Alla inlägg den 22 april 2012

Av Anita - 22 april 2012 16:48

Ja ja jag vet att det inte är särskilt kvinnligt att vara tjurig men tjurighet måste till för att man ska klara sig och inte ge upp när allt liksom jäklas runt en.


Eftersom jag vet att man ska vara positiv så tar vi det positiva först fast kanske inte ändå.

Sitter här just nu och är blöt om hela kroppen, händerna är iskalla efter att ha grävt i iskallt bäckvatten.

 

När jag vaknade igår till en dm blötsnö som låg som kletigt helsike över hela Fisksjön då behövde man envishet för att kliva upp och göra något.


När man tittade ut och såg stackars tranorna vilsna vandra runt på åkern så tänkte jag återigen på envishet.

Nu när jag gick bort till bäcken så träffade jag en ännu mer envis växt. Tibasten som nästan hade slagit ut fast snön låg dmtjock i går.

Jag har rensat bäcken från kvistar och ris och blött ner mig ordentlig men jag tycker att det är härligt för jag behövde ladda med energi idag.


På hemvägen mötte jag vårens första sädesärla och jag stannade och pratade lite med den. Man säger ju att sädesärlan åker på tranornas rygg kanske för att dom kommer samtidigt. Jag tror på mycket men det tror jag nog är en skröna faktiskt.


Det händer så många tråkiga saker omkring mig nu så det känns lite nedstämt men igår kväll var jag på grillbuffe med mina gamla lastbilschaufförer med fruar och det var riktigt roligt.


Så sitter jag här med alla mina räkningar och försöker komma på hur jag ska klara av det. Det krävs minsann tjurighet för det.

När jag ser på lyxfällan blir jag riktigt förbannad. Folk har säkert 5ggr så mycket pengar att röra sig med och ställer sig ändå i skuld.


Så några råd till dom som har taskigt ställt.

1. När man skriver matnotan så sätter man sig och stryker hälften. Frukt, dricka, godis, kött kan man ju direkt låta bli. Så kan man tänka att man klarar sig ett par dagar till och det gör man.

2. Åka så lite bil som möjligt. Det är svårt här men man kan uträtta allt på en gång.

3. Sätta på vinterdäcken själv fast det är ett rent klater.

4. Prata kort i telefon.

5. Lägga undan alla 10-or i en hög som kan användas till sommarsemestern.

6. Inte köpa några kläder.

7. Inte gå till frissan.

8. Blanda ut champo, diskmedel och rengöringsmedel med hälften vatten.

9. Fy fasen vad det låter trist.

Alltsammans för man måste betala så mycket skatt av alla de slag. Skatt på skatt, på allt och speciellt på bensin. Det mesta man betalar kan man inte välja bort tyvärr.


men som sörlänningarn säger. Skyll er själva när ni är så tjuriga att ni ska bo kvar där uppe och skatta mer än någon annan.


Ok mycket är gratis och man får väl fokusera på det.

Man får gratis kramar när man går på affären.

Man kan andas frisk luft.

 Man får gå överallt i skogen.

 Man kan vara ute på sjön på sommaren.

 Omgivningen är fulla av djur och växter.

 Man kan gå ut och pissa på sin egen gård (fast jag har aldrig gjort det) Känns som om det är männen som kallar det för "livskvalitet".


Dagens ord: De flesta av oss skulle vara tillfreds med mindre om  andra inte hade mer.

Bättre rik och frisk, än fattig och sjuk.




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards