Alla inlägg den 15 augusti 2012

Av Anita - 15 augusti 2012 09:08

 

Så åkte Kinabror iväg och nu är jag helt ensam i hela byn. Alla har åkt och grannen är på sjukhus. Katten Oskar har fått fnatt och är borta hela nätterna och halva dagarna han också.


men.....för att ta det från början. Lördagen som var arbetets dag slutade väldigt roligt. Jag blev bjuden till grannarna "väst i gålan" och träffade alla där. Människor som vi inte umgåtts så mycket med förut. Dom är väldigt många och det är flera barn. Det var trevligt. Synd bara att Kinabror inte kunde följa med pga att han var så sjuk.

 

När jag gick hem på kvällen fick jag se att en äng var översållad med lejongap. En blomma som inte har funnits här så länge jag vet. När jag gick i skolan fanns dom vid skolgården och jag minns att dom doftade sött och honungslikt och att humlorna gillade att krypa in i munnen på dom. Dom hade ett gap som man kunde öppna och nu blev jag så glad att dom fanns. Dom står på mitt köksbord och doften är precis sådan. Söt och honungslik.


Så går de sista sommardagarna och det är rätt så varmt ändå även om solen inte visar sig så mycket.

Måndagskvällen kom DansBritt och vi tog båten och for iväg för att plocka blåbär.

 

Man tänker inte på hur man ser ut i vanliga fall men när man tassar omkring så här i skogen och ser björnspår och plockar bär och liksom befinner sig mitt i alltihop så ser jag ju. Är jag ett troll? Nog ser jag ganska trolllik ut med mitt rufsiga hår och luriga leeende. Kan det vara så att jag gömt svansen innanför jackan tro. Vad tror ni?

 

Britt kör en annan stil. Den dubbelvikta och hon plockar för hand för att slippa rensa. Vilka stora fina blåbär vi hittade. Alldeles lagomt mogna och mycket bär var det. Roligt Roligt och det är faktiskt kul att ha sällskap när man plockar bär. Då slipper man sjunga dessutom för det finns nog ingen björn som kan undvika att höra hur vi pratar och skrattar när vi går här.

 

Nåja sedan ringde vid till Kinabror och när vi kom hem hade han grillat kött och korv och majskolvar så det var bara att sätta sig och äta. Härligt.


Gårdagen åkte brorsan tillbaka till Skåne och tystnaden lade sig över Fisksjön. Tomt Tomt Tomt. Jag for iväg till jobbet och hälsade på grannen på sjukhuset.


När jag kom hem hade solen kommit fram och jag satt ute en stund. Så kom Gamle A för att få instuktioner om kattvakt nu när jag ska åka bort och vi satt i solen.


Precis nu i detta ögonblick ringer telefonen och det är gamla A- Han frågar om jag vill köpa en katt. Tror ni inte på faan att katten Oskar hade lagt sig i hans bil och legat där hela natten. Han upptäckte honom när han skulle ha bilen imorse. Där ligger katten och jag som letat och letat hela kvällen och dagen. Tur i alla fall att han inte hoppat in i Kinabrors bil och följ med till Skåne.

Den här katten är inte klok på en fläck. Inte nog med att han äter ölkorv och dricker pripps blå och bastar och kyler ner sig i vattenlokar. Han åker bil också. Kära nån.

 


Nåväl nu ska jag bädda rent. Göra iordning packningen till resan till Åsele och så är det sista dansen i Hällesjö ikväll. Känns lite vemodigt alltihop kan jag känna.


Gruvar mig lite inför hösten och vintern. Jag tycker om att ha människor omkring mig och så blir det inte.

DataFia går i Östersund på skola så våra kvällspromenader är det slut med.

Vi ska börja med meditationsgruppen till veckan så lite kul är det kvar att göra.


En rolig sak till kan jag berätta. Lathet är inte en last ibland kan det vara en klar fördel. Som att man som jag låter bli att klippa ner humlen som klättrar på väggen. Den ser ju ut väldgit rufsigt och fult ut innan nya rankorna har klättrat upp på dom. Visst har jag hört hur det pipit inne i fluret men tänkt att det är fladdermöss som är där inne eftersom dom har sitt hål in på vinden där men igår upptäckte jag vad det var. Ett litet litet fågelbo och de minsta små fåglar jag någonsin sett, mindre än flugsnapparen och chokladbruna. De sötaste jag sett och hur jag letar i mina fågelböcker hittar jag ingenting som liknar dom. Mina chokladfåglar har haft det lugnt och tryggt inne i humlefluret på väggen. Lathet är en dygt!!!!!! 


Nu försvinner jag några dagar för att åka på ett äventyr som man inte har en aning om hur det slutar.


Dagens ord: Det ordnar sig alltid om man tat som det kommer.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards