Direktlänk till inlägg 1 augusti 2011

NU VILL JAG BARA VARA HEMMA

Av Anita - 1 augusti 2011 19:13

Tre dagar av sol och värme. Tänk er 24-gradigt vatten och inte en enda broms eller mygga. Tänk er att flyta omkring på rygg och titta på molen och känna sig omlindad av ett vatten som känns som det mjukaste siden och ta långa simturer. men......vi börjar från början med i förrgår.


  Trädgården behöver ju lite omvårdnad nu när jag varit borta. Krassen har börjat blomma. Jag har tryckt ner frön lite överallt och nu sticker det upp lysande blommor överallt.

  Grönsakerna har fått flytta ut ur växthuset och står på soligaste altanen och verkar trivas bättre där.


Broder B har klivit ur sin stålmannenuniform och började göra sig klar för att åka tillbaka till Skåne. Lille gullige Liam och hans pappa for hem och jag kommer att sakna den härliga gullklimpen.  Klart att hela gänget tillbringade sista dagen här med att bada och mysa nere vid stranden.


Bärbuskarna har mogna bär. Tänkte göra vinbärsgele men var för sent ute. Dom är för mogna för att gelea sig.


Nåväl juli är den missade månaden. Så är det alltid. Gör man det ena så missar man det andra. Aldrig är valen så oändliga. Jag har missat hjortronen och en massa dans och kamsätanet och  en massa annan men har fått en massa annat istället. Gotland och trumkurs och besöka av massor av trevliga människor och några nya som jag inte kännt förut. Det är svårt det där med att välja.


På tal om trevliga människor. I förrgår kväll kom DansBritt och vi gick i vattnet bort till badstranden och plockade snäckor och fint slipade träbitar precis som man gjorde när man var liten.


  Så blev vi överraskad av ett våldsamt regnväder och fick rädda oss in i strandstugan. Där satt vi i flera timmar och det gjorde ingenting för vi hade så mycket opratat.


Efter regn kommer sol och med det en fantastisk regnbåge.

  En dag som igår tillbringde jag ner på bryggan. Jag plockade sten, badade och bara njöt. KinaBror fiskade. Nu blir det snart rökt abborre på spisbrödmacka. Han misslyckas aldrig.


Så hörde jag en skånsk stämma borta på badstranden. Det var SnickarMagnus med fru och DataFia med man. Hennes man har inte badat på 12 år men det gjorde han nu och sa till och med att det var varmt. Eftersom det är 24 grader vid min brygga är det minst 27 vid långgrunda sandstranden. Kan ni förstå.


Jag sam dit och fick kaffe och fika. Skåningarna är lite förvånad över att man kan få ha en hel badstrand helt för sig själv. Det är dom inte vana minsann.


En annan bra sak med den här sommaren är att min bästa vän AMV varit i stugan väldigt länge så vi har haft tid att prata. Sitta nere vid badstranden på kvällen och känna den allras sista värmen från solen och den uppvärmda sanden.

Igår tog vi en lång simtur. Det blev mycket simma för mig igår, mer än på flera år minsann.


Det är massor av vackra trollsländor nere vid sjön som seglar omkring på genomskinliga vingar. Naturen visar sin allra bästa sida just nu.


Frampå kvällen kom broder O med sambo och hundar och det blev mer bada och sedan kaffe i AMV:s sportstuga.


Idag klev jag upp tidigt för att klippa gräs. Det måste man om man ska orka i värmen. Nu är det gjort och det blev så fint. Det tog mest halva dagen och klockan halv 12 var det dags för lunch   Surströmming den här gången hos grannen. Det har blivit många surströmmingsätningar iår och fler lär det väl bli.


Resten av dagen har både brorsan och jag tillbringat nere vid sjön. Han har fixat med båtar och bara gjort uppehåll för att gå upp och röka fisk så nu har jag ätit rökt abbore på spisbröd en delikatess lika god som surströmming faktiskt.


När man ligger på bryggan och har bestämt sig för att ta en lat dag flyger tankarna omkring.

Känner att jag har det otroligt bra. Igår fick jag ta upp mina nypärer och dom var stora och fina Jag har sockerärtor och jordgubbar och skogen full av bär. Jag har en doftande trädgård och en mysig katt och så många trevliga vänner. Känner mig kry och pigg och ser frisk och solbränd ut. Mer kan man väl inte begära av livet. Nu har jag dessutom en magisk trumma som kommer att ge mig mycket glädje.


Jag sover med öppet fönster. Jag går barfota hela dagarna så att jag kan känna närheten till moder jord. Jag kan bada hur mycket jag vill och jag är fri och ledig att göra vad jag vill som inte kostar pengar förstås. men....... kanske uppskattar jag livet mer än många som har hur mycket pengar som helst.


Dagens ord: Blunda och känn, lyssna och hör. Det är livet som är just här.

 
 
Ingrid

Ingrid

1 augusti 2011 22:03

Vilken härlig tid det är nu och att du njuter i fulla drag framgår ju tydligt. Tro jag det att du kämpar dig igenom vintern, när så många ljuvligheter väntar sommartid!
Nu hoppas jag att vi får en fin augusti också. Jag läste någonstans att det kommer att bli en ovanligt lång sommar i år och det tackar man ju för.

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Kristina

Kristina

2 augusti 2011 09:40

vad härligt att bada i så varmt vatten så varmt är det nog inte här.
Jag ska strax gå ner och ta min dagliga simtur.
Jag pratade med min granne igår hon hade ett recept på ge'le där bären ska vara mogna.
Hon har en blogg så kan du fråga henne.
http://gunhilde.bloggplatsen.se/
Ha det så gott och kram på dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lise-Lotte

2 augusti 2011 13:26

Sol, värme, vatten, regnbågen, krasse = gillar mycket!
Surströmming - Gillar inte alls!

 
Margit

Margit

2 augusti 2011 14:04

Sitter ute ..och läser i din blogg..och jag nästan också upplever det du berättar om..å levande.... Ja, visst är livet härligt oh vi får "FÅNGA DAGEN"..njuta, täffa många av våra vänner.., nära och kära...
Inte alla givet att ha hälsan och få vara med och njuta..och denna sommaren har väl bjudit på mycket bättre väder än vi vanligtvis brukar ha....under sommaren.
Surströmming, ja, det blev vi bjudna på..uppe i Boliden, när Lasse o jag var där på "bloggbesök" hos vännen Berith..
Och nu är det redan augusti..och vädret det fina, består fortfarande...bara att njuta och ta vara på det.
Önskar dej en skön augutimånad OCKSÅ!!
Kram vännen!!!! /Margit

http://margiholm.blogg.se

 
Karin

Karin

2 augusti 2011 18:06

NJUT av livet och av allt fint du har omkring dig!
Kram Karin

http://htpp://pixelmojan.se

 
Anita F

Anita F

2 augusti 2011 19:06

Hallå vännen !!!
Stopp och belägg !!! Du kan göra gelé fast de är jättemogna. Släng med massor med vinbärsblad i koket så gelear det sig så fint ska du se. Så gör jag alltid och har aldrig misslyckats.Det är mycket gelantin i bladen.

Vad mysigt ni haft det vid vattnet. Flyta kring som i siden låter inte fy skamm. Hoppas du får flera såna simturer.
Ha det gott min vän och njut av sommaren !!!
Stor kram från mej!!

http://minplats.bloggplatsen.se

 
Janne

Janne

3 augusti 2011 08:11

Det är skönt att bara vara. Ha en fin dag nu !

http://badbollen.blogspot.com

 
Selma

Selma

3 augusti 2011 18:06

Låter alldeles, alldeles ljuvligt.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Herta

Herta

4 augusti 2011 22:31

Surströmming. Redan, blir så sugen.

http://www.hertabloggen.blogg.se

 
Skatan

Skatan

7 augusti 2011 17:07

Ja nog är det så ... att du kan uppskatta livet mycket mer än många som har pengar.

Lite pengar är ju alltid bra att ha och gör en kanske inte lyckligare också men sorgfriare. Man behöver åtminstone inte bekymra sig för sånt som kostar i vardagen och över ekonomin lika mycket som när man är fattigare och inte har så mycket pengar. Jösses vad jag svamlar.

Men du kan njuta du ... och så bor du ju i Paradiset också. Vilken regnbåge!

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards