Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

TANTEN

Av Anita - 25 oktober 2011 09:51

 

Alla har vi väl en tant vi tyckt mycket om, mattanten, granntanten och många andra tanter.

Alla tycker vi om tanten men vi vill absolut inte vara tant själv.

Jag har i dagarna två av mina bloggvänner som resonerat runt det där med tant och då har jag också börjat fundera över begreppet tant.


Den här tanten är väl urtypen som vi tänker på. Handväska kappa, fotriktiga skor och ev även hatt.

Knappast finns hon längre. Det är de unga tjejerna som ser ut så. Det är modernt med tantiga klänningar och liten vinglande handväska, kanske inte fotriktiga skor för så kloka har de unga tanterna inte blivit ännu.


Då trilla begreppet bort. Är det då plötsligt vi 40-taliser i våra jens och tröjor och med ryggsäcken på ryggen som blir ett nytt tantbegrepp eller......


Jag känner många gamla tanter och ser med vördnad på dom. I Kälarne har vi till och med ett "tantmuseum" och där ser man verkligen vad tanterna gjorde. Fantastiska hantverk som vore värda mycket pengar om män hade gjort dom men när något är gjort av tanter så är det bara pyssel och handarbeten. Det var tanterna som satt inne med kunskapen om matlagning, bakning, handarbete och städning. Det var dom som tog hand om barn och ordnade fester på byn. Överallt var tanterna med och dom är mer värda att vörda än skratta åt.

 

men...... vill jag bli kallad tant?

nja första gången någon sa tant til mig var jag kanske 30 år och blev verkligen förnärmad.

Det var några ganska små barn som ropade " Kan tant kasta tillbaka bollen till oss". Tittade mig omkring men såg ingen annan och insåg att det var jag som var tant i deras ögon. Med ett morrande kastade jag bollen onödigt hårt kan jag nu tänka efteråt.


Hade det varit idag hade dom säkert skrikit kärringjävel efter mig och nog tror jag att jag oftare har blivit kallad kärringjävel än tant.


Klart jag har svårt med begreppet tant men det beror på hur gamla dom som säger det är. Är det små barn så får dom nog kalla mig för tant utan att jag tar illa upp för för små barn är alla gamla och dom har inte fått fördomarna om hur en tant är ännu. Då kan det bara kännas positivt.


Vad lägger man in i begreppet och varför vill man inte vara det.

Är det för att en tant är osexig.

Vilken kvinna villa vara osexig

och slut som sexobjekt.


Är det därför vi vill slippa kallas tant.

Ett utryck som kärring eller fruntimmer är liksom inte lika osexigt.

Eller tycker vi att en tant är det tråkigaste som finns och vem vill vara tråkig. När man känner sig som en ung flicka inuti så känns så klart tant inte så passande.

Jag vet inte men jag har inte hört så många kalla mig tant men hellre det än kärringjävel kan jag tänka.

  Så låt oss då få vara tant på vårt eget sätt. Jag kommer aldrig att ha hatt och kappa och liten handväska. Fotriktiga skor har jag alltid haft och jag kommer nog att tjava omkring i träningsoverall och jens även när jag blir riktigt gammal och vad vet man


 Det blir kanske det som är urtypen av vad våra barnbarn kommer att tycka är en tant. En långhårig kärring i jens och foffatofflor som lär barnbarnen dansa bugg på köksgolvet. precis som vi fick lära oss dans shottis på köksgolvet med våran mamma eller mormor.


En tant som läser läxor och alltid har tid med lekar och kan baka goda våfflor och har glimten i ögat. Sån tant kan jag nog tänka mig vara.


Så låt oss alla sluta skämmas för tantbegreppet och känna stolthet för det. Tanterna har byggt upp landet med sina krafter och sin hjälpsamhet och det är något att vara stolt över.


Dagens ord: Alla har älskat tanter men ingen vill vara en.

 
 
Liliann

Liliann

25 oktober 2011 11:30

Ett mycket slående inlägg Anita, träffar rätt på alla punkter....Jag kommer nog oxå att vara den där momman/tanten som går kädd i jeans eller andra sköna slöa kläder.Ha nästan all tid i världen och busglimten i ögat. Undrar samtidigt var jag hade stått i livet utan den fostran alla dessa tanter gav en under uppväxten och tidiga år i arbetslivet? Är dem för evigt tacksamma för det...
Att just ordet tant är så laddat kan man ju undra över, tror att innebörden kommer att vara en annan, förhoppningsvis positivare i kommande generationer....
Kram

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Skatan

Skatan

25 oktober 2011 12:41

Visst är det väl inte hela världen att plötsligt bli kallad tant ... men varför skall vi överhuvudtaget kallas för något annat än våra namn, varför begränsas av ett begrepp. Att man är gammal syns väl ändå. Titlar försvann någon gång på 60-talet när man sa herr och fru och tant och direktörn och ingenjörn och lilla fröken och ... Varför skall plötsligt en titel på äldre kvinnor komma tillbaka och bli inne ... Det gööör inget att barn kallar mig tant förstås men jag förstår inte varför ...

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
margareta.warenius@gmail.com

margareta.warenius@gmail.com

25 oktober 2011 20:03

Anita,
Kalla mej gärna TANT; ordet står för kunskap och kompetens långt
strävsamt liv.

Men varför är ordet så laddat!

Kan de var dessaa mansgrisaar som t ex han på posten som Ingrid
skrev om eller filmerna Lilla Fridolf occh jag.....

TANT margareta


http://margaretawareniusblogspot.com

 
ANITA

ANITA

25 oktober 2011 22:36

Hej Anita har berättat sagan om AliBaba för min lilla Bellan men somnade tydligen med glasögona på sniskan o huvet på sned ... Bellan somnade iallafall o nu ska jag försöka räta ut nacken o lägga ögonen åt sidan o somna om..jag måste ju säga att nästa kväll ska jag läsa din blogg som en liten saga för henne:)roligt o läsa den kom ihåg när man fick frågan " vet tant hur mycke kl e? DE VAR PÅ DEN TIDEN DE:) gonatt min vän o sov gott...ska fundera över det där med ensamstående oxo ..kan ju bli en liten saga bara om det:)kram


http://trollmorslillalya.bloggplatsen.se

 
Soldansare

Soldansare

26 oktober 2011 07:14

Själv blev jag kallad tant första gången vid 15 årsålder! En mormor sa till sitt barnbarn, som sprang fram och tillbaka genom en grind att "Nu får vi nog be tanten att stänga grinden!" Jag tittade mig, som du omkring, men kunde inte upptäcka någon tant, där fanns bara jag. Så jag stängde grinden...Men jag har alltid varit lite tantig av mig, tycker det är ganska bekvämt. För mig betyder det att man kan slappna av och bara vara som man är och inte behöver fundera på att man ska vara så piffig hela tiden.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ann

Ann

26 oktober 2011 07:29

Hej Tant Anita! Ordet "tant" gör mej varm om hjärtat! Tänker bland annat på en annan "Tant Anita"...Hon med Televinken Du vet! Det är ju ett av alla positiva barndomsminnen! Mina andra favvotanter var Tant Lilly och Tant Maja! Gud vad jag tyckte om dom och när vi som barn pratade om yrkesdrömmar och kompisarna skulle bli flygvärdinnor och hårfrissor , ja då hade jag som dröm att jag ville bli som "Tant Lilly", kramgo och rund och med ett härligt skratt och fenomenal på att baka bullar! Det var min dröm det! Kramar till tant Anita från tant Ann!!!

http://dansann.blogg.se

 
Kristina

Kristina

26 oktober 2011 17:28

Nu har jag haft en trevlig lästund som vanligt hos dig!
När jag hade konfrimerat mig sa grannen till sina barn att nu får ni kalla kristina för Tant. det blev en smärre chock.
jag tycker att tanter är så fina med knut i nacken och en schal över axlarna.
Jag tycker det är synd att de försvinner. Men som du skriver är det ungdomarna som tsr över. Jag två stycken med pillerburk på huvudet när jag var på teatern sist.
Goa kramar till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Selma

Selma

26 oktober 2011 18:36

Jag gillar att vara tant. Det är något lite befriande att nått en ålder då det mesta inte är så noga längre.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Karin

Karin

26 oktober 2011 22:28

Jag ÄR ingen tant, men man FÅR LOV att kalla mig tant!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Ingrid

Ingrid

27 oktober 2011 12:37

Hejsan tant Anita!

Här fick du mycket respons och det verkar som om de flesta inte har något emot att bli kallade för tant.

Barn får gärna kalla mig tant, för det är jag ju i deras ögon, men kommer någon i medelåldern och kallar mig för det, blir jag nog förnärmad och nästan lika illa är det att bli tilltalad med ordet DAMEN.

-Kan jag hjälpa DAMEN med någonting?
Då är jag färdig att lämna affären. Vem har hittat på att det ordet ska användas som tilltal?

Jag hoppas att du har en fin och snöfri dag!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards