Alla inlägg under juli 2011

Av Anita - 13 juli 2011 16:33

  Borde förstått att familjen Pappersbeda skulle ha sina datorer med sig så att jag kan fortsätta att blogga som vanligt.


Flygresan gick bra. Jag såg en lite mysko kvinna, liten, nästan blind och lite skakande och förstod att hon skulle sitta hos mig. Hon var en sån där Gehowas Vittnen. Hon försökte pracka på mig sin tro lite så där vänligt och jag fick dela hennes smörgås för flyget hade slut. 


Första kvällen gick vi efter strandpromenaden i Visby och såg solen gå ner.


Ett litet gulligt hus bor vi i. Jag har mitt sovrum på övervåningen och ligger med öppet fönster och inte en mygga kommer in. Däremot fick jag in två skator och en nattfjäril men det var bara trevligt.


   Vi åkte till ett gammalt kalkbrott där man fyllt det med vatten. Det var härligt turkosgrönt och härligt varmt så PappersBedas dotter badade jättemycket.


Sedan åkte vid ut till Fårö och tittade på raukarna.

Det första stället hade en mystik över sig som var påfallande och ett speciellt ljus som jag bara sett en gång förut och det var på Österlen.


   Den här har ni väl alla sett på turistbroschyrer och den kallas för hunden.

   Den här liknar något helt annat om ni förstår.......hihi


Vi åkte ut till en strand som heter Pudersand, nej Ludersand nej Sudersand. Det var lång och med pudersand. 


Hungriga blev vi och av en slump hittade vi ett ställe att äta på. Crepereer Tati- Det var staket gjort av gamla oljefat, gamla bildelar hängde på väggarna och som vägg var det uppstaplade gamla frysboxar. 

   men.......man ska inte dömma katten efter håret och det var en fantastisk mat.

   Lax och romsås och en massa gott på en knaprig pannkaka. Sååååå gott.


Vi avslutade med att titta på fyren på Fårö. 


Det fanns så fina stenmurar och så många får och så många konstiga hus och vackra blommor efter vägkanterna. Blåeld, vallmo och en massa andra jag inte vet namnet på. Annars var det rätt platt och vindpirat.


Inne i Visby blir man rent grön av avund för alla dessa rosor och alla dessa ljuvliga trädgårdar. Rosor Rosor Rosor. Doften. De små fina husen, den gamla stenmuren.


Jag gillar att vakna till havets sång och höra koltrasten i trädgården.


Dagens ord: I like it. Yes i like it

Av Anita - 10 juli 2011 20:36

  Nu mina vänner ska jag åka till Gotland så ni får tjufritt från mig en hel vecka.

Lite konstigt känns det att dra iväg ner livet är som roligast och mest spännande.

Förstår jag jag missar att göra älgörtsdricka för jag förmodar att dom blommat ut när jag kommer hem. Fast....det kan man ju missa. Det är värre med resten.


Alltså. Nu går vi mellan husen och fikar och äter och dricker och skojar. Vi badar i sjön och nu räknade vi till 25 personer här runt omkring.


Som igår. AMV har fått hit nästan hela familjen med barnbarn. Jag åt hos dom igår kväll Sonnen åt hos broder B nere i stugan. Lekkamraten fiskade med sin svåger. Broder O och Magnus fixade med båtar. Ja vad allt hittar vi inte på. Badat förstås gång på gång.

 


Idag har sonen och jag suttit på förstukvisten och ätit grillat och han har spelat och sjungit en stump. Grannen kom och lyssnade och tjatade om sina potatisar.

AMV:s barnbarn kom för att titta på groddammen och smaka lite jordgubbar ur min jordgubbspyramid

 Så cyklade vi ner till byn och tittade på DataFias hus och sedan gick vi alla till broder B och där blev vi bjuden på något drickbart som smakade lakrist. Gott.


Jag är medveten om att jag är en förfärligt präktig människa, varken dricker sprit eller röker.

Jag begagnar inte ens karlar längre men det beror kanske mest på att det inte finns några som erbjuder sig längre.

Ibland kan jag känna mig rätt tråkig.I kväll har jag i alla fall druckit både en cider och den där lakristgrejen. Gick hem för jag kände att jag skulle bli förbannad om jag drack något mer och så var jag ju tvungen att packa grejorna tills imorgon.


Vi pratade om att resa och jag tror att det är nödvändigt att ge sig iväg lite då och då även om det just idag känns som om inget kan vara trevligare än att befinna sig i paradiset Fisksjön.


Man måste få nya tankar och inspirationer annars blir man alltför inskränkt och töntig så nu drar jag mot nya äventyr och lämnar sonen och katten Oskar hemma att ta hand om hus och blommor. Tror säkert att det kommer att gå bra.


Så mina vänner. Hej med er på ett tag. Hoppas jag kommer tillbaka med friska nya intryck om en vecka.


Dagens ord: Dagen blir kortare ju längre man lever.

Av Anita - 9 juli 2011 05:09

  

Va sjutton gör människan uppe klockan 5 på morgonen förstår jag att ni undrar. Jag som är en riktigt sömntuta.

Vaknade av att en bil for förbi och så tänkte jag att. En gång ska jag väl gå ut tidigt och se hur det ser ut då.


Så jag gick badstrandsrundan. Nere vid sjön simmande andmamman med alla sina små sötingar, skatan for omkring på gräsmattan. Hos AMV var det tyst. Bara en gammal Amacon som stod utanför och tittade på mig när jag gick förbi i morgonrocken.


Nu är det livat runt gården.

I förrgår var det fullt ös hela dagen. Sonen har ju kommit hem och då rör det sig. Först var det gräsklippning och sedan tog han ner ett par syrener som skymmer sjöutsikten. Så skulle det dras bort en massa ris.


Varmt så in i norden, ett tag på eftermiddagen var det 25 grader i vattnet.

Det blev lite grillning och broder B med familj var här och barnbarnet Liam förstås.


Många bad blev det och jag satt igång med att måla skyltarna till Håsjögården.

Senare på kvällen kom broder O och DataFia och vi satt oss i myggpaveljongen och planerade lite inför 60-årsutflykten.


  Igår for broder B med fru och jag till Alnön och farbror Elvis begravning.

Det var nog den finaste begravning jag varit på, dagen var ljuvlig, lagom varm, kyrkan var liten och söt, de vackra blommorna som låg på kistan var så fina och plockade från skogen och från min kusins trädgård.

 Elvislåtarna och "Som en bro över mörka vatten" sjöngs vackert av en man. Efter begravningen träffades vi hos min kusin för att äta smörgåstårta och prata. Det var en ljus och fin begravning och nog precis så som farbror Elvis hade kunnat önska sig.


  Kom hem och tog ett bad.

 Det vimlar av folk på gården nu. AMV har kommit med man och barnbarn, Sundsvallsborna är här, broder B med fru, barn o barnbarn och gammelmågen är här. Sonen är här, SnickarMagnus och broder O kom också. Räknade till att vi var 20 personer ungefär.

En del åkte fyrhjuling, en del moped, en del for ut med båten, en del grillade och barnen badade så dom blev blå om läpparna.


AMV och jag badade bastu fast klockan närmade sig 10 på kvällen. Sam rakt ut i den sista solstrimman. Så kom hennes barnbarn och dom tog också ett kvällsdopp och vi sa det där vi satt på bryggan och såg på hur dom badade att så här ska livet vara.


Det var inte ens mygg och luften var ljummen, efter badet svepte vi in oss i dom bastuvarma handukarna och bara satt och mådde gott, länge länge.


När livet är som bäst för mig så är det precis en sådan här kväll. Glada människor överallt och naturen på sin allra bästa sida.


Jordgubbarna mogna, blommorna prunkande överallt, älggräset på ängen sprider sin alldeles egen doft av bittermandel och den blandas med rökdoften från bastun och svag såpdoft från mattvätten.


Dagens ord: Solen går upp över över goda och onda.

Av Anita - 6 juli 2011 22:37

Det blir bara värre framåt natten ......med myggen alltså. Som tur är så blir det bättre med bromsen som är den värsta plågan en sådan här dag.


  Nu när det nästan är natt går jag omkring och vattnar mina blommor. Går till groddammen och tittar på småbarna och dom är så söta så söta.

  Dom är inte större än en tumnagel och lille Liam gillar att ta dom i handen (fast det här är min rynkiga hand förstås).


Vilken dag det varit. Sonen kom igår kväll så jag beslutade mig för att inte fara på dans ikväll, så här första dagen han är hemma.


Vi for iväg och handlade en massa mat, satte nya blommor på mammas grav och sedan beslöt han sig för att köpa en myggmaskin. Det är en grej som ska hålla myggen på avstånd åtminstone några meter.

Tyvärr funkade den inte på broms och idag mitt på dagen när det var som varmast var dom alldeles outhärldliga.


Nå, imorse dök SnickarMagnus upp och började gjuta nere vid bryggan för att få till en ordentlig brygga.

Strax efter dök broder B och lille Liam upp på fyrhjulingen.

  Dom satt upp min nya myggpaveljong som jag fick i födelsedagsprecent och det var verkligen en jättebra grej.


  Hela gänget invigde den med att ta oss en eftermiddagsfika utan att bli biten av insekter. Lite skuggade också taket.

  Lille gullige Liam fick ett alldeles eget bord att sitta vid.

Vi badade flera gånger idag. Det var minst 23 grader i vattnet och inne vid land var det till och med 25 grader.


Trötta av värmen blev vi alla och beslöt oss för att ta en eftermiddagslur. Jag tog ett svalkande bad och lade mig naken i strandstugan med ett badlakan på mig och somnade som en stock. Vaknade av att jag snarkade som en gris. Jag brukar inte snarka men har märkt att jag börjar göra det när jag somnar på dagen. >Är det åldern tror ni?????


Vi hade bestämt att vi skulle träffas klockan 18 och äta köttfärssås och spagetti.

Jag har lyckats byta till mig ett kilo köttfärs mot några blomplantor och nu gjorde jag en suveränt god köttfärsås om jag får säga det själv.


Så kom SnickarMagnus ångande i ett rökmoln. Han har köpt en gammal moppe som rök som attan.

Så kom Liams pappa med en båt på släp. en häftig gammal 60-talsbåt med ratt och glasruta.

Så kom Liam och broder B på fyrhjuling och hans fru på cykel.


Efter maten gick vi ner till sjön och såg på när båten kom i sjön. Lille Liam och Sonen fick följa med på en provtur.


Jag och broder B:s fru tog cyklarna och drog ner på byn för att dricka en kopp kaffe hos Datafia.


Så är det till slut kväll och jag vattnar blommor och vandrar runt i min trädgård och luktar på blommorna, plockar några jordgubbar och avslutar kvällen med att ta ett nattbad. Så ljuvligt i vattnet som sammet. Älggräset blommar nere vid sjön och sprider sin sötaktiga doft över nejden.

Fåglarna är tysta, bara morkullan streckar sin vanliga rutt. Inte ens svalorna syns till, bara myggen som sjunger sin sång.


Sonen har köpt min favoritsalami och nu tuggar jag på en bit innan det är dags att gå och koja. Morgondagen väntar många nya äventyr och varma dagar tar hårt på kroppen


Dagens ord: Att bo vid en sjö är verkligen en välsignelse.

Av Anita - 4 juli 2011 21:19

 

Så kommer dom, myggen, fjärilarna och stockholmarna. Då är det sommar på gott och ont.men.......nu pratar vi inte mer om det.


Idag har jag jobbat från tidiga morgonen till sena kvällen och nu är jag helt utmattad. Jag förstår inte hur man orkade jobba varje dag förut.

Naturligtvis har datorn på kontoret bara vrångats och jäklats som vanligt är precis när det är som mest brått. Avslutade dagen med att äta pizza på¨hotellet med snälle Sven.


Så drog jag hem för att överlämna inhandlad bensin till stockholmarna och hälsa broder B med familj välkommen till semesternöjet.

Imorgon kommer sonen och nu är det massor med människor på den här gården, kanske mer än 10 just nu.


Jag sitter här och tänker på att jag banne mig är som päran. Går att använda till allt.

Sedan jag blev pensionär så finns det mycket som jag används till. Jag är barnvakt, hundvakt, chaufför, servitris, målar skyltar och postlådor, åldringsvård, gräsklippare, matlagare, planterare, handlar åt folk.  Dessutom är jag städkärring och kontorist också.Jag vet inte vad. Dessutom så ska jag ju sköta om mitt eget också och försöka ha lite kul och dansa och bada. Inte är det underligt att man blir lite trött.


 

Inatt strax innan jag vaknade hade jag en märklig dröm. Jag såg en sköldpadda föröka pippa med en igelkott. Jag vet inte om det gick så bra men kanske fick han till det. Vad kan man tyda en sådan dröm till? Drömtydare. Tyd det om ni kan.


Då går vi över till djurlivet i paradiset Fisksjön. AMV:s man kom hem och talade om att han sett en gam efter Fisksjövägen, en jättefågel med lång hals.

Skulle tro att det var hägern som förvirrat sig upp på vägen för han brukar fiska nere vid badstranden. Stå stilla som en staty i timmar. Märklig fågel på min ära.


  I min lilla damm växer grodynglen mer och mer för varje dag. En del har fått bakben redan och kommer snart att hoppa upp på land. Hoppas att dom inte försvinner så jag kan ta kort på dom. Dom är så enormt söta när dom är små.

  Grodpappan vaktar tryggt på sin sten.

Katten Oskar ligger hos mig på nätterna och spinner och nere vid sjön har jag min tama trast som nu äter brödsmulor ur händerna. Svalorna bygger bo i uthusen och kvittrar så glatt. Annars har fågelsången dämpats nu. Tiden går så fort. Ungar har kläckts och börjat flyga, sjöfåglarna har massor med ungar.


Ikväll blir det tidig säng för jag är trött och veckan framåt är fulltecknad med aktiviteter. Ska försöka kliva upp tidigt och städa sonens rum så han får lite fint när han kommer.

   

Dagens ord: Som fladdrande fjärilar far dagarna fort förbi, så skimrande och vackra och tyvärr så snart förgångna.

Av Anita - 2 juli 2011 11:05

  

Ena dagen står den där, stolt skimrande och vacker och en aning mystisk. Min rosa vallmo, stor som en mat-tallrik. Nästa dag ligger alla blad på marken och bara frökapseln kvar. Så skört och vackert och så förgängligt.


Den här veckan har varit både sorg och glädje men mest ändå en massa kroppsarbete i den oerhört varma solen.


Tisdagen jobbade PappersBeda och jag på sommarcafe och det var som vanligt väldigt trevligt. Trots det strålande vädret hade vi mycket folk och fotoutställningen var populär. Så många fastnade framför de gamla korten och mindes. Vägkyrkan besöktes också av många människor och som jag sagt förut. Den är något alldeles speciellt.


Mycket tid har tillbringats nere vid sjön förstås. Jag har nog tvättat 30 mattor och fler finns att tvätta. Det har varit som mest 23 grader i vattnet och nu har jag badat så fort jag blivit för varm.


Jag har haft sällskap av många människor som kommit till mig för att bada förstås men också av en tam trast som kommer så fort jag går ner till sjön. Katten Oskar bryr sig inte om den av någon underlig anledning. Djuren här i Fisksjön följer inga naturliga beteenden. Det är ett som är säker.


Min pappa och jag är lite lika. Det är bättre att göra något provisoriskt än att vara så noga att det aldrig blir av. Så sant så sant. Tex Åror som håller på att gå sönder i bladet och har vassa stickor där man håller.


Man kan köpa nya men utan pengar har nöden ingen lag. Man kan laga bladet med plåten från en konservburk och lite nubb. Man kan linda med eltape där man ska hålla och det funkar även om det inte är så snyggt.


Jag har också provisoriskt gjort fortsättning på bryggan men den tänker jag inte visa er för ni kommer att skratta livet av er men som sagt, det funkar bättre än att kliva omkring på ett stenrösa och göra illa fötterna. Det är i alla fall GANSKA platt.

  Nu är jordgubbarna mogna och när jag går förbi kan jag nappa av mig en solvarm, söt och god jordgubb.


Klippa gräs får man göra tidigt på morgonen innan det blir alltför hett och en dag orkade jag bara med en timmes gräsklippning.


  Kryddgården har växt till sig och jag har redan sködat både oregano och timjan till maten och naturligtvis gräslök till matjesillen och persilja till lite av varje.


DansAnn och jag har varit till Hällesjö på dans men för första gången i Anns liv åkte vi hem lite tidigare. Det var väldigt segt och vi hade nog större förhoppningar på Zlipz. Hoppas det blir bättre nästa gång vi ska iväg. Det var i alla fall trevligt att träffas och ha tid att prata ett tag. Det var länge sedan.


Torsdag eftermiddag var jag bjuden på surströmmingsfest till Fångsjöbacken. Där har min tremänning sin sportstuga och pappas kusin som är 91 år och väldigt pigg var också med. Härligt att sitta på deras altan i skuggan och prata hela eftermiddagen. Hon och jag träffas bara en gång per år och då har vi mycket opratat om man säger så.


Det tråkiga med den här veckan var ju farbror Elvis bortgång. Det ligger lite som en skugga över allt det vackra även om han var gammal och hade levt sitt liv länge.


Idag är det mulet och jag sov jättelänge. Nu är fönstren mot naturen öppna och jag vaknar ibland av tranans skrik och lommens rop från sjön. Vaknade inte förrän sent idag för det har blivit för lite sömn den här veckan.


Några besök hos StockholmsKarin och naturligtvis har jag grannen som tjatar om att han ska ale päran. Det betyder med andra ord att jag ska ale hans potatis. När han säger att han ska så menar han att jag ska. Pust.


  Min trädgård är en stor glädje och nu blommar det för fullt.


Idag är det crousing på Hammarstrand och backtävling. AMV, PappersBeda och jag ska väl ner en sväng om det inte regar. Karlarna är redan där allesammans.

Det blir nog en cykeltur ner till sommarcafe eftersom DataFia har det idag och kanske behöver hjälp.


Dagens ord: Det är i sanningen jobbigt att vara pensionär. Den här veckan har jag inte ens haft  tid med en enda tupplur.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards