Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Anita - 4 juni 2012 17:16

Jag kommer till det med berömmet lite längre fram i bloggen men först ska vi börja med fredagen.

 

I Fisksjön har vi många hundgravar och i fredags kom Sofieprpp för att göra iordnig dom och städa och göra fint. Visst blev det fint.


Lördagen åkte jag iväg till Alnön för att hälsa på faster G och kusinerna. Faster G fick komma hem från sjukhuset just idag och då var det väl lämpligt att jag kom och hälsade på ett tag.

Lite skärrad blev jag när ambulansen körde förbi mig med ljus och sirener på och det var en bilolycka bakom en kurva, en bil opp och ner i diket och en annan på andra sidan.


Det var ju ingen trafik och lugnt men allt kan tydligen hända när som helst. Mötte både polis och brandkår med fulla sirener. Jag som är så otrorligt bilrädd var lite skakad när jag kom fram.


Faster G har fortfarande gips och sitter i rullstol. Hon har hemtjänst många gånger per dag och det som slog mig var att det var så många olika. Varför får man inte ha samma hemtjänstmänniska hela tiden. Det borde ju kännas mycket tryggare.


 

Kusin C och jag åkte runt på lite affärer och handlade och pratade och pratade. Det regnade och blåste och var ett hemskt väder hela dagen.

Faster G och jag låg länge vakna på kvällen och pratade om gamla tider och allt möjligt. Vi är otroliga att ligga och surra på nätterna när vi kommer tillsammans.

 

Söndagen kom C med packad matsäck och vi for iväg till ett naturskyddsområde för att vandra omkring ett tag. Det var så fint där med våtmarker fulla av ovanliga växter och massor med fåglar att lyssna och titta på.

Så kom vi ner till havet och där var det vackert också.


 

Stannade och fikade en stund och det var då vi började prata om "beröm".

Kom underfund om att man skulle ha blivit annorlunda om man fått lite beröm när man var barn och tonåring.

Så märligt att det är så svårt att ge beröm till dom som är runt omkring oss.

Däremot så är det lättare att kritisera och tala om vad som är fel.


Tänk efter. Hur många har du berömt idag? Har du tänkt "Har något bra hänt. Har någon gjort något bra?


Någon klok människa sa till mig att man skulle säga något positivt till någon varje dag. För visst är det så att vi tänker fina tankar om dom omkring oss men det är tammesjutton lättare att gosa och klappa katten en att säga något fint eller ge någon en kram? 


Hade någon sagt när man var ung att man var vacker och duktig kanske man hade känt sig sådan och då hade livet blivit annorlunda och bättre. Så kanske ska vi börja med det idag.


Ge någon beröm idag. Se något fint hos någon runt omkring dig.


 

När kusin C och jag pratat om det så åkte vi ner och tittade på Alnöns gamla kyrka. Det var så lugnt och fridfullt att sitta där och småprata.


Så åkte jag hem till mitt Fisksjön och idag har jag gjort iordning min damm. Det är lite skönare väder ute även om det kommer små regnskurar då och då. Det har i alla fall slutat blåsa.


Dagens ord: Säga något fint till någon idag och livet blir ljusare och gladare.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards