vatten ur stuprännan. Ser blixten tuscha grannens gamla tvantenn så det bara blixtrar åt alla håll. Nu är det nära.


Tänker på hur förskonade vi är i Norden och här. Inga jordbävningar eller stora översvämmningar. Inte ens krig har vi haft på många hundra år.

Hur ofta tänker vi på det.


Nåväl när värsta åskan dånat över går jag in och lägger mig på soffan men jag har njutit av att känna den underbara doft som kommer efter regn.


Nu när solen kommit fram igen hör jag det första lilla efterlängtade ljudet.

En svala har kommit! Dock är det inte min halvtama svala Iris och jag undrar om hon kommer isommar.

 Vet inte hur gamla svalor blir och hon har varit här i många år. Jag har i alla fall öppnat portarna till "maskin" alltså logen så att hon fritt ska kunna flyga ut och in och bygga sitt bo som vanligt.

Tänk vilken gåva att fåglar som kommer flygande ända från Afrika bygger bo här hos mig på samma ställe år efter år.

Det fyller mig alltid med samma lycka och jag har väldigt svårt att förstå mig på människor som irriterar sig på att dom skitar ner.

 Va då vi är väl mycket värre på att skita ner vi människor, eller hur.


Dagens ord: Om jag vore en fågel ville jag vara en svala. Komma ner till värmen när det är vinter och uppleva bara den finaste tiden i Sverige när det är sommar.

Kloka fåglar minsann.

   




  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards