Alla inlägg den 12 september 2012

Av Anita - 12 september 2012 18:03

 

Den visan har vi väl alla hört och när jag var liten undrade jag vad "villande mo" var för något. Nu förstår jag att det var en tallås där det är lätt att gå vilse. Den som skrev låten gick nog i skogen och stötte på två fnittrande bärplockande flickor Sussilull och Sussilo. Ganska gulligt kan jag tycka.


När man nu då går på lingonröda tuvor och plockar bär mår man ganska gott trots snorighet och att rösten är som en gammal korps kraxande. Hemma på gården viner vinden kall och visst. Jag hör vinden vina uppe i trädkronorna men den når inte ner till marken här i soliga gläntan. Det är så varmt att jag tar av mig jackan där jag nu ordningsam som jag plötsligt blivit har lagt kameran med blixtlåset på  fickan igendagret.


Man lär sig av sina misstag för jag behöver som sagt min kamera och är glad att den gick att fixa med värme och bistånd av mina goda krafter.


När man går så här och plockar bär går man med snoken i backen och drabbas av bärfrossa och bara plockar och plockar och till slut är man långt från både hink och jacka.


Då känner jag att någon tittar på mig. Först tror jag att det är lavskrikan som nyfiket sitter uppe i trädet eller möjligen dom små ekorrarna som finns i tallskogen men när jag vänder mig om så ser jag honom. Storälgen!

Fina jättehorn och där står han bredvid min jacka där kameran ligger. Stor och ser på mig, inte ilsket utan ganska vänligt. Oj vad han är stor.


Jag säger:" Hej du. Du skulle inte stå så här nära älgpasset. Tur för dig att dom inte jagar idag. " Då frustar han till vänder om och lommar iväg bortåt ån till. Som sagt.Kameran låg i jackan!!!!!


 

Sitter nu på verandan och tittar på mina fötter. Solen gassar och jag har fått tag i en bok som är helt underbar.

Som jag kanske berättat så har jag alltid velat åka till Skottland och jag förstår att det till stor del beror på den här gamla boken. "Drömmarnas slott" av Constance Heavens.


Handlar om ön Skye på en plats som heter Glenlochy. Dit skulle jag vilja åka. Ett magiskt och lite skrämmande ställe man ack så spännande.


Igår låg jag hela dagen. Jag var helt utslagen av förkylningen och orkade inte ett dugg. Hostade, snöt och drack varma drycker. Orkade inte ens äta men idag är jag lite bättre.


DataFia kom en sväng igår kväll och broder O stack in skallen fram och tillbaka också.


 

Eftersom jag känner mig lite bättre idag har jag som sagt gått en sväng i lingonskogen och dessutom har jag oljat farstutrappen och även bryggan nere vid sjön så lite har det blivit gjort.


En sommargranne har varit in en sväng och fikat. Han har gjort en fiffig uppfinning på traktorn som han kan ta hål i vägkanterna med när det är dags att sticka vägen. Fint. Då slipper jag åka omkring med pinnarna iår.


Hör att det ska bli frost inatt och de allra sista blommorna fryser väl nu då. Jag ska plocka in dom sista vallmona ikväll. Dom står sig inte länge inne men bättre att njuta av dom en dag än att dom ska dö ute.


Jag gillar vallmo. Dom är så vackra när solen lyser genom dom och så härligt röda. Ja mer har jag väl inte att säga idag. Jag ska gå ut en sväng nu medan solen skiner och njuta av dom sista solstrålarna innan den går ner.


Dagens ord: Man vet aldrig vad som dyker upp bakom ryggen om man inte har ögon i nacken. 

  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards