Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

JORDKÄLLARE OCH SKAFFERI

Av Anita - 30 oktober 2012 09:00

 

Visst är det tur att det finns kylskåp och köksskåp att stoppa grejor i men det vete katten om inte jordkällare och skafferi var ett snäpp bättre ändå.


På den här bilden från ca 1950 sitter jag och pappa uppe på vår fina nytillverkade källare. Grannen R och L sitter också med och jag minns mina gula klänning och basker med nalle på fast det var så länge sedan. Lite rädd för höjden var jag också men pappa höll mig i ett säkert grepp.

 

Med skräckblandad förtjusning minns jag när jag skulle gå ner i källaren när jag var lite större och en stor råtta mötte mig i dörren när jag öppnade. Det var då när det inte var något lyse i källaren och man gick in lite skrämd. Lukten av jord som slog emot en och mörkret. Det var såna sysslor som små barn kunde göra. Hämta potatis och saft och sylt i källaren.

 

Numera är samma källare modern och med både lampor i taket och cementgolv, inte ruskig alls.


Alltid står jag här på hösten och tittar in och ser potatisen i sin kätte. Ser flaskorna med svartvinbärssaft och andra saftsorter. Jag ser sytlburkar och geleburkar. Jag känner mig rik när jag ser det.

Där står mina blomkrukor  med växter som inte tål att stå ute över vintern. Bara att ta ut dom i växthuset till våren och dom blommar och får ett nytt liv.

Där stod flaskan med svagdricka i kylan och nuförtiden står killarnas öl där och kan serveras källarsval. Källarsval. Vilket underbart ord.

 

Jag får för mig att gå runt på byn och titta på källare. Förr var dom byggda av sten och först lite senare blev dom gjorda av betong. Det är som med allt här på landet. Det är inte bara vi människor som börjar bli luggslitna och trötta och gamla, även källarna börjar se lite slitna ut.

 

En del har moder natur riktigt begravd i grönska och man förstår att ingen varit in där på länge. Jag funderar lite över av vad som kan finna där inne. Står någon gammal flaska saft kvar?

 

Här väst i byn finns en fin källare som är av modern sort, gjord 1915 och ser ut att användas och vara i fullt bruk.

 

Så kommer vi till de allra mest förfallna. Den här finns hos gamla Stockholmskarin och har inte används på många många år. Ändå vacker på sitt vis kan jag faktiskt tycka.

 

Vid ett ödehus står den här och gapar både utan dörr och med en svarthet som får en att undra om det bor någon grävling där inne eller vad som gömmer sig i mörkret.


Jordkällare får mig både lite att rysa och att bli glad. Det finns så mycket lockande där inne, sylt och saft men också en lite skrämmande känsla av mörker och jordlukt.


Då var dagens kavalkad över och jag återvänder till dagen som är idag. Det där med skafferier ska jag ta en annan dag men en sak är säker. Jag saknar skafferiet. Där fanns plats för precis allt, från mölkkrukor till kakburkar. Så många barndomsdagar jag tillbringat på en hylla i skafferiet, mumsande kakor och tittande ut genom det lilla fönstret som vette mot köket. Tyvärr blev det ombyggt till toalett och det är väl bra för innan var det den långa vandringen till utedasset som gällde men......jag saknar skafferiet.


Snöat har det gjort som vanligt och skridskoisen som jag ett kort ögonblick hoppades på nu när sjön frusit blev det inget av iår heller. Det var många år sedan det var sådan is nu och jag älskar att åka skridskor på sjön. Ett av de få saker jag gillar med vinter men som sagt, så sällan blir det så.


Dagens ord: Ibland är det gamla bättre än det nya fast inte alla begriper det. 

 
 
Ingrid

Ingrid

30 oktober 2012 10:15

Vilka härliga bilder från de olika jordkällarna!

Jag minns när jag var barn och vi var och hälsade på tant Lisa. Hon hade en sommarstuga i Djupvik och under den fanns en källare och från den källaren hämtade hon de mest underbara maträtter som hon bjöd oss på. Jag glömmer aldrig hennes kallops!

När vi byggde om köket på Stenstugu på 70-talet ville konsulenten som var ute och ritade det, att vi skulle ta bort skafferiet. Det var ju omodernt med skafferi. Men oj, vad jag är glad att vi behöll det. Ett skafferi på norrsidan med en liten fönsterglugg, det är ovärderligt.

Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ann

Ann

30 oktober 2012 14:17

Hej Anita! Vad läckert med bilderna på alla gamla matkällare....Vet Du! Borta vid Kronstugen, snett nedanför själva stugan finns en liten, liten jordkällare.. Vi använde den inte, den verkade lite "sådär" om man säjer så! Man kanske nåt att fota om Du är i dom krokarna nångång! Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Karin

Karin

30 oktober 2012 16:53

Som stadstjej, så var jag inte van vid jordkällare. Men den fanns en vid sommarstugan som vi hyrde. Där gick varken jag eller min lillasyster in. VI VÅGADE INTE!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Margit

Margit

30 oktober 2012 22:01

Så många fina bilder du visar...av/på jordkällare!!! Ovh härutanför Lasses hus..så finns det också en gammal jordkällare som INTE används. Den är förfarlig!! men man ser den..dörren..och kullen.
Tänk vad allt har förändrats under vår livstid!!! ill det bättre och bekvämare!!!
Kram!!!

http://margiholm.blogg.se

 
Lena

Lena

30 oktober 2012 22:15

Gamla jordkällare är guld värda. I stugan har vi en liten jordkällare som går under arbetsnamnet "kallhålet". Vi har också kompisar som byggt om en gammal jordkällare till en dömysig bastu.

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Sandra

Sandra

31 oktober 2012 07:56

Jordkällare står högt på önskelistan hemma, nybyggt hus = ingen jordkällare och dessutom rätt dåligt med förvaringsmöjligheter i största allmänhet. Jag som gillar att safta, sylta och odla. Jag vill verkligen ha en jordkällare. Försökte få en när jag fyllde 40 men ingen nappade... Nu så förhandlas det hemma om badtunna, jordkällare och carport. Tyvärr är nog jordkällaren på tredjeplats (den genererar också en del jobb, med lerjord och platt tomt är det inte helt lätt att hitta lämplig plats för den, för att inte tal om att gräva sen :()

http://kvickrot.bloggplatsen.se

 
Skatan

Skatan

31 oktober 2012 17:07

Vi hade också jordkällare på landet (sommartorpet) när jag var barn och jag blev också skickad att hämta filbunkar eller vad det kunde vara ... sylt eller potatis ... därifrån. Visst ääär de vackra även om de är förfallna. Och vilken fin pappa du hade ... en riktig charmör ser han ut att vara :-)

Kram!

http://skatanstankar.com

 
Soldansare

Soldansare

31 oktober 2012 18:24

Håller med Skatan; Vilken snygg pappa! Som vanligt en trevlig promenad tillsammans med dig. Känns alltid som om man går bredvid dig.

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards