Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Anita - 14 augusti 2011 21:47

   

En lördag då jag var alldeles ensam för en gång skull. Visserligen pratade jag i telefon med ett par vänner men annars var det totalt tyst i paradiset Fisksjön.


Jag plockade svartvinbär och kastade in ved i vedboden men jag satt en liten stund i hamocken och då kom dom FJÄRLILARNA. Flera stycken. En satt sig på näsan.

  En satt sig på foten och en på varje arm. Till och med när jag gick in för att hämta kameran satt dom kvar. Det har varit lite fjärilar iår men nu kom en hel svärm. Man skulle tro att dom satt på mig för att jag luktade som en blomma men jag har ingen parfym på mig så jag vet inte varför.

Att jag får in fladdermus genom öppenspisen i sovrummet händer lite då och då men nu har jag lärt mig att dra något mörkt över huvudet. Fladdermöss i långt hår är inte trevligt. Jag vet!


Det var en solig och fin dag även om det nu är lite svalare utomhus. Jag fick en ide som jag så ofta får när jag går här för mig själv.


Till den behövdes små stenar. Här i Fisksjön är vattnet glasklart och det finns stenar som ser ut som bärnsten och en del som isbitar. Jättefina.

  Jag vadade i vattnet ner till badstranden och ljuset och vinden gav guldgula skiftningar i botten. Små stim med fiskar sam fram och tillbaka och det kändes så skönt. Inga myggor eller bromsar utan det var bara att gå lugnt och stilla.

  Ser ni så guldgul och fin sandbottnen är. Jag hittade många fina stenar och vad jag ska använda dom till ska ni nog få se så småningom.

  Nere vid ån rann vattnet sakta och luften var full av blå sländor och det var skönt att vada omkring i vattnet.

  Augusti har ett särskilt ljus som är både vackert och lite vemodigt. Fåglarna har tystnat och allt är stilla.


Jag fixade till grillplatsen nere vid badstranden. Förr för länge länge sedan gick vi ofta ner till badstranden på kvällen för att grilla korv och titta på solnedgången.

Vi bara bestämde. Ta med lite korv och kom ner och vi tände en helt vanlig eld och grillade helt vanliga hotdogs och plötsligt var vi många på stranden. Det var på den tiden då allt var enkelt och okomplicerat och då saker och ting hände utan någon större planering. Jag hade alltid så många barn här och jag minns inte att jag tyckte att det var det minsta jobbigt, bara roligt.


Vanan att grilla nere vid stranden försvann när isen förstörde vår grillplats men nu är den ok igen. Få se om vi kan samla ett gäng någon kväll och uppleva gamla minnen.


Så tog min ensamma lördag slut och idag har det varit fullt ös igen.

PappersBeda och jag har varit till moster B för att kolla en grej hon har som man kan vinda upp vårt ullgarn på när vi ska göra plädar.


Där blev vi bjuden på nypotatis och jättegoda älgköttbullar och kaffe och tårta och hade en trevlig dag.

Sedan har PappersBeda och jag legat på golvet och försökt komponera färgerna till hur våra plädar ska vara, en inte helt lätt uppgift eftersom vi har så mycket olika färger på våra garner. Det ska verkligen bli spännande att få göra plädarna.


Sedan kom gamsvägerskan och vi har suttit och pratat en stund över en kopp te.

Så har den här helgen bara rusat iväg och det är mitten av augusti.  


Så när ni ändå är här kan vi prata lite om kramar. Jag såg på mina svar härom dagen att en del inte gillade att folk kramades lite hur som helst.


Min mamma sa "För varje kram du får så får du leva en dag längre".

Jag tror att vi alla behöver kramar om dom verkligen är menade som något gott. Om man har svårt att säga något positivt visar man ju att man tycker om genom att ge en varm kram. Jag kramar inte dom jag inte gillar utan bara dom som jag tycker om och ni kan tro att det finns väldigt många människor som jag tycker om. Så kram på er.


Så kära vänner. Dagens ord: En varm kram förlänger livet så krama på bara.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards