Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Anita - 6 februari 2012 09:57

 

Tur att man inte är ekorre, eller hackspett, skata eller någon annan fågel när det varit så kallt. När det varit så kallt som det varit nu i några dagar matar och matar jag så mycket jag kan för nu behövs det energi för att leva genom vintern.

De flesta djur är så smarta att dom flyger mot sydligare länder eller går i ide när det är vinter. Önskar jag kunde göra likadant.


Idag är det bara 10 grader och isoleringen har släppt för den här gången. Nu kan man gå ut utan att frysa öronen av sig och man kan ta bilen och fara någonstans om man vill.


Ägnade gårdagen åt att kasta ut julgranen och klä av alla julgranssaker. Det tog mest hela dagen men nu är det gjort. När den börjar barra så måste man ju men den har ju klarat sig länge.


 

Den här bilden får representera mina funderingar för idag.

Jag hörde på Radio Jämtland att pensionärerna blev illa behandlade om man ville jobba kvar efter 65-årsdagen och sågs med oblida ögon. 60 % av pensionärerna ville jobba kvar om det var möjligt.

Det måste väl vara en jäkla lögn eller så är det någon sjuk statistik.


Eller är folk så hågna efter att tjäna pengar så man är beredd att jobba tills man stupar eller har man inga intressen eller vad.


Jag kan gott förstå att vissa vill jobba som artister, skådespelare och vissa egna företagare som har jobbet som ett liv men andra. Jag tror inte mina öron.


Minns min längtan till frihet när jag började närma mig 62. Minns min lycka över att äntligen vara fri och ledig och äga min egen tid. Att ingen kunde kasta på mig till tråkiga arbetsuppgifter och att folk skulle få skälla på en utan att man kunde skälla tillbaka.  Visserligen oroade jag mig för hur ekonomin skulle bli och det var ju sannerligen befogat.


Även den murknaste tröttaste stubbe kan börja grönska om den får tid och utrymme för annat än jobb. Se bara på min gamla stubbe. Fint va?


Nu när man har tid att göra saker har man ju inte råd. Har man någon krona över så går dom till tandläkare, trasig bil eller något skit med huset. men.........Bättre att vara fri och fattig än ofri och fattig.


När man ser på ungdomsarbetslösheten så kan jag känna att det är bättre att ungdomarna får jobba än att pensionärerna ska hänga sig kvar till dödagar bara för att få bättre pension eller för att man inte kan hitta på något att göra. Det är vad jag tycker.

 

Ser på min sista burk med hallon som jag tog fram ur frysen för att äta idag. Är det inte en härlig färg så säg.


Då trillar vi osökt in på det där med färger. Jag tror att färger faktiskt betyder mer än vad vi tror. Färg piggar upp på olika sätt och jag förstår inte varför vi går omkring som ett sorgset begravningsfölje med våra svarta och grå kläder. Klart att man blir nerstämd. Inte finns det så mycket annat att köpa heller.


'Jag är lika själv. Har en brun jacka och en grå jacka och en ljus jacka men allt är arvegods och jag skulle aldrig köpa en jacka met tråkig färg.


Vilken är din älsklingsfärg? Just nu är det turkos som gäller för mig. Turkos som havet  i skimrande toner. Det är en så härlig färg som gör mig på bra humör.


Nu när jag sitter och väver och väver in röda, orange, gula, blå toner i min väv och tänker på regnbågden då lindras min vinterdepp och det känns lite bättre.


Man påverkas av reklamen. Nu har jag sett reklam från Island om youghurt som heter Skyr. Naturligtvis måste jag prova. Ska äta den och hallon till lunch. Få se hur den smakar. 


Int har jag något spännande att skriva om heller utan det blev mest bara ett surr om just ingenting.

Ikväll ska i alla fall DataFia och jag fara och simma. Det är ju en skön motion så det ska bli kul.


Dagens ord kom jag osökt in på när jag tänker på pensionsåldern och hur man ser ut när man ibland måste kasta en blick i spegeln.


Man uppskattar inte ungdomen förrän man är gammal.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards