Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

VITGÄSSA PÅ SJÖN

Av Anita - 15 maj 2012 10:40

"När det är vitgässa på sjön blir det ett rent helvete" Så sa gubbarna förr när det blåste och ack så sant dom hade.

Igår var en sådan dag. Nedhukad i stormen tog jag mig ner till sjön för att titta på förödelsen. Plankor och stockar, kringblåsta möbler, brygga som lossat och högt högt vatten som bara slog in överallt så jag blev genomblöt på ett ögonblick.


Nu ger jag upp. Nu ger jag mig av och kommer inte tillbaka förrän vädret har ändrat sig. Jajamen, så får det bli.

Först tänkte jag ge er en kavalkad av PappersBedas och min plädtillverkning.

   

Plocka björklöv och samla lökskal till garnet. Stå nere vid sjön och koka och färga och skölja. Ett roligt göra.

 

 

Så till moster Britta i Näset och varpa i hennes gamla bryggstuga.

 

Dags att dra på väven på vävstolen.

 

 

Så är det dags att börja väva och här provar Kinabrors lilla kompis på hur det går till.

 

Vi väver och väver och så småningom blir det 6 st plädar.

 

Så plockar man ner plädarna och skickar iväg dom för ruggning och det är riktigt spännande när paketet kommer och vi får äntligen se resultat av vår möda. Det har nästan tagit ett år och vi har använt mycket av vårt gamla garm som vi färgat tidigare. Det är svamp, det är blåbär, krapp och albark och en massa andra saker vi färgat av.

 

Efter att man blött ner sig nere vid sjön och blivit piskad av isvinden känns det skönt att komma in och linda in sig i en av plädarna och känna att man faktiskt har gjort något från grunden (nästan i alla fall. Vi har inte kardat och spunnit ullen utan köpt färdigt garn) men i alla fall.


Som sagt nu drar jag. Det kommer att dröja några dagar innan ni får se röken av mig och jag hoppas att jag har något roligt att berätta och att vädret har blivit bättre. Någon gång ska det väl bli vår till och med i paradiset Fisksjön.


Dagens ord: Det man inte kan göra något åt kan man väl i alla fall få reta sig på eller????????

 
 
margareta wårenius

margareta wårenius

15 maj 2012 15:46

bagarstuga kan man göraa mycket i. Själv har jag bakad tunnbröd i en bagarstuga en gång i tiden i byn Goije vid storsjön!
Den med blå i var ju trevlig kyliga sommarkvällar!


margareta

http://margaretawarenius.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

15 maj 2012 18:32

Så underbart vackera era plädar blev! Det var en fin kavalkad av bilder över tillverkningen.
Hoppas att du får några riktigt trevliga dagar med lite sol och värme.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Karin

Karin

16 maj 2012 08:03

Strandolle, det var ett roligt namn på Strandpiparen.
Och du, dans är livet! Jag blir också på gott humör av dans, får energi, och tycker att det motiga blir motigt!
Hoppas att du får underbara dagar i Skåne.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Soldansare

Soldansare

16 maj 2012 18:29

Vad roligt att se hela den långa vägen från garnfärgningen till färdig pläd. Själva bildkavalkaden var lika vacker som plädarna.
Ha det härligt på din resa!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Margit

Margit

17 maj 2012 00:05

Så häftigt nr ni hålller på med alllt..väven..och SEDN det underbara fian resultatet!!! Vilka vackra plädar och vackra färger. Förstår att det ligger YCKET jobb bakom allt detta!

Mins när jag var liten, min mammma höll på med vävstoln också...mattor och handddukar.
Önskar dej en trevlig helg!!!
Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Janne

Janne

18 maj 2012 07:38

Hej! Nu börjar jag att komma i ordning i min nya lägenhet. O ja det finns ett annat uttryck som är "liggande måne stående matroser" det sa min mor och det betydde att det kunde bli storm. Ha en fin dag !

http://yngareviken.blogspot.se

 
Skatan

Skatan

20 maj 2012 10:58

Plädarna blev verkligen fantastiska ... jag älskar de där varma soliga färgerna.

Kram!

http://skatanstankar.com

 
Sandra

Sandra

21 maj 2012 07:31

Nu blir jag så inspirerad, vill också väva! Har "tingat" farmors gamla vävstol av pappa, men funderar bäst på vem som ska hjälpa mig sätta upp den och lära mig allt nu när inte farmor finns längre och mamma har aldrig vävt heller... har inte vävt sen jag gick i skolan och det var obligatoriskt på syslöjden.

http://kvickrot.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards