Alla inlägg den 17 maj 2011

Av Anita - 17 maj 2011 15:28

  Tänkte fara och jobba igår morse men katten Oskar och jag sov så länge så det var ingen ide. När regnet fallar är det skönt att ligga och höra hur det smattrar på taket.


Plan 1: Städa och baka sockerkaka. Jag har fått ägg av broder O och då blir sockerkakan så gul och fin.

Sockerkaka blev det men sedan lockade solen ut mig.


  Mitt gamla trädgårdsland har blivit överfullt med lupiner. Ett helt fält fullt med alla olika färger. En del gillar inte dom för dom sprider sig men här i Fisksjön där inte så mycket lever får man vara jätteglad för de blommor som trivs men......

jag har en PLAN och just igår skulle det bli för då fanns lusten där och pockade på. Nej inte den lusten! Lusten att gräva och odla.


I mitten på lupinåkern ska det byggas en hydda av sly (det finns det ju gott om)

Runt hyddan ska det sättas luktärter och sockerärtor och där ska lille gullige Liam och jag sitta och dofta på blommorna och sticka ut handen och plocka sockerärter och mumsa på. En matta i mitten ska vi också ha.


Men......först måste jag gräva upp en massa lupiner som är i mitten. Om ni inte grävt upp lupiner förr så ska jag tala om att det är ingen barnlek. Dom har otroliga rötter och jag tror jag drog upp minst 50 stycken.


Så kom jag på att broder O:s fjälla ville ha lupiner så jag sparade dom i en stor balja. Jag har ju svårt att slänga växter.


Så blev jag lite slö och det började regna så jag tog en promenad och när jag kom hem igen så kom en av åkarna hit och fikade och sedan kom broder O o fjällan för att hämta blommorna.


Sent på kvällen fortsatt jag för jag kunde inte låta bli. Det är så roligt. Det är dessutom så fantastiskt att jobba i skymningen.

 Det är då morkullan sträckar över gården.

Det är då älgmamman kallar på sin nyfödda kalv ute på åkern.

Det är då göken gal för första gången iår.

  En bra bit hann jag men till slut jagade hungern och tröttheten mig in i huset. Egentligen vill jag vara ute dygnet runt nu även om det sista dagarna kommer regnskurar lite då och då och det är rätt kallt.


Idag åkte jag till jobbet och på hotellet var det bruna bönor och fläsk och vi for dit och åt och pratade. Alltid lika trevligt.


När jag åkte hem låg ett träd över Fisksjövägen, inte stort men i alla fall. Eftersom det inte finns någon fler än grannen och jag i byn var jag ju tvungen att åka hem och hämta en såg. Jag är dålig på att såga, skitdålig så under svordomar lyckades jag få av trädet och dra det på sidan.


Idag har jag gjort klart hyddan.

  Kanske ser den inte mycket ut för världen just nu men vänta till slingrande luktärtor i alla färger täcker den och den ligger mitt i ett hav av blå-lila-rosa-vita lupiner. Kommer att bli toppen tror jag.


Nästa plan är att göra en jordgubbspyramid men jag måste ha hjälp med snickrandet så jag får väl vänta till gamla Anders dyker upp.


Det är konstigt att hela jag är så full med ideer och planer och det spritter i både händer och ben att få börja med allt jag tänkt men inte hunnit.

 Min livsenergi har verkligen återkommit med full styrka och det är jag jätteglad för.

Solen, friheten och hälsan. Styrkan och skratten och snart dansen också. Vad mer kan man begära. Jo, lite mer pengar och en tjusig italienare men man kan ju inte få allt här i livet.


Läste på facebook att någon idiot hade sagt att kvinnor över 50 inte skulle ha bikini eller kort-kort.  Undrar vad karlar över 50 inte ska ha? Såna uttalanden  gör mig helförbannad.

Bara därför ska jag gå omkring i min fina röda bikini med prickar på så fort det blir väder och kortkort också och visa mina åderbråcksben för dom som vill se.


Dagens ord: Alltid retar det någon. 




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards