Alla inlägg den 27 september 2012

Av Anita - 27 september 2012 18:22

  

Efter minnenas kavalkad kanske det är dags att återvända till nuet . Det är lite svårt för oss alla tre. Både Ninne och AMV har ringt och vi har fortsatt minnas och pratat om hur det var.


Min sängkamrat den här veckan har varit min dagbok sedan 1964. Ingen liten söt dagbok utan kollegieblock som var skrivet minst två sidor varje dag.


Jag har småskrattat och jag har fällt någon liten tår när jag läst.

Min kärlek till platsen Kolbjännsjön och de fina beskrivningar av känslan där som jag någon dag ska delge er för det var så fint skrivet.

 

Min första kärlek Matte och den fina sommaren 1964. Första jobbet jag hade på "sjukkassan" var knappt nämnt alls då det var en bagatell för mig.

En kort notis om att jag skulle få ännu ett syskon. Verkade heller inte intressera nämvärt.

Det handlade om kyssar och smek och roliga äventyr.


Alla som det står om i boken. Var är dom nu? Hur blev deras liv? Letat lite på facebook men hittade ingen.

Skulle jag känna igen dom. Min första kärlek Har han lika blå ögon och finns hans guldtand kvar?


När jag nu läser om ser jag att jag redan då hade en misstro till karlar och killar. Visste att dom inte var att lita på redan då.

Visste som 16 åring att det var viktigt att klara sig själv och aldrig, aldrig vara beroende av någon man.


Nå nu släpper vi det som varit och går till den här veckans verklighet.

Det har varit fullt upp.

Måndagen började jag med städning av grannens papper som han sparat i flera år fyllt alla bord i huset med.

Mitt på dagen kom min jobbarkompis med lunch tll mig och vi pratade bort en stund.

Eftermiddagen kom gamle A och så kom AMV:s man in på en kopp kaffe.

Senare på kvällen kom Gamle A och hade med sig en gammal skolkamrat till mig och vi tog en promenad till Kinabrors hus och tillbaka. Det var roligt att träffa henne.


Tisdag ringde moster B och vi åkte till gravarna i Hammarstrand för att göra höstfint.

Så gick vi på cafe och lyxade till med köttbull och rödbestsalladmacka. En sådan trevlig förmiddag.

På kvällen kom broder O med sambo för att hämta sin båt. Dom har köpt en sommarstuga långt bortom Bräcke där han ska ha båten.


Onsdag var det jobbardag och mat på hotellet och lite prat med snälle Sven.

Var på macken och någon hade läst min blogg om barnkolonin och flera hade varit där och minnena poppade fram och vi stod en bra stund och berättade och pratade och mindes.

Tänk hur det blir ringar på vattnet.

Det var en regnig dag och eftermiddagen var jag rätt lat men det måste man ju får vara när man är pensionär.


Idag hade jag besök av en kvinna som vill att jag ska måla en jättebild med hönor på som ska vara i hennes hönshus. Kul kul även om jag inte målat höns förut men någon gång ska vara den första.

Annars blev det bättre väder på eftermiddagen och solen kom fram då och då.

 

Det var så fint så jag kunde sitta en stund i min hydda och spela på min trumma. Fåglarna tycker om det och kommer och sätter sig i närheten och kvittrar med. Märkligt man kunde tycka att dom skulle bli rädda istället.


Nu har jag gått en liten promenad väst i gårdarna och tittat till och sedan ner till kinabrors hus och strandstigen hemåt. Jag tog stigen upp till Sundsvallsborna och hem igen. En promenad som jag går varje dag nu.

Jag vill inte gå badstrandrundan för då saknar jag min vandrarkamrat katten Oskar och blir bara så ledsen och saknar så mycket.

En liten bukett med blommor lyckades jag plocka ihop. Några rödklöver och lite rölleka. Alla blommor är bort nu.


Dagens ord: Försumma inte det lilla du förmår för det myckna du inte mäktar.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards