Alla inlägg den 30 april 2012

Av Anita - 30 april 2012 08:16

 

Önskar att jag inte vore så morgontrött och kunde kliva upp vid 5-tiden och verkligen se vad som händer utanför.

När jag kom ner i köket slog doften av tibast emot mig. Härom dagen var det bara knoppar och nu blommar dom för fullt. Mitt i en snödriva stod dom med sina lila blommor på bar kvist. Vackra, doftande och ack så giftiga.


Ni minns väl att härom dagen var mina sten och porslinsägg borta en morgon. Dom flesta jag pratat med tror att det är räven eller grävlingen som tagit dom men varför? Upptäcker man inte efter att ha tagit första ägget att dom inte går att äta? Går man tre gånger för att släpa bort oätliga ägg? En gåta som inte fått något svar.

 

Imorse när jag går ut och ger fåglarna och ekorrarna mat ligger ett av äggen precis framför bron? Vad händer? Varför? Vem?. När jag undersöker ägget är det lite kletigt och i kletet sitter lite kort vitt hår eller päls. Ingen fågel alltså? Kommer dom andra äggen att komma tillbaka också? Vem leker bus med mig?


Det har varit två äventyrliga dagar med mitt mått mätt.

 

I lördags åkte DansBritt och jag till Bräcke för att vara provklienter till ett gäng kvinnor som utbildar sig till någon sorts teurapefter (tror jag det heter) Många av dom kände jag sedan förut och det var roligt att träffa dom igen.


Vi passade på att hälsa på min bästa vän AMV och vi gick till "lilla Gubben" och åt en jättegod pepparbiff till lunch.

Kom osökt att tänka på att så länge man har matlust och barnasinnet kvar kan ingenting bli fel.


 

Medan vi väntade hittade Britt en lekkamrat och naturligtvis kunde hon inte låta bli att gunga och prata med den lilla gulliga tjejen. Vet inte vem som såg mest förtjust ut. Härligt. Att leka gör vi nog alltför sällan.


Så kom gårdagen med sol och vackert väder. Jag började kratta. Grannen har varit osynlig några dagar. "Vi" läs "jag" skulle kratta och han har pratat i flera veckor om att "vi" skulle göra det. Han drabbas alltid av något då och kommer ut igen när allt är klart. Ja hua hur det är. *Efter ett tag kommer en karl och hälsar på en stund.


Dessutom har jag klyvit lite ved och jag tog en skogspromenad och plockade tibast. Dessutom hittade jag vårens första blåsippor vid "stedesbacken". I skogskanten där solen ligger blommade dom så fint. Den himmelsblå klara färgen är nästan det finaste man kan se.

 

Nu ni fick jag en väldig lust att bada bastu. Tar min trumma och går ner till sjön.

Det är lite öppet invid land och det syns som om isen snart ska gå bort.

 

Som vanligt oroar jag mig för att det ska bli storm och att hela isflaket ska komma farande och krossa bryggor och förstöra allt i sin väg. Det har hänt många gånger förut men än så länge är det lugnt och fint och går långsamt.

Sätter mig mot bastuväggen och tar fram min trumma och sitter där och trumma för våren medan bastun blir varm.

Skönt skönt.


Så ringer telefonen medan jag sitter i bastun och det är snälle Sven som undrar om vi inte kan fara och äta pizza och det är klart att jag kan det. Vi åker till Hammarstrand och vem träffar jag inte där. Jo min bloggkompis "Herta bloggar" som tagit sig hit ända från Nyköping. Kul.


Så hem och medan vi sitter och fikar, Snälle Sven och jag kommer Sofiepropp med mamma och blir kvar rätt länge.

Ja, så var den dagen slut och idag kommer det att bli en ny trevlig dag med nya äventyr, de flesta vet jag om men den här tiden på våren vet man aldrig. Våren är ett äventyr men VEM tog äggen. VARFÖR och VARFÖR kom det tillbaka. Ett djur med lite ljus päls runt munnen. Har räven det? Grävlingen?


Dagens ord: Det som sker om natten är osynligt för dom flesta.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards