Alla inlägg den 3 september 2011

Av Anita - 3 september 2011 09:05

 

I förrgår trillade jag tillbaka till mitt irriterade sura och rent ut sagt förbannade gamla jag. Det var länge sedan jag kände så här. Jag har varit så äckligt positiv så länge nu.


Nåväl, först var det Teliastrulet som retade upp mig rejält.


Sedan var grannen ut och tjatade om potatisen (päran) som skulle upp. Vet att han är som en igel så jag gav mig ut i jorden.

Normalt sett gillar jag att rota och hacka i jorden men.......

Det kom regnskur på regnskur som gjorde jorden blöt o läbbig.

Det var stenhårt som cement på vissa ställen.

Hälften av päran var maskäten och bara att slänga.


En hel del var uppätna till hälften av sork.

Grannen var ut minst 20 grader och skulle höra hur många hinkar jag tagit upp.


Sedan skulle jag dra dom på en vagn till hans källare i höggräset och fan trot att han ids gå dit och hämta några.

Troligen ligger dom här hela vintern och ruttnar.

När han för femtielftegången hade varit ut på bron och tjatat så talade jag om för honom att det var då sista året jag satt potatis till honom.


Jag vet ju att han kommer att berätta för folk hur jobbigt han haft med potatisen och hur hårt han jobbat.

Skitig blev jag. Hungrig blev jag. Less blev jag.


Lika bra att vräka till med dagens ord nu när jag var så dum att jag lovade hjälpa honom sätta potatis. Hjälpa va då hjälpa. Jag har gjort allt utom att köpa sättpotatis.


Två dagens ord ska ni få:

1. Den som tar faan i båten får ro den iland.

2. Den som gärna bär lastar alla på.

  Med andra ord. Jag får skylla mig själv som är så jävla dum.

Inte ens fjärilarna kunde muntra upp mig och när jag jobbat från klockan 10 till klockan 4 var jag ganska mör i armar och rygg men jag fick konstigt nog inte träningsvärk.


Gårdagen hade jag lugnat ner mig och när jag fick ytterligare ett paket från telia med den där lilla pjoppen som ska sitta i datorn med simkortet i så lugnade jag mig och insåg att det var jag som varit ett dumhuvud och att jag hetsat upp mig för tidigt. Jag har inte försökt att få ihop hela grejen. Spar tills jag är på superhumör.


Tillbringade hela dagen nere vid sjön i solskenet. Eftersom jag slitit så hårt så tog jag mig en ledig dag. Tovade lite grejor, eldade i värmarn för att få varmvatten. Låg på bryggan och läste en ny bra bok. Katten Oskar gjorde mig sällskap.


När jag låg där kom DansBritt och vi bestämde oss för att gå till skogen och leta svamp.

  Det är en underbar tid att gå i skogen. Svampar är vackra även om de flesta är giftiga.

  Vi gick upp till en gammal fäbovall och där är så otroligt vackert och hur mycket svamp som helst. Tyvärr inga trattkantareller som vi mest letade efter. Hittade lite soppar och annat som jag lika gärna kunde hittat på gräsmattan hemma.

  Här ligger rester av gamla hus och jag tyckte att den här grejen nästan liknade en staty med planteringar runt. Skulle passat i vilken fin park som helst.


Nåväl. Vi fick en härlig och ganska lång promenad som tog flera timmar längre än vi tänkt. Vi var utsvultna när vi kom hem och jag hade som tur var gjort en köttgryta som bara var att värma.


Efter det gick vi ner och tog i bastubad i skymningen.

Vilket väder vilken solnedgång.

 Vilken härlig värme i bastun. Dessutom hade jag kvar varmvatten i värmaren så vi stod där och tvättade oss och tömde över oss ljummet vatten istället för att kasta oss i sjön. Det var mycket behagligt och blev en väldigt fin kväll även om vi båda två nickade till framför tvn sedan.


Två dagar av kroppsarbete minsann. Här behövs det inga gym eller träningsrundor eller annan. Tänkte på det när jag hackade och hackade i landet.

Här skulle man satt några av träningsidioterna att jobba så det blev något nyttigt gjort av allt slit.


Jag har lärt mig att man ska tänka till och se något positivt med allt.

Tranorna som kom hit igår är väl glada för potatisen som ligger på landet och är maskätna.

Maskarna har blivit mätta.

Sorkarna har blivit mätta.

Grannen har förhoppningsvis blivit nöjd.

Jag har förhoppningsvis tränat mina armmuskler och kanske fått bort lite gäddhäng.


Känns  faktskt lite bra att jag då och då kan trilla tillbaka till surkärringen. Jag trodde att hon hade försvunnit för evigt men icke.

Lärde mig att jag inte ska hetsa upp mig förrän jag tänkt till lite. Telia förlåt. Kanske föresten. Det funkar inte än.


Ha en bra helg mina vänner. Jag har en del roligt och spännande att pyssla med i helgen men det ska ni få höra sen. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards