Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Anita - 20 augusti 2012 10:16

 

Tänkte skriva om dagarna i Åsele men hela helgen har mina tankar varit på en helt annan plats, hemma i Fisksjön.


De enda få ynka dagar när jag är borta dör min älskade katt Oskar.

Att jag inte förstod att han inte bara var osocial i sommar utan att han var sjuk men så länge någon äter och dricker så har jag inte tänkt så.


men....säger ni: Han var ju bara en katt. Nej, han var så mycket mer. Han var min vän, min mest kärleksfulla vän.


Lille Oskar föddes i mitt knä av en aldeles för ung mamma som bara tyckte att han var jobbig. Hon släpade honom titt som tätt upp för trappan och lade honom hos mig så hon kunde vara ute.

 

Han var så vacker med sin silvergrå mjuka åäls och sina vita tassar och sin vita slips. En riktig snygging var han.

Så otroligt vänlig. Aldrig klöstes eller bets han, inte ens när han skadade sitt ena öga och blev opererad. I flera veckor fick han droppar i ögat flera gånger om dagen och han fann sig i det för på något vis visste han att det var för hans bästa,

 

Alltid väntade han på mig och hörde när min bil kom. Då kom han springande och hoppade upp på min axel och så gick vi och hämtade posten.

Nu väntar ingen på mig.


Råttorna höll han undan och släpade hem dom till förstukvisten och lämnade gallan på bron för att visa att han skött sitt arbete. Han gick alltid samma runda varje morgon för att kolla råttillgången och vakta sitt kungarike.

Kungariket där jag fick vara hans prinsessa.


 

Varje kväll gick vi badstrandsrundan. Då klättrade han upp i tallarna och hoppade ner på mig i låtsasattacker och han log med hela ansiktet när jag sa:"Oj oj oj vad rädd jag blir".

Vem ska nu gå badstrandsrundan med mig?


Fredagkvällar badande han bastu med mig. Satt på laven mitt emot med tungan utanför i värmen. Åt ölkorv och drack Pripps Blå ur träskopan. Inget annat öl dög. Sedan när jag svalkade mig i sjön svalkade han sig i en vattenlok och sedan gick vi upp och gosade framför tvn.

Vem ska bada bastu med mig nu?


 

Lättsam var han också. Aldrig att han skulle upp före mig på morgone, nej han var lika morgontrött som jag och han låg så länge jag låg.

Det är tomt i sängen utan dig Oskar!


Han ville vara med oss tjejer på meditationsgruppen. Han flyttade från en och en hela tiden och spann och gosade med alla. Han gav oss alla kärlek.


 

En förunderlig katt var han.

När jag hade harpesten och låg utslagen och dösjuk i veckor låg han hos mig hela tiden. Han bara  gick upp för att äta och pinka lite. Han struntade i råttjakten och bara värmde och tröstade mig i flera veckor.


Nu när han blev sjuk var jag inte ens hemma och förstod inte innan att han verkligen var dålig.

Vad skulle jag bort att göra?


Gamle A var kattvakt men han trodde bara att Oskar var deppad för att jag inte var hemma och när jag bad DansBritt fara hit och ta honom till vetrenär så hittade hon honom död under sängen i strandstugan.

 

Han som låg på min mage och tittade på tv på kvällarna. Som gillade att man kliade honom på simhuden han hade mellan tårna.

Han som klappade mig på kinderna med sina mjuka varma tassar och såg på mig med kärleksfulla ögon.

Ingen kommer någonsin mer att göra så.


Huset ekar tom.

DansBritt och jag gräver hans grav. Där han ligger på fårfällen ser han ut att bara sova och jag kan inte förstå att han är död utom när jag tar på honom och känner att han är stel och kall.

Nu vilar han bredvid mina förra katter och hundar men ingen var som han.


Vi går badstrandsrundan Britt och jag. Letar efter en stor vacker sten att lägga på hans grav, en sten från badstrandrundan där vi alltid gick.

 

Kung Oskar av Fisksjön är död.

Ingen vaktar gården längre.

Ingen vaktar mig.

Hans kärlek var oändlig och kravlös


Dagens ord: glöm inte älska medan det finns någon att älska.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards