Alla inlägg den 2 februari 2012

Av Anita - 2 februari 2012 09:13

 

Inser med förvåning att det faktiskt är så här att jag verkligen har fått en kärringstämpel på mig nu till slut.

Har aldrig kännt mig som en kärring men nu inser jag att det finns en del som talar för att det faktiskt är så.


Det torra skinnet och rynkorna lite här och där är väl bara en del.


Att sitta varje dag och sukta två timmar över "Dr Qvinn" och kolla Syllys snygga ansikte och fina kropp måste väl vara kärringvarning och dessutom leva sig in i det så att jag ibland inte ens svarar i telefon måste väl vara sånt.


Att inte vakna på morgonen utan ett par koppar kaffe är väl ytterligare en del.


Nu måste jag ge er ett boktips som troligen också är en kärringvarning men en så rolig sådan.

Det är Karin Brunk Holmqvists böcker. Handlar om vanliga människor och om jag skulle kunna skriva så skulle jag skriva som hon. Roliga, underfundiga och rörarnde böcker som man läser med ett leende på läpparna.

Nu har jag läst Stenhimlen, Sirila Gentlemän sökes,Potensgivarna. Läs dom. Det värmer i vinterkylan.


Ängslan är väl också en kärringvarning. Det har blivit värre och värre tycker jag. Ängslan för lastbilarna, för att köra bil i halkan, för att saker ska gå sönder i huset, för att jag inte ska ha pengar till de oändliga räkningarna som dyker upp. Ängslan för att ta itu med saker som jag gruvar mig för. Känns som det alltid finns något att änsla sig för och jag minns inte att jag gjorde det förut på samma sätt.

 

Nåväl, vad har hänt?

Inte så mycket. I förrgår kväll var PappersBeda här och hjälpte mig att göra fransarna på pläden så nu har jag börjat med en ny pläd som kommer att bli i regnbågens alla färger och då kommer det att bli mer inspererande att väva för man ser bit för bit vad som händer. Hon låg över på natten.


Igår var jag iväg och jobbade en stund men annars vet jag inte. Dagarna flyter liksom iväg utan att det blir så mycket uträttat.


Idag är det 20 grader kallt men när jag tittade på bloggen om ifjol och iförfjol såg jag att det faktiskt var 36 grader kallt och då är ju de 20 som det är idag ingenting.


Vita syrener längtar jag till. Tänk att få ta ett djupt andetag och känna doften av syrenerna. Lagomt till midsommar slår dom ut om man har tur.

 

Lite senare kommer dom lila och sådana har jag massor av. Det är fint att tänka på att sommaren faktiskt kommer till slut. Att man sova med öppet fönster och höra fåglarna och känna dofterna och känna att man lever tillsammans med resten av naturen.


Vintertid är man instängd och kall och frusen. Som tur är så har jag det varmt och skönt inomhus nu och att slippa frysa inomhus är en stor lättnad.


Vad mer. Det börjar vara lite jobbigt att bo så här nu. Inte bara för lastbilarna utan för att många av mina vänner är långt borta. Många har flyttat långt bort och kylan hindrar mig från att fara och hälsa på. Bensinpriset hindrar mig också. Jag får verkligen tänka på att inte använda bilen för mycket för jag har ju lagt ner så mycket pengar på bilen innan och bensinen börjar bli så dyr.


Det är ytterligare ett tecken från myndigheterna att dom inte vill att folk ska bo kvar på landet. Det går jävligt bra att skicka allt möjligt land och rike kring med bil fast det finns tåg men sätta åt privatbilisterna med ständigt ökande bilkostnader.


men ni vet.......tjurigare än en gris är jag och jag ska inte ge mig. Här ska jag bo så länge jag inte trillar av pinn eller blir överkörd av någon lastbil och då jävlar ska jag spöka i evinnerlig tid. Då behöver man inte ens bil för att färdas omkring kan bara fälla upp armarna och flyga som en svala vart man vill (tror jag i alla fall).


Jag ska bo här bara för att kunna njuta av de få ynka sommarmånaderna, lukta på blommorna i min trädgård, vandra bland bergen runt min sjö, bada naken i rent klart vatten och ha fest med mina vänner och släktingar och bada bastu och sitta på bryggan och spela på min trumma. Så får det bli.


Dagens ord: Om inte livet vore ett rent helvete ibland skulle man inte njuta av att allt blir bättre lite då och då.

Om man aldrig frusit skulle man inte tänka på hur skönt det är att ha det varmt.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards