Alla inlägg under juli 2012

Av Anita - 12 juli 2012 11:04

   Så sitter vi här igen för första gången iår. Dansgänget! Vid bordet utanför dansbanan i Hällesjö. Sjön är blank och det är uppehållsväder. Myggen får mycket blod att föda sig på ikväll för minsann är det mycket folk när Perikles spelar upp till dans.


Visst står man inne på dansbanan och trängs med massor av människor och visst blir man svettig och visst krockar man hela tiden med andra dansare men ack så härligt det är och å så bra dom spelar.


Vid bordet där vi sitter har vi lagt på duken och tänt ljuset och packar upp våra mackor och kaffetermosar. DansAnn, DansBritt och dom andra. Ibland dyker det upp någon ny som också får sitta med och fika. Så ska det vara minsann sommardans på Hällesjö.

Det är livet det även om man inte längre får dansa varje dans. Vi kvinnor blir gamla och gubbarna blir aldrig det utan börjar dansa med yngre men så länge man blir uppbjuden lika många danser som man bjuder upp själv så får man väl vara glad. Det är ju ändå ett otroligt kvinnoöverskott.


 

Från det ena till det andra.


Igår var en sådan dag då vi flängde runt hela dagen. Egentligen hade vi tänkt gå på stora kruskalaset i Böle men när vi såg de oändliga köerna och regnet som hängde i luften åkte vi förbi och gjorden en loppisrunda istället.

Det vimlar av loppisar överallt och det är kul att fara runt och titta.

 

Jag kunde inte motstå den här lilla söta skålen med tillbringare. Jordgubbar och mjölk i den här ni. Det blir nog toppen det.


Nu ska jag yvas lite över vädret. Det går väl an för mig som har hela sommaren framför mig men jag tycker synd om Kinabrors son med familj. Deras lilla kille har inte fått bada en enda gång på hela veckan och solen har knappt tittat fram ett endaste dugg.


Jag grämer mig mest för att trädgården ser förskräcklig ut. De nyutslagna rosorna har tappat blad. pionen ligger ner på marken och till och med lupinerna har fått faaaan. Jag som hade så fint.


Plan 2 inför surströmmingskivan ikväll har redan inledds. Som tur är så har AMV med gubbe en härlig altan så vi ska hålla till där istället för hos mig. Tak behövs. Vi får väl ta med alla myggdödare som vi kan finna för myggen är förfärliga där nere i skogen hos dom men bättre mygg än regn.

 

Dagens ord: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.


Vilken idiot har hittat på något så förbannat dumt. Vädret är väl det viktigaste. Spelar ingen roll hur mycket kläder du har på dig så är väl ingenting lika roligt om det är kallt och blåser och regnar.

Dom som tycker det måste väl vara fläng i päran kan jag tycka. Såna optimister skulle ha en spark i aslet kan jag tycka.

Det ska ni ha klart för er att jag tycker alltid vad jag vill. Jag är nog gammal för att få göra det. Så det så.

Av Anita - 10 juli 2012 19:31

De soliga dagarna tog snabbt slut och ersatts av regn.

 

Regn och mygg och Lille Gullige Liam och broder B vandrar i ösregnet hem till mig.

Nu är det som det ska vara på somrarna. Kinabrors son A har kommit med familj.

Nu finns det många Anders omkring så man får döpa dom till SkåneAnders. SundsvallsAnders.StockholmsAnders och så förstås gamle Anders.


Lite svårt att hålla reda på alla är det nu. Vi färdas mellan huset och man vet aldrig vad som händer.

Broder O har köpt en storbil och kommer och visar.

 

Mina bröder och sonen och AMV:s gubbe har skaffat mopeder som dom brummar omkring och leker med. Vi går från hus till hus och fikar och äter och låter inte regnet hindra oss.


Vi som brukar vara 2 personer här i Fisksjön har helt plötsligt är vi så där 17 personer runt omkring och om vi räknar broder B med fru så är vi då 19 så ni förstår att det rör sig.


 

Det fiskas och ni kan tro att fisken nappar. Liam gillar att fiska och fiskelusten går från far till son.

Kinabror är ju storfiskare, sonen Anders verkar vara likadan och lille Edvin har redan börjat fast han bara är 2,5 år gammal. Vad ska det bli.

 

Han gillar fisk så bra att han till och med ger den en puss.


Idag har vi fått upp mitt partytält och vi har planer på surströmmingsfest men det strular lite grann så vi får se vad det blir. Här i dette landet regnar det ofta så man måste alltid ha en plan B. Vi får se hur det går.


Jag är lite ledsen för att min trädgård har regnat ner och blommorna ligger nerslagna till marken nu när det var som finast. Jobbat lite har jag gjort idag och känner mig rätt trött.


Kinabror har rökt abborre och han har fileat massor av jättestora fiskar. Jag får bara plats med 2 st i stekpannan så det är de största abborrar som jag någonsin stekt. Vi åt det till middag och det var jättegott med kall så med gräslök och kryddor till.


Dagens ord: När man trivs med livet hör man fåglarna sjunga och känner hur blommorna doftar.

Av Anita - 8 juli 2012 15:59

 

Nu med sommarvärme och sol i två dagar har man genast glömt resten av den dåliga sommaren och inte ens duggregnet igår hela dagen kunde sätta ner mina förväntningar.


Vi började kvällen med att gå på grillparty hos SnickarMagnus och sedan kom DansBritt och hämtade mig och så åkte vi på dans.


Stromboli, nöjesplatsen där man tillbringade alla lördagskvällar under hela tonårstiden och där man hade så mycket roligt.

Nu har det stället legat i törnrosasömn under många många år och så igår vaknade det ur sin sömn och där var vi, alla som var med då.

 

Den ökända ordningsvakten Långdaniel som skötter ordningen i många år. Stark som en björn och vänlig och psykologisk som få höll han ordning på buset utan att brusa upp.

Nu stod han vid ingången och pratade med alla människor och log så gulligt.


Tänk ett dansställe där det är jättegamla, unga och barn om vart annat. Där jag dansade och dansade och dansade och träffade gamla danskavaljerer som jag inte dansat med på 20 år. Där jag pratade med klasskamrater som jag inte sett på länge. Kroppen blev så full av glädje och lycka att det har suttit kvar hela dagen idag.


För mig är dans magiskt det enda jag kunnat önska var att man spelade lite mindre högt så man kunde prata några omr men dom man dansade med. Har man inte sett så länge så kan man ju vilja prata lite också. Tyvärr verkar dansbanden spela högre och högre för varje år. Beror det månne på att många redan blivit hörselskadade. Undrar hur människorna som är av nyare sort kommer att vara om 30 år. Kommer alla att gå med hörapparater efter alla höga ljud man utsatt öronen för.

 

Kl 1 var det dags att åka hem och faktiskt märks det att sommaren har vänt och det faktiskt inte är lika ljust som det var innan. Visserligen mulet men i alla fall. Sonen och Kinabror sover redan, endast en enda fågel är vaken och drillar så fint i sommarnatten. Macka och mjölk i köket. Ta bort makeupen och bli mitt vanliga grå jag igen.


Idag ösregnar det. Kinabror kom sent igår kväll. AMV med man kom nyss och vi väntar på Kinabrors son med familj. Tyvärr verkar det bli regn resten av veckan.

Sonen sover i strandstugan (lite för mycket att dricka igår kanske) och dom andra eldar upp ett gammalt hus och det är det lämpligt väder för.


Jag har haft besök av en väninna från stan och så har jag gjort älggryta som vi snart ska äta.

Trädgården som varit så vacker ser så lessen ut. Blommorna hänger och slokar i regnet och myggen. Jo du, myggen njuter i fulla mått av alla nya blodfyllda människor som man kan bita. Till och med jag har myggbett på benen och jag brukar inte få det. Ovanligt många och ilskna myggor minsann.


Dagens ord: Lev livet fullt ut medan du ännu har det.

Av Anita - 7 juli 2012 08:41

 

När jag gick omkring med gräsklipparen hade jag ett långt blogginlägg om just de tre sakerna i mitt huvud men så ångrade jag mig och spar mina sarkastiska tankar om detta tills jag blir på dåligt humör någon dag.


De sista två dagarna har varit rent makalösa. Man tror nästan inte att det varit sant.

Visst kan man gå omkring i bara baddräkten. Visst kan man bada i 21 gradigt vatten.

Visst kan man gå barfota med massor av fjärilar omkring sig och känna moder jord under sig och marken är ljummen att gå på.


Trädgården fullkomligt väller över med blommor och grönt och doften.  Doften, ni skulle känna doften nu när syrener, pioner, spirea och lupiner blandar sina dofter till något alldeles extra.


Ni skulle känna hur det är att sova nu när myggfönstret är insatt i sovrumsfönstret och dofterna och de otroligt härliga kvittret av fåglarna når mig hela natten.


 

I förrgår lade killarna ut bryggan och båtarna. Jag klippte gräs och sedan började en tradition som vi har varje år, jag. sonen och hans kompis.


FRITYRFROSSAN Vi tar ut fritören på förstukvisten så vi slipper oset och så börjar vi.

 

Frityrsmet, pommes , fläskfile, räkor, kyckling, lökringar och nåt annat och så sätter vi igång.

Inte precis nyttigt men en gång om år kan man väl offra sig. Det gjorde vi.

Dästa och trötta hamnade vi i var sin soffa för att vila av oss det värsta och sedan tog vi oss ner till DataFia för egentligen var vi bjuden dit på mat men vi tog kaffet där istället.

 

Äntligen kunde jag ligga på mitt röda sidentäcke och läsa en bok och känna solen värma kroppen. Äntligen kunde jag gå omkring i vattnet ända bort till badstranden och njuta livet. En lat dag är vad man behöver ibland.


Igår kom sonens kompisar, sundsvallsbornas söner med tjejer och han försvann bort till dom ett tag. StockholmsAnders med thailändskan kom hit och det blev sent innan jag kom isäng. Innan på dagen kom SnickarMagnus med fru och sällskapade med oss nere vid stranden.


Trött blir man verkligen av att vara ute i solen hela dagarna så jag somnade som en stock inatt. Pyrolan som står i ett litet spritglas på min kommod doftar som fransk parfym och jag somnar till den doften och fågelsången utanför.


Idag är det en spännande dag. Det är först grillfest hos SnickarMagnus och sedan ska DansBritt och jag åka och dansa på ett dansställe som heter Stromboli. Det var ett populärt ställe där man dansade sig genom hela tonårstiden. Det har varit stängt nu men öppnar för en nostalgikväll och det ska bli så roligt att återuppleva den platsen igen där man haft så roligt.

Visserligen är det mulet idag men ändå så härligt varmt 19 grader i skuggan och klockan är bara 9 på morgonen.


Dagens ord: Bakom molen lyser alltid solen.

Av Anita - 5 juli 2012 07:22

 

Äntligen verkar värmen komma. Man hade nästan gett upp hoppet.

De sista 2 dagarna har det varit rätt så varmt faktiskt även om det regnat från och till.


Förrgår var det en evig folkvandring hela dagen.  Det kom och gick folk hela dagen.Jag jobbade halva dagen och när jag kom hem drog jag fram min gamla trampmaskin för att göra typ gardiner till förstukvisten. Sonen har sin älsklingsplats där på en väggfast bänk och när det regnar så blir det blött där så någon form av skydd skulle behövas.


Dels är jag jättedålig på att sy och jag vet att det brukar krångla och som sagt min gamla trampmaskin har sett bättre dagar. men.....det gick bra sedan den fått lite olja här och där och jag pratat med den. Nu så är det klart och jag blev riktigt stolt.


 

Sonen han har fixat med sin gamla moppe. Frampå kvällskvisten fick vi för oss att vi skulle gå ner till sjön.

Min gamla svägerska med man kom och dom tog hand om katten Oskars tablettproblem. Dom lyckades hålla honom och fick ner tabletten mot mask i halsen. Surare än surt tyckte han och har gömt sig och legat och surat hela natten och det kan man väl förstå.


Nåväl en härlig kväll. Sjön blank som en spegel, fisken vakade och lommen skrek. Jag spelade trumma och sonen tog första badet. Det var faktiskt 19 grader i vattnet.


Jag som börjar bli gammal och feg badade bastu och doppade mig bara till magen. Sedan gjorde jag som gamla kärringar gör. Plaskade på mig lite vatten, åkk åkk åkk så det kan bli.


Första grillningen blev det förstås. Fläskkotletter och majs och lite annat smarr.

Broder B kom lite senare och framöver 11 på kvällen kom StockholmsAnders. Dom går alltid till folk lagomt till man ska gå och lägga sig. Stockholmsvanor kanske?


Den lilla Stockholmskarin fyller 89 nu så hon var kvar i stugan. Anders har alltid pratat om hur bedrövligt det är med invandrare, ja man kan faktiskt känna att han är riktigt rasistisk men nu ni hade han med sig sin nya fjälla och vet ni var. Thailändska. Så det kan bli. Jag blir riktigt full i skratt.

 

Gårdagen var det PappersBeda och min tur att ha sommarcafe och naturligtvis hade vi berättat det för hela släkten så redan när vi öppnade så kom hela gänget för att äta frukost.


Det är så roligt att jobba där och man träffar så mycket roligt folk. Rätt vad det var så dök en av mina gamla danskavaljerer upp och han kommer söderifrån och inte bara från grannbyn och det var riktigt roligt att träffa honom.


Det är vägkyrka i Håsjö och det betyder att det finns dom som berättar om kyrkans historia där nere i kyrkan.

 

Jag ska inte trötta er med någon lägre historia om vår speciella kyrka. Kyrkklockan är från 1200-talet. Kopia av stapeln finns på Skansen och en kopia av kyrkan finns på Jamtli i Östersund. Det jag kan berätta är att det finns en alldeles speciell stämning och jag älskar de gamla målningarna på väggarna.  

Där nere jobbar i sommar två söta flickor som berättar om kyrkan för dom som vill höra. Även om ni är dåligt religiösa som jag, så är gamla kyrkor historia och rätt spännande ställen där det hänt både det en och det och väl värda ett besök.


Så gör er en tur till Håsjö och titta på kyrkan och fika i sommarcafet. Det är öppet mellan 11-15 varje dag fram till sista juli och där finns också en ansenlig fotosamling med gamla kort från byn.


Nåväl sedan for PappersBeda, en av meditationstjejerna och jag hem och vi gick ner till sjön. PappersBeda klippte mig och vi satt där nere i solen en bra stund. Det hade duggregnat hela dagen men nu började solen lysa och det blev fint.


Lade mig tidigt för jag var otroligt trött och därför vaknade jag klockan 7 imorse och satt mig här för att skriva lite grann.

Idag är det gräsklippning som gäller hela förmiddagen men om det är rätt med temperaturen så blir det kanske en solstund nere vid sjön. Kanske kan man till och med ligga på röda sidentäcket och sola, vad vet man.


Dagens ord: Hoppet är det sista som dör.  

Av Anita - 2 juli 2012 18:22

  

Det finns barn och det finns ungar och så finns det lille Gullige Liam.

En underbar och speciell unge som varje dag gör mig förundrad. Han kan cykla (utan stödhjul). Det är han noga med att säga. Han sladdar och stegrar och skiner som en sol. Bara 4 år och så full av visdom och kundskap.


Vem fiskar med ett eget litet kastspö från min brygga. Jo då kommer långt ut och trasslar inte in reven ett endaste dugg. Jag såg på när han skulle göra en knut och trot eller ej han gjorde en riktig fiskarknut. Hur har han lärt sig det liten som han är.


Jag brukar få till en riktig kärringknut jag.

Vi har haft några roliga dagar. Vi har lekt med bilar, sett på tecknad film. Suttit i hamocken och sjungit sånger och läst sagor.


Igår hjälpte han mig att göra sallad, duka på bordet och mosa potatis till potatismoset. Han gillar sallad och saltgurka och sånt som inte småpojkar äter i vanliga fall.


Tänk vilken liten härlig kille. Du kan tro att mormor är stolt och glad och det syns ju på bilden. Hon får till och med en puss. Jag kan möjligen få en kram. Man pussar ju inte på kompisar och det är det som han och jag är. Kompisar och lekkamrater.

 

Vi träffades här hela gänget igår och var nere vid sjön fast det blåste kallt och vi fick äta inomhus för blåsten men det tar sig. Det tar sig.


Idag har det varit riktigt varmt men det har kommit en del rejäla regnskurar.

Sonen och jag har varit runt och uträttat en del ärenden. Jag fick en jättefin solstol av honom så nu ska det väl bli sol. Vi har varit på mammas grav och så har vi handlat en massa mat.


För första gången i år så har vi grillat så nu sitter vi här mätta och dästa efter att ha ätit fläskkotletter och grillade majskolvar m m. Dessutom en massa feta och onyttiga såser men gott var det.


Mysigt att gå omkring i trädgården och kolla nu. Det slår ut nya blommor varje dag och lupinerna står i full blom.

En del tycker att lupiner är ogräs men det är så vackra blommor och tåliga. När andra blommor lägger sig ner i regn och blåst står dom stolta och upprätta i alla väder. Inte kan man väl låta bli att älska sådana blommor.

 

Min tallriksstora rosa vallmo har slagit ut. Den är så underbart vacker men ack så kort är dess blomningstid, bara ett par dagar så ramlar bladen av.


Att gå omkring i trädgården varje dag och titta, lukta och dra bort ett ogräs här och där det är verkligen livskvalitet.


Ute på farstukvisten sitter sonen och broder B och ser ut över sjön, småpratar och dricker ett glas öl. Vi har försökt att få i katten Oskar maskmedel men misslyckats och nu är han skitsur. Jag försökte få ner den attans tabletten i halsen men maken till duktig katt att sprattla och spotta har jag aldrig sett.


Nästa försök: Mosa sönder tabletten och blanda med grädde. Nehej. Blanda ner kattgodis i grädden och maskmedel. Nehej.

Tar tacksamt emot råd om hur jag ska få i honom maskmedel!


Dagens ord: De klokaste tankarna kommer ofta ur ett barns mun så lyssna noga på vad dom säger.

Av Anita - 1 juli 2012 09:07

 

Egentligen finns det bara en sak som kan dra så mycket folk ut på Hammarstrands gator och det är backtävlingen och crosingen som sker senare på kvällen.


Backtävlingen struntar jag högaktingsfullt i. Sitta i en backe och titta på bilar som vrålar förbi är liksom inte min grej. Däremot broder O och AMV:s gubbe ser det här som en höjdpunkt på året.


 

I förrgår kväll kom då Sonen och Broder B med fru. Så kom också lille gullige Liam och hans pappa.

Sonen var lite sliten efter att ha varit uppe ett dygn så vi tog en lugn kväll. Eftersom det var ruggit och småregnigt eldade vi i braskaminen och skålade in semestern.


Sonen sov gott på natten för här är det tyst (åtminstone när inte timmerbilarna kör).

Gårdagen tillbringade vi ute.


Sonen har sin favoritplats på förstukvisten där han gillar att sitta och se ut över sjön och skogen och ängarna (öppna landskap ni vet)


Jag för min del gillar att sitta i hamocken på verandan där jag visserligen ser sjön men där jag är inbäddad i min trädgård med alla blommorna och fjärilarna.


Lille Liam kom på sin lilla lilla cykel och vi gick ner till sjön för han ville fiska. Han har ett litet kastspö och den killen är så händig. Han klarar det lätt som en plätt. Någon fisk blev det dock inte.

Skapligt väder och det började bli lite varmare framöver eftermiddagen. Jag följde med broder B:s fru och Liam hem till deras hus och åt middag där och Liam och jag såg på en film.


Sonen hade redan gett sig ner till Hammarstrand för att träffa vänner och äta middag där. Han ringde och ville att jag skulle ta ner gitarren för det skulle bli spela av.


 

Klart att jag måste åka ner en stund, inte så mycket för bilarna utan mest för att träffa folk. Och folk var det. Det gick inte att hitta en parkeringsplats ens. Åkte upp till broder B en sväng och några av dom följde med ner på byn.


Vilket folkliv. Aldrig sett mera människor på Hammarstrand. Knök fullt överallt.

 

Mitt i alltihop kom det massor med cirkusbilar som skulle genom byn. Oj ojoj. Ja, det gick ju det också.

 

Man kan inte säga att det här bilfolket är något dansant släkte. Uppe där dom spelade musik dracks och åts det mest men några tappra killar körde en improviserad dans på asfalten.

Jag köpte en hamburgare och sedan åkte jag hem.


Skulle hämta sonen efter klockan ett man slapp det för han fick skjuts hem ändå.

 

Det är inte klokt vad en del lägger ner kraft och pengar på sina gamla bilar.

Vilken tur med vädret. Kvällen var riktigt skön och när jag åkte hem var det faktiskt 13 grader varmt.


Nu  på morgone ligger alla och sover och bara jag och katten Oskar är vaken. Ute skiner solen så det kan bli en fin dag idag, kanske rent av en dag nere vid sjön. Det finns att göra där nere. Bryggor och båten är inte ute ännu. Sommaren kom liksom av sig på något vis men kanske det är dags att göra sommar nu.


Det kan inte bli någon sommar om inte nån sätter fart. Visst är det så.


Med tanke på hur många nog känner sig idag så kommer nästa kloka ord:


Vad folk ångrar är nog mera vad de inte har gjort än vad de har gjort. Kanske finns det en del som ångrat vad dom gjorde igår och ligger och håller i huvudet och stönar.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards