Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Anita - 7 juni 2012 09:11

 

Så äntligen slog häggen ut och då är det försommar. Det är tiden mellan hägg och syren som är på sitt vis fantastisk för då har man hela sommaren framför sig.


Det kommer dagar som igår även för mig. Dagar då det inte kommer en människa, inte ens grannen kommer ut och pratar. Telefonen är tyst. Ingen ringer.

Såna dagar är minsann ovanliga och då kan man drabbas av det som jag sällan drabbas av. Känslan av ensamhet.


Skillnaden kan bli stor mot dagen innan då det var full rulle hela dagen.


Jag jobbade, for och köpte blommor till grannen och släpade jordsäcker så jag fick ont i ryggen.

På vägen höll en av mina gamla jobbarkompisa på att dika vägen och AMV:s man var här och stökade i sommarstugan. Frampå kvällen tog DataFia och jag en långpromenad i det härliga vädret. Visserligen kallt men uppehåll. Telefonen ringde stup i ett .


Annat var det. Igår Tyst  

Jag och katten Oskar packade släpkärran full med grejor och gick ner till sjön för att städa strandstugan och skura bastun. Ett göra som tar timmar. Om ni visste vad grejor det är i det lilla huset.


Fiskespön, flytvästar, verktyg, dukarutrustning, baddräkter, leksaker, grillgrejor, handdukar, sittunderlägg, kortlekar, serietidninger och så klart massor av sängkläder.


Förstår inte vad vi gjorde av alla grejor förut innan vi hade strandstugan. Vilket kånkande upp och ner.

Ut med allt för lukten där inne gör att jag misstänker att något legat och ruttnat under vintern.


När allt är ute får jag se och höra sommarens första oväder. Åskan börjar mullra i fjärran och jag rusar upp för backen för att stänga av strömmen till datorn. Jag brukar ju bli av med modem och datorer varje sommar för att inte tala om bärbara telefonen.

 

Det märkliga mörkret som drar in över sjön medan solen lyser på den här sidan. Då vet jag. Bara att slita in alla grejor under tak igen. Katten Oskar är rädd för åskan och medan regnet forsade ner och det dånade låg vi ihopkrupna under en filt nere i strandstugan och hörde hur det smattrade på taket.


Så var dagen igår. Doften av hägg spred sig efter regnet. Det är en ljuvlig doft men om man tar in den luktar det kattpiss. Underligt.


 

Jag hann fixa till min damm. Nu fattas det bara en näckros och att växterna ska växa till sig börja blomma och täcka hela kullen med gula och vita blommor. Kommer nog att bli fint tror jag.


Frampå kvällen fick jag sätta mig och ringa till folk men ingen svarade utom DansBritt.

Jag hade så ont i mina ben, dom känns som om dom väger flera ton. Nu när jag ansträngt mig mycket i flera dagar tar det på mina stackars åderbråcksben och hon lovade direkt att ge mig massage så jag drog iväg till henne.

 

Regnet stod som spön i backen och när det slutade regna fick jag se de mest häftiga regnbågar jag sett. När jag kom ner på kullstaslätten var det 6 regnbågar åt olika håll. Man önskar att man hade en kamera som man kunde ta vidvinkelkort på. Helt suveränt.


Efter massagen kändes mina ben och fötter lätta och även mitt sinne var lättare. Värmde oss med en kopp nyponte i kvällsskymningen och jag åkte hem på både bättre humör och med gladare kropp.


Dagens ord: Goda vänner är viktigare är både rikedomar och skönhet.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards