Alla inlägg den 19 september 2011

Av Anita - 19 september 2011 09:08

Jo visst var han här i egen hög person Rolf Lassgård. Det var ju "Jägarna 2" och det var tre föreställningar den här söndagskvällen.


Utanför såldes det korv och fika och hela byn var på fötter för att träffa Lassgård. Han var här för att se filmen för första gången tillsammans med sin bror och sin mamma. Han härstrammar från en liten by som heter Svedjelandet och det var väl därför han bestämt sig för att vara här.


Vilken härlig människa. Han gick omkring här med oss och småpratade, lät sig fotograferas och kramas och hela hans utstrålning var så ödmjuk och rar och vanlig. Inga divalater där inte. Dessutom var han mycket snyggare i verkligheten än på film.


Filmen "Jägarna 2" var hemsk och otäck men med sådana skådespelare kan det inte vara annat än bra men de bästa filmerna med Lassgård tycker jag ändå är "Inget nytt under Solen" och naturligtvis "Potatishandlaren".


Nå nog om detta. Det var i alla fall en helt underbar kväll och ett bra slut på en helt fantastisk helg.


Vi börjar med fredagen. Pappersbeda kom mitt på dagen och vi började stöka med väven.

  Nu ska trådarna dras upp och lindas runt bommen. Det går till så att en vevar upp den och en sitter och håller i rumpan (kallas så).


Som tur var så kom PappersBedas man och en kompis till för att äta middag med oss och dom hjälpte till med att reda ut trasslor så det skulle gå att dra varpen genom skeden. Det här var en procedur som tog flera timmar i anspråk.

  Nu har vi dragit igenom hela rumpan och PappersBeda har suttit i flera timmar och åkt på sin rumpa ända från hallen och in under vävstolen.


Då var det dags att lägga sig och sova och PappersBeda låg över hos mig för tidigt på lördag morgon skulle vi tre tjejer ge oss ut på ett litet oplanerat äventyr.

Vi var då inne på plan tre. Plan ett var att åka till en fäbovall, plan 2 att åka husbil men den var trasig så nu blev det plan 3 istället.


Med matsäck och fint humör drog vi mot Sundsvall och hamnade på Ikeaområdet och ni vet väl hur det blir. Flera timmar går och innan vi visste ordet av så var vi tvungna att äta lunch. Äta lunch på Ikea är både bekvämt, billigt och faktiskt har dom god mat där.


  Så drog vi iväg upp förbi Härnösand och stannade till vid höga kustenbron för att sträcka på benen i det fina vädret. Matsäcken hade vi ätit upp redan innan vi kommit till Sundsvall och började bli lite hungriga igen så vi såg på turistbyrån att ute i Norrfällsviken hade man fiskbuffe på lördagar och söndagar och då for vi dit.


Vi gjorde en tur på småvägarna vid höga kusten för här är det så otroligt vackert och vädret var strålande även om det varit frost på natten.


När vi kom dit hade man stängt helgen innan så där stod vi med snopen min och efter en promenad i kvällssolen drog vi vidare mot Sollefteå.


Vi åkte efterälven och på den andra sidan där jag aldrig åkt förut och det som var förvånande och glädjande var att det var så mycket jordbruk och odlade marker överallt. Kor överallt, visserligen bara köttdjur men annars ser man endast hästar och får nu för tiden. Så gott som alla mjölkkor är ju borta och fortsätter det så här får vi väl snart dricka inporterad mjölk. Fy sjutton.


Nåja vi åt i Sollefteå och drog iväg hem och hela dagen hade gått. Tänk er tre tjejer i en bil. Vi har pratat och pratat och löst alla världsproblem under den här dagen. När PappersBeda och jag satt oss framför tvn somnade vi båda två ganska snart. Det tar på.


  Så igår satt PappersBeda igång med att solva. Det går till så att man drar igenom tråd efter tråd i fyra solv.


Det här gör att man får mönstret på filten. Det här är bara tuskaft men det finns så många olika sätt att trä det här mer eller mindre omständiga. En sak är säker. Det tar en jättelång tid eftersom det är många hundra trådar och alla ska sitta på exakt rätt ställe. När det är gjort så kan man ganska snart börja väva. Kanske nästa helg kommer vi igång med det.


Nåja dagen slutade ju med mingel utanför biografen i Kälarne och filmen. Tyvärr glömde jag min kamera som vanligt när det verkligen finns något att fotografera.


Idag faller löven sakta ner på marken och det är regn i luften så jag kan inte vara ute men jag har ju en del att göra ändå. Jag ska sylta mina gröna tomater och jag ska ta reda på alla äpplen.


Tänk att få hålla på med roliga saker hela tiden. Att ha tid att prova nya recept och stöka på. Att jag skulle få det så bra på den sista delen av livet kunde man inte tro.


Här sitter jag med min största tillgång i livet. FRIHETEN Friheten att välja vad jag vill göra varje dag.


Se varje dag framför mig som ett omålat blad och det är bara jag som bestämmer hur bilden ska bli. Är det inte underbart.


Dagens ord:Se varje dag som en gåva som det går att göra något bra av.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards