Direktlänk till inlägg 22 december 2011

TOMTE I ROSA SIDENPYJAMAS O TJURIG GRAN

Av Anita - 22 december 2011 18:58

 

Medan julgröten (för 30 personer) och sötosten sakta kokar på vedspisen skriver jag mitt sista blogginlägg före jul.


Det har varit ett par mycket speciella dagar på gott och ont.


En kväll när jag skulle krypa till kojs var överdelen till min rosa sidenpyjamas borta. Numera när man inte har någon karl att värma sig på ligger jag inte naken utan jag har en rosa sidenpyjamas som jag fått av Kinabror.

Byxorna fann i sängen och jag letade under sängen, under lakan och kuddar men den ljusrosa pyjamasjackan med broderier var spårlöst försvunnen.


Då funderade jag på om det kunde vara min nya hustomte Nicklas Storefar som varit framme. Men.....inte kan väl en gammal liten tomtegubbe vilja ha  en sidenpyjamas. Fast han behöver ju klart bara jackan liten som han är????

Vad vet jag om tomtar. Dom kanske också älskar mjuka fina plagg från Kina?


Nåväl då går vi över till det man gör så här någon dag före jul. Hämta in sin julgran så den får tina upp lite.

Skaka av den snön och dra in den i hallen. Katten Oskar sprang upp för trappan och gömde sig.

Ibland kan det vara bra att vara två. Har du någonsin försökt sätta på foten på julgranen och få fast den och få den rak om du är alldeles själv. Puhhhhh


Jag säger högt och ljudligt till tomten Nicklas. "Nu får du banne mig hjälpa mig eller se till att någon kommer hit och hjälper till. Gör du det får du behålla pyjamasen".

Strax ringer telefonen och gamle A frågar om jag är hemma för han tänker komma och hälsa på. PERFEKT


Så går det som en dans. Vi får upp granen och sätter på belysningen, byter ut trasiga lampor och dricker glögg och ser på dr Qvinn. När han åkt hem fortsätter jag klä på granen. Det tog så där två timmar för allt ska upp.

En gran ska vara vacker som den vackraste brud tycker jag.


Sitter och beundrar den när ljusen slocknar. Börjar försöka byta ut lampa efter lampa men förgäves. Det är bara att inse. Belysningen är trasig.


Då är det bara att fara och köpa ny. Tänk att börja klä av allt igen. Tanken svindlar och då känner jag att jag tappar sugen lite grann.


Som tur var så fanns det en belysning kvar och jag tar den och åker hem. Fuskar och trär på den utanpå och låter den gamla släckta belysningen hänga kvar så länge.

Nu står hon här till sist

JULGRANEN

 

Dock tycker jag att ledljusen har ett kallt och tråkigt sken men det fanns som sagt inget att välja på så här i sista minuten.


Så nu är julgranen på plats, marschalltomtarna står utanför, tomten och bocken sitter på bron och det börjar närma sig jul. Ikväll dök DansAnn upp hos mig med hemgjord julsenap och en stor kram.


Tomten Nicklas får behålla min pyjamas så råkar ni se en liten gammal tomte med grå luva och en blank ljusrosa pyjamsjacka som smyger omkring runt knutarna så vet ni att det är min lille Nicklas som är ute på äventyr.

Ge honom gärna lite julmat men inte gröt för det gillar han inte.

 

Dagens ord: När mörkaste natten är här så blir det bara ljusare och ljusare och ljusare sen. 

 
 
Ingen bild

Titti

22 december 2011 22:17

En så´n rackare till tomte!
Men när julen är slut kanske han lämnar tillbaka din rosa pyjamasjacka?

God Jul Skogsnuvan! önskar SkogsHuldran

 
Ingrid

Ingrid

22 december 2011 22:19

GOD JUL, Anita!

Jag hoppas att den där rosa pyjamasjackan kommer tillrätta. Annars får du väl be Kinabror köpa dig en ny.

Hoppas att du får en riktigt fin helg!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Soldansare

Soldansare

23 december 2011 12:45

Som den vackraste brud, var det ja!

God jul, kära Skogsnuva!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Lena

Lena

23 december 2011 16:06

Jag vill bara önska dig en riktigt God Jul! Kram Lena

http://www.lillahonshuset.se

 
kristina

kristina

23 december 2011 19:22

Här gömde vättarna min kokbok, men jag hittade den där den ska ligga.
Ha en riktigt bra Jul.
Go kram från mig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Sundinska

Sundinska

24 december 2011 03:20

Tack för den varma hälsningen, den behövde jag kände jag.
Vill också passa på att önska dig en fröjdefull Jul, med god mat och fina människor. Och som en bonus(men det tar mig emot), så bad jag Tomten att inte slänga ner mer snö över dig för resten av vintern! ;)

http://solagast.blogspot.com

 
The Secret Garden

The Secret Garden

24 december 2011 09:18

Kikar in och önskar en God Jul!

http://hemligatradgarden.blogspot.com

 
billan

billan

24 december 2011 10:34

Tomtar kan man aldrig lita på:)
Önskar dig en rofylld och God Jul!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Karin

Karin

25 december 2011 13:24

God fortsättning på julen! Hoppas att den har varit till belåtenhet!
På julafton sken solen här, det var barmark, fåglarna kvittrade, och det var ca 8 gr när vi gick en lång promenad. Typiskt skånkskt julväder!!
Kram fr Karin

http://pixelmojan.se

 
Skatan

Skatan

25 december 2011 15:36

Granen är sannerligen grann som en brud. Och du ska se att tomtegubben lämnar igen sidenpyjamasjackan efter helgdagarna. Han ville väl vara extra fin när han nu fick chansen.

Kram! ... och God Fortsättning!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
zaq

zaq

25 december 2011 19:32

Ett sent GOD JUL får bli trevlig fortsättning med full fart mot årets slut!
Har varit frånvarande pga datorkrasch och jobb samt det obligatoriska juleriet...
Nu har jag lånat en annan gammal härk till computer så vi får se hur jag lyckas klara mig. Min egen ska vi allt försöka få nytt liv i ännu en gång, skam den som ger sig!
Kramas!

http://zaq.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards