Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

STACKARS VILSNA SJÄLAR

Av Anita - 25 maj 2011 15:52

  Precis i dessa dagar får älgkorna kalvar och jagar bort sina fjolårskalvar.

Dom är vilsna och oroliga och rusar runt lite hur som helst helt utan kontroll.

Bara en sådan dag som igår såg jag tre stycken på olika ställen efter vägen. Nu gäller det att ha ögonen med sig och foten på bromsen.


Igår var det en förfärlig storm så att vara ute var inte att tänka på. Då passade jag på att fara till handelsträdgården och köpa jordgubbsplant.

Man blir helt tagen när man går omkring och suktar efter alla fina blommor och träd som finns att köpa och hade man pengar skulle man lätt ruinera sig på fina plantor.

Häggen har slagit ut nu.

  


Så lunch i Hammarstrand tillsammans med Gamle Anders.

Vidare hem och frampå eftermiddagen drog jag till Kälarne en sväng. Där träffade jag Snälle Sven och han bjöd på mjukglass och kaffe på hotellet.


Idag var det lite lugnare på morgonen så jag började plantera mina jordgubbsplantor. Det kommer nog att bli bra tror jag.

Sedan ringde glasmästaren och talade om att den fina broderade tavlan som Kinabrors hushålleska har sytt var inramat och klar så då for jag iväg till Hammarstrand.

Det har blivit mycket fara sista dagarna.

  Den blev så jättefin och jag som tycker om grisar ska titta på den när jag lagar mat. Därför har den fått plats ovanför kökssoffan.


Träffade PappersBeda och vi bestämde oss för att äta lunch i Hammarstrand.


Under tiden ringde Gamle Anders och skulle höra om jag var hemma.

Jag har lejt honom att klyva några stora jätteklampar med tallved som jag ska ha nere vid sjön och elda med i bastun.


 Vissa saker klarar jag inte själv och det är inte nog med att man har sämre inkomst när man lever singel utan man måste betala för att få saker man inte klarar av också. Dubbelt så dyrt.

 Så ni som har karlar som är lite händiga. Sätt värde på det. Vissa gånger kan det vara bra att ha en karl åtminstone ekonomiskt.


Det är bara att erkänna att ibland behöver man vara två. Till exempel när man ska flytta långa bräder eller bryggor eller jättetunga saker.  


Så nu har vi varit nere vid sjön och han har klyvit ved och jag har dragit bort gammalt skräp som ska brännas och städat upp. Klart att det skulle börja storma igen och storm tar väldigt på krafterna. Man blir liksom alldeles urblåst.


Det finns många saker som jag skulle gjort men som sagt. Det är bara otrevligt att vara ute i stormen.


Som ni vet är jag ju fri och pensionär och jag måste INGENTING

Kinabror har varit på en pandapark och pandorna verkar vara väldigt goa och livsnjutare. Titta bara så gott han ser ut att må.

  Jag tror bestämt att jag tar och lägger mig i soffan och tuggar på banan och försöker njuta lika mycket som den här lille rackarn för det är jag värd.

Jag har kroppsarbetat rejält nu i flera dagar.


Dagens ord: Dagarna blir kortare ju längre man lever.

 
 
Soldansaren

Soldansaren

25 maj 2011 19:13

Vi har mycket att lära av djuren. Katter verkar kunna ta vara på tillvaron också, men det väl du bättre än jag :)

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

25 maj 2011 19:14

Några älgar har vi inte, men en massa rådjur och det är likadant med dem. Fjolårsungarna vimsar omkring och ställer till med den ena bilolyckan efter den andra.

En händig karl är guld värd. Maken är gullig och bra på alla sätt och vis, men speciellt händig är han inte, äldste sonen däremot är en riktig pärla!

Ha en fin onsdagskväll!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Anita F

Anita F

25 maj 2011 20:33

Jag har också sett några rusande älgar, dock inte springande över vägen men jag tänker alltid på dem när jag kör bil. Min Livskamrat har tummen mitt i handen så den är inte mycket till hjälp praktiskt. Ekonomiskt är han bättre så det jämnar ju ut sig !!! Min son och måg är riktigt händiga så jag klarar mig bra än så länge.

Du bor idylliskt min vän ... och du har det så mysigt så du har allt något att vara glad för du också. Goda vänner förstår jag av bloggen att du har och det är guld värt. Du är en riktig pärla själv tycker jag för jag njuter när jag läser din blogg.
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

25 maj 2011 23:48

Det blir en fin jordgubbsplantering, och jag hoppas att den ger dig många gubbar!
Gullig tavla med grisar, tur att du inte är vegetarian!!
Hälsa svalan Iris!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Selma

Selma

27 maj 2011 10:08

Stackars de små älgbarnen så konstigt det ska kännas.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Skatan

Skatan

27 maj 2011 11:14

Det var säkert en sån där vilsen själ som irrade omkring i StinaFinas och min skog några dagar ... fast det är ungdjur är de stora ändå. Och så sant som du har skrivit. Dagarna bliiir kortare ju längre man lever ... Så är det.

http://skatanstankar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards