Alla inlägg den 21 september 2011

Av Anita - 21 september 2011 13:09

  Jag gör så gott jag kan med att försöka hålla kvar det sista av sommaren.

Jag har sedan i maj alltid haft en blombukett på mitt sängbord för att se en blomma det första jag ser på morgonen. Nu blir det svårare och svårare att hitta blommor till min morgontröst.

  En stackars ensam pensee blommar i stenläggningen utanför bron och när jag tog en promenad igår fick jag ihop några stackars bleknande klöverblommor. Fortfarande hade dom en svag doft av honung. Så det första jag såg var dom och det är ingen dålig början på dagen jämfört med hur det var förut när jag jobbade och det första jag såg var tre väckar klockor.


Kvällarna är mörka nu och ibland får jag frågor om jag inte känner mig "otrön" och rädd när jag befinner mig i det totala mörkret här i Fisksjön.


Om jag vore det skulle jag inte kunna bo här men jag måste säga att det är en tröst att jag kan se en liten lampa lysa på andra sidan sjön hos "mitt ljus i mörkret".


Småfåglarna från skogen har börjat samla sig här hos mig nu och skatorna har försvunnit till skogs. Dom hittar så många döda älgar att äta av nu och då passar inte brödsmulor längre.

  Det är inte så gult och fint som det brukar iår. Löven faller innan dom fått den fina färgen. De två frostnätterna tog död på min änglatrrupet precis innan den skulle till att så ut.


Jag har varit nere vid sjön och plockat in det jag kunde och städat ur lite i strandstugan. Jag har inte legat där nere en enda natt iår. Vet inte varför det blivit så men det har liksom inte blivit av. Ser in i stugan och fylls av vemod.


Det är lite grått idag och dimman ligger över sjön till mitt på dagen. Jag har varit iväg och handlat och fixat på gravarna.

Annars har jag skördat, gjort iordning äppelpajer och torkade äpplen och syltat gröna tomater. Dagarna går fort undan och ikväll är det meditationstjejerna som kommer hit och det är alltid trevligt.


  Det har så gott som blommat ut i mina små krukor framför bron och jag sätter i ljung och mossa och försöker göra så höstfint det går. Än ger jag inte upp. Nejhejsan.


Hösten är en liten sorgsen tid tycker jag. Ändå är jag ju frisk och stark mot ifjol då allt gick på tok samtidigt och jag verkligen hade gett upp.


Jag gruvar mig ju för vintern, kylan och snön och dålig ekonomi och allt skit som alltid brukar hända på vintern men.......jag har ju lärt mig att man ska leva i nuet och just i detta ögonblick ska jag ta en kopp kaffe och sedan gå ut och börja fixa lite i trädgården och den verkligheten just nu är ju helt ok kan man tycka. Att andas in den friska luften och jobba med kroppen är något som verkligen känns bra.


Nu kan man säga att jag bara saknar pengar och kärlek så vore livet ganska perfekt idag i alla fall.


  Glagubbe på er alla.


Dagens ord: Alla moln bringar inte regn.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards