Direktlänk till inlägg 18 juni 2012

OCKELBO

Av Anita - 18 juni 2012 09:27

 

Nu är det bråda dagar så att skriva blogg blir det klent med.


Innan jag börjar berätta måste jag delge er en fundering. Vad är du för sort?

Min kompis DansBritt ser alltid örnar, hökar och andra fåglar. Ofta säger hon: "Titta där uppe i luften"  och mycket riktigt. Bland molen seglar det fåglar jag inte ens sett.


Kanske för att jag är motsatsen. Jag lägger märke till minsta blomma vid dikeskanten, minsta lilla snigel och vacker sten. Jag tittar ner.


Sen har jag en kompis som bara ser skräp och gamla bilderar efter vägen.

Vilken sort är du? Har du tänkt på det?


Nu går vi till vad som hänt under veckan.

Onsdagen for DansBritt och jag till Sollefteå för att köpa plant  för att fixa en perennerabatt på hennes jobb, den fantastiska naturcampen i Ammeån.  

Vi hittade ingenting så som vanligt blev det så att vi borde åkt på närmare håll, i Bispgården och i min egen trädgård fanns allt vi behövde. Klockan var över 8 på kvällen innan vi var klara men jag tror att det blev bra.


Torsdagen var jag på mammas grav och på kvällen hade jag DataFia med familj och SnickarMagnus på middag. Så småningom dök broder O upp och de här killarna kastade sig över min trasiga motorsåg och skulle reparera.

Efter ett tag kom dom upp med ett skratt. Gamle A hade hällt bensin där det  skulle vara olja och tvärt om.  Där ser man. Lättlagat bara man kom på hur det var.


Vissa gör narr av mig för att jag gått med i PRO och tycker att DÅ är man gammal och ute men ni vet ju hur jag är.

DET SKITER JAG I och gör som vanligt precis som jag vill.


Nu var det dags för första PRO-resan. Redan klockan 7 på morgonen drog vi iväg. En blandning av människor men inte alls så gamla. En del var i min ålder och kanske ännu yngre så det så.


 

Det första vi såg var Träslottet i Arbrå, en urgammal helsingegård. Jag blev förstås lite besviken för jag hade föreställt mig ett hus med tinnar och torn och snickarglädje. Vi fick morotssoppa och segt bröd men det var säkert nyttigt. Ni hör, jag ÄR positiv till min läggning hi,hi.


Kallt och ruggigt och snart började regnet ösa ner. När vi kom till Ockelbo och WIJ trädgårdar stod det som spön i backen och det gjorde det hela tiden vi var där. Därav mina dåliga kort.


Vilken fantastisk anläggning och när vi köpt oss en regncape och gick med oss en guide så var det trevligt.

Guiden var en trevlig kvinna som till och med sjöng för oss när vi stod inne i eldtemplet och värmde oss. Eldtemplet var en värmecentral så nu vet ni vad ni kan kalla pannrummet. Orden har makt.

 

Hon ledde oss genom olika rum och till min glädje så är det inne nu att låta naturen och vilda blommor blanda sig med det odlade. Hipp hipp. Så har ju jag det.

Rosenträdgården var helt fantastisk men blommande inte ännu. Även här nere är det sent och syrenerna hade precis slagit ut.

Annars fastnade jag mest för skuggträdgården och för örtagården förstås.  

Det låg en gammal herrgård mitt i alltihop och framför den var ett litet cafe.

 

Där hade man gjort en hage av ved. Det var rätt så snyggt och en bra ide. Varför inte använda det man har omkring sig. Nu har jag ju så lite ved så jag får väl elda med den istället men tanken var god.


När det var dags att åka slutade det regna och vi for ut till kusten till ett gammalt bruk. Huset var gjort av slaggsten och var väldigt speciellt. För att inte tala om maten som var något alldeles extra. Den godaste lax jag någonsin ätit..

Det var en trevlig resa bland glada och trevliga människor som trots vädret höll humöret på topp.

Helt klart blir det flera PRO-resor för min del.


Så många dagar och jag ska inte gå in på hur det varit men en sak är klar. Det kommer och går folk hela tiden och kaffepannan är varm hela tiden och fikabrödet tog slut i går eftermiddag.


Dagens ord får bli det som står på en av skyltarna i Ockelbo

 

 
 
margareta wårenius

margareta wårenius

18 juni 2012 11:44

Bättre sent än aldrig. (Jo jag är oxå med i PRO)

margaareta

http://margaretawarenius.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

18 juni 2012 12:36

Vilket bra dagens ord, det har jag aldrig hört förut och vilken fantastisk gård ni fick besöka på PRO-resan.
Inte blir man äldre för att man går med i en pensionärsförening! Vad är det för dumheter! Det är roligt att umgås med andra i samma ålder och är man själv i den yngre pensionärsålder får man ju dessutom känna sig lite ung igen ;)
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ann

Ann

19 juni 2012 07:27

Hej Anita! Jag tycker att det verkar va häftigt att va med i PRO, där händer det grejer!!! Paulin och jag hade ju buggkurs för PRO:are för några år sen! Gu´så kul vi hade! Å tänk vilken fenomenal loppis de har, där många engagerar sej och jobbar, dessutom alla dessa resor de gör! Tänk bara att komma till de fina plaseran du varit till nu...De må va toppen att va med där! Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Selma

Selma

19 juni 2012 17:22

Jag tror att det var mer att se på Träslottet förr. Jag blev hemskt besviken när jag var dit härom året. Wij trädgårdar däremot gillade jag.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
Kristina

Kristina

19 juni 2012 19:17

Jag har inte tänkt på det, men jag brukar bara se blommor tror jag. Vilken trevlig resa ni gjorde. Jag tycker oxså om att besöka trädgårdar.
Jag har inte Pension än men min sambo blir det nu i agusti, då hoppas jag att han går med i någom förening. Det är trevliga resor och billiga kurser.
Ha det gott och go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

20 juni 2012 21:59

På tal om att se upp och ner!
Förr tittade jag raktfram. När jag blev mulle-ledare tittade jag ner. Nu tittar jag uppåt för det gör alla Ornitologer.
Men eftersom jag älskar naturen så tittar jag både upp-ner-vid sidorna, så man blir alldeles stel i nacken ibland.
Kram och en fin midsommar!
Karin
PS Jag är också med i PRO, väljer bland deras godbitar.
Tex stavgång, och ukulele-kurs. En och annan dagstur.

http://pixelmojan.se

 
Skatan

Skatan

22 juni 2012 17:39

Jag är inte med i PRO men i SPF och det är ju samma sak ungefär ... en förening för pensionärer som ordnar massa trevligt och ja ... varför missunna sig det. Jag tror ingen gör narr av oss direkt ...eller? Hur som helst och skit samma ... skylten som du visar med Linnés ord stämmer in på en jättefin ... ännu inte så gammal trädgårdsmästare ... som får saker och ting att växa och frodas ... och som har den finaste fina hy och kommer bli lastgammal (om hon inte blir överkörd av en timmerbil förstås) ... Gissa vem jag tänker på?

Massor av varma sommarkramar till min trädgårdsmästarvän i Fisksjön!

http://skatanstankar.com

 
Lena

Lena

26 juni 2012 11:03

Var i trevliga Wij trädgårdar förra sommaren. Då fanns inte vedmuren. Nytt för i år!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards